Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Final de curs… tornem enrere?

    Jose Martín Tellojuliol 15, 20213 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les mesures repetides fins a l’extenuació de distància, mans, mascareta i ventilació han tingut un seguiment massiu i una eficiència innegable. Malauradament, sembla que hi ha una necessitat excessivament marcada de tornar a la «normalitat». Aquest desig implica renunciar als grups reduïts allà on han estat possibles, reduir els reforços de personal allà on han arribat, recuperar les activitats extraordinàries allà on s’han restringit…

    L’estiu i el proper curs són un bon moment per replantejar-se tots aquests elements de la «normalitat» que formen part de les escoles i instituts, però que potser podrien tenir formats alternatius, basats en els resultats que s’han aconseguit durant aquest curs excepcional.

    La meva experiència personal ha mostrat que la reducció de ràtio, passant de treballar amb 26 alumnes a fer-ho amb 17, ha implicat una millor atenció a la diversitat, que s’ha traduït en uns millors resultats acadèmics. La conflictivitat s’ha reduït a la mínima expressió i la convivència ha sortit enfortida. L’espai individual que necessiten els infants ha estat molt més gran i, per tant, ha millorat la seva organització i autonomia personal. Les rutines d’higiene i la pràctica de la responsabilitat en l’ús de la mascareta han estat assolides amb èxit. Malgrat les evidències, el Departament d’Educació deixa clar que cal tornar a la «normalitat» d’aules a 25 alumnes.

    En el meu cas, passar 26 a 17 alumnes ha implicat una millora en l’atenció a la diversitat i els resultats acadèmics, a la vegada que la conflictivitat s’ha reduït a la mínima expressió

    La revolució comunicativa i organitzativa que ha implicat la crisi de la covid19 és un element clau en el bon funcionament dels centres educatius. Els entorns virtuals d’aprenentatge s’han posat al funcionament al cent per cent i la comunicació amb les famílies s’ha agilitzat. També s’ha vist enfortida la coordinació interna i la formació permanent, millorant en eficiència, però tot això s’ha aconseguit perdent el caliu de la convivència presencial. Aquest també és un element a tenir molt en compte.

    Tornar enrere, sense replantejar l’organització general, és impropi d’institucions educatives a la recerca de la millora constant. Es fa una aposta econòmica molt gran en la digitalització i la dotació informàtica pel professorat i per l’alumnat dels darrers cursos, però també es podria fer una ampliació de plantilles generalitzada per garantir, en el màxim possible de centres, la reducció de ràtios. És qüestió de prioritats.

    Hi ha altres mesures que fa un any es posaven sobre la taula, com l’ús d’espais fora de les escoles o la implementació de la jornada contínua, amb un pla pilot que fa 9 cursos que funciona amb bons resultats i que és una realitat arreu, però a hores d’ara l’administració educativa té uns altres horitzons. Aquests aspectes, ni tan sols semblen estar a l’agenda del que hauria de ser la «nova normalitat».

    Hem viscut un curs excepcional que ens hauria de permetre replantejar el funcionament de les escoles i instituts, reprenent les bones pràctiques del passat i imaginant noves propostes pel futur basades en tot allò que ens ha funcionat i ha fet possible aquest curs 2020-21.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un estudi associa el consum d’aliments ecològics durant la infància amb un millor desenvolupament cognitiu
    Next Article
    Opinió
    Segregació escolar i quotes; quan l’educació es compra
    Jose Martín Tello

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}