Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Famílies i escoles en temps de confinament

    Miquel Àngel Essombaabril 8, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La pandèmia i el confinament han generat un canvi radical dels contextos i mitjans d’ensenyament-aprenentatge escolar: ara el professorat exerceix la seva funció docent des de casa, l’alumnat rep les seves propostes educatives a casa, i les mares i els pares fan esforços per convertir el saló o l’estudi del domicili en una aula, amb ordinadors, tauletes, televisions i mòbils en comptes de pissarres.

    Hem de preguntar-nos, però, si aquest canvi de contextos i mitjans està implicant també un canvi de rols. D’una banda, sembla que tant professorat com alumnat, davant del canvi d’escenari, estan cridats a mantenir el seu paper, però en el cas dels adults de les famílies no queda tan clar. Tres setmanes després de l’inici de l’estat d’alarma, ja disposem de prou evidències que mares i pares s’enfronten sovint a una demanda inesperada de canvi de rol.

    Una anàlisi de les propostes educatives on line que tenim més a l’abast, tant d’àmbit nacional com estatal, ens permet observar com les activitats que s’hi proposen estan adreçades als infants i joves, però sense orientacions o referències pels adults de casa sobre com acompanyar-los a l’hora de gaudir-ne. O bé quan són activitats adreçades a mares i pares, perquè les treballin amb les seves filles i els seus fills, el disseny està pensat amb mirada de mestre, sense contemplar que els grans de la família no són, ni han de ser, professionals de l’educació.

    Per si fos poc, en qualsevol dels casos no acostumen a establir-se sistemes de feedback per anar avaluant si allò que estan fent les famílies respon realment a allò que se n’espera. L’escola, lògicament, ha concentrat en primer terme els seus esforços a pensar com adaptar la relació docent-discent al nou escenari, i encara no ha tingut temps de planificar estratègies per adaptar l’escola a un actor imprescindible de la comunitat educativa com el sector de les mares i pares.

    Ara que encara no fem tard, i som a temps de pensar estratègicament què en demanem a les famílies a partir del proper 14 d’abril –des del convenciment més ferm que això del confinament va per llarg–, valdrà la pena establir alguns criteris que permetin orientar la interacció al si de la comunitat educativa de forma positiva i en benefici de tothom.

    En primer lloc, proposem que les iniciatives adreçades a les famílies respectin el seu propi rol com a tals, i els permetin ser qui són: mares, i pares, no mestres dels seus propis fills. En segon lloc, creiem que per aconseguir-ho cal obrir noves vies de comunicació en una doble direcció: una orientació directa per part del professorat a les famílies sobre l’aprenentatge de l’alumnat durant el confinament (pensem, per exemple, a fer una reunió virtual periòdica amb famílies per explicar nous objectius d’aprenentatge), i la creació de grups de suport mutu entre famílies, especialment en aquells contextos en què l’escletxa digital, o la duresa de les condicions de vida, fan difícil que l’escola arribi a tothom de manera planera. Per últim, hem de dissenyar les propostes didàctiques adreçades a famílies basant-nos en la interacció, l’intercanvi i l’aprenentatge informal en família, potenciant per damunt de tot el gust per aprendre, i no l’adquisició de determinats continguts o competències. Pot ser una bona oportunitat per desvetllar el potencial formador de moltes mares i pares a partir del seu bagatge experiencial i coneixements previs.

    Canviar de context no ha de suposar canviar de rols, sinó aprofitar el nou marc per fer aflorar el bo i millor de cada casa. I l’escola hauria d’entomar aquest principi bàsic com la seva missió fonamental per aquests temps excepcionals que ens han tocat viure.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Socors, aquest ordinador i jo no ens portem bé!
    Next Article
    Actualitat
    Mems, resiliència i sentit de l’humor en els temps de la Covid19
    Miquel Àngel Essomba

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}