Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Feu-los llegir… Com?

    Opinió
    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgadosetembre 16, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El llibre d’en Michelle Desmurguet ens apel·la com a mestres i com a pares i desbrossa el què amb un ample argumentari experimental, però no pas el com. El títol és prou explícit.

    La tesi principal, avalada per nombrosos experiments que aporta, ve a ser:

    • L’escola no pot fer llegir els nens com ho pot fer la família.
    • La pràctica de la lectura compartida a casa amb els pares explica una part importantíssima de la cultura escrita dels nens que es manifesta sobretot en el cicle mitjà, quan l’aprenentatge de la decodificació se suposa completat. Aleshores apareixen les desigualtats de vocabulari en els nens.
    • Res no substitueix la lectura de ficció per a la competència oral o escrita dels alumnes de cara als estudis primaris i posteriors, fins als universitaris perquè inclou i interrelaciona de forma complexa tots els elements del món: naturalesa, societat i sensibilitat humana. Cap altre estudi parcial et dona tot això. Cap universitari que no hagi llegit força ficció tindrà una cultura extensa.

    Si ho he entès bé, és això el que ens diu. Aquest és el què. També parla en certa manera del com familiar, de les coses que millor poden fer els pares en aquesta activitat lectora. Del que no parla tant és de com una societat real pot entomar aquest clam que ens dirigeix. Penseu en els pares de totes les nostres famílies i digueu-los «Feu-los llegir!». Sabem que molts pares haurien d’encetar ells mateixos aquest hàbit. O bé el de regalar llibres als seus fills. No sabem si hi ha estadístiques tan específiques. Parla el llibre a tots els pares indiscriminadament? Els que visiten habitualment les llibreries? Els que les ignoren? Els que ni saben on són? Socialment, tenim un problema. Especialment perquè en el seu argumentari dona per fet que l’escola no té gaire alternativa i que el seu paper en l’enriquiment lingüístic i cultural dels nins no pot ser més que minso i secundari. Això últim és el que voldria contestar.

    A hores d’ara l’escola és l’única instància sobre la qual es pot programar una actuació realment efectiva i això ha d’afectar la lectura

    En Michel Desmurget no fa cap esment a la lectura obligada que tots els nens han de fer a l’escola que és la dels llibres de text. La dona per feta. I és cert que el llibre de ficció conté molt més vocabulari i girs lingüístics que cap llibre de coneixements o de text. Però a hores d’ara l’escola és l’única instància sobre la qual es pot programar una actuació realment efectiva i això ha d’afectar la lectura. On no puguin o no vulguin arribar les famílies, almenys en aquesta generació i algunes properes, hi haurà d’arribar la institució escolar. El mateix que ell demana als pares, ho pot fer també l’escola sempre que la replantegem de dalt a baix.

    Obsessionats per la competència, el coneixement, la capacitat futura de competir en societat, oblidem la socialització natural, la vocació i l’autonomia del nen. Sostenim escoles pobres (parets, mobles i tecnologia) en comptes de crear ambients rics en llibres, espais i eines en les quals els nens puguin exercir la seva autonomia en el coneixement del món.

    Postulo que un nen que s’ha mogut amb una raonable llibertat (menys horaris, menys assignatures) per un espai ric i amb una companyia ben regulada (mestres i altres nens) i ha pogut enfocar-se personalment cap als mitjans d’una escola rica (bàsicament llibres) i hagi gaudit de la guia i ajuda de companys i mestres en una dinàmica dialèctica de lectura i debat, arribarà al final de l’escolaritat amb més vocabulari, més domini de la llengua, més coneixements i més competència que la quitxalla rígidament governada que encara forma part del paradigma dominant i ja iniciat per Comènius al segle XVII, el de l’Orbis pictum (àlies «llibre de text»). Una escola així reconeixerà que llegir per plaer i per aprendre no tenen cap contradicció. És més, considerar-ho així és altament perjudicial. Que molta ficció i molt diàleg ensenya tants coneixements o més que una progressió de llibres de text uniformants. Sobretot si s’acompanya de llibres de coneixements ben triats i triables. Que al final d’una escolaritat el més important és haver obtingut una vocació ben informada; és a dir, una posició pròpia i conscient en el món. Això només es pot obtenir en el que en altres articles he anomenat escola-rica o escola-interessant.

    I com no ho puc detallar en un article, us remeto a aquest llibre que us podeu descarregar en el meu blog i que, si més no, m’agradaria que es pogués convertir en objecte de polèmica. Crec que la història de l’escola la tenim sobretot al davant (al darrere queden poc més de cent anys d’escolaritat universal, poc per fonamentar un model més definitiu) i l’escola del segle XXII dependrà del que comencem a parlar ara (i no crec que tingui a veure fonamentalment amb tecnologia).

    https://enturuguet.blogspot.com/2024/09/a-traves-duna-escolaritat.html

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    comprensió lectora Foment de la lectura Hàbits de lectura Llibres opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Ana Novella: “Nens i nenes aprenen a demanar permís per participar, com si fos una concessió externa”
    Next Article
    Opinió
    Llengua i química
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    Cabòries d’un substitut inestable

    juny 23, 2025

    Opinió
    Ni estigmes ni silencis: defensar l’Institut Escola La Mina és defensar l’educació pública

    juny 23, 2025

    Reportatge
    Acollir, a qualsevol moment. Acollir, sempre

    juny 23, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}