Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Formar per a la vida. El treball globalitzat

    Neus Giménez Turfebrer 14, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Laura Molina
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El camp: cultius, formes de conreu, àrees i perímetres i maquinària agrària; bodegons de natura morta; el clima, les estacions i la lluna; els productes transgènics, els ecològics i els de proximitat; les formes de vida al camp, l’èxode rural i el turisme. I tot això en anglès, a excepció del refranyer popular.

    El camp, aquí, és un contenidor, un centre d’interès o una excusa global. A dins s’hi troben tots els coneixements curriculars necessaris sense una fragmentació per matèries i des d’una perspectiva competencial i integral. Les noies i nois de 12 anys que abordin el camp seran subjectes d’una altra lògica acadèmica, potser més d’acord amb la realitat —que és global—, i amb la manera —natural— que l’ésser humà té d’observar, associar i expressar el món.

     De la realitat  als continguts

    La tradició escolar ha dividit l’ensenyament en àmbits didàctics cada cop més aïllats i desconnectats entre si. El coneixement, però, no el trobem en parcel·les, sinó que està estructurat en nodes i format per una infinita xarxa de relacions amb la qual interactuem diàriament.

    La proposta de la globalització com a principi pedagògic, concepte definit pel metge, psicòleg i pedagog Ovideo Decroly, es fonamenta en la manera en com nosaltres aprenem, i en especial, els nens i nenes. En el seu característic sincretisme, l’infant inicia el seu procés d’aprenentatge a través de la percepció. Segons Decroly, quan l’infant ha estat capaç de percebre la totalitat —per exemple, el camp—, la seva curiositat natural el portarà a investigar i descobrir-ne les parts —el clima, les estacions, els tipus de cultiu, la vida al camp…

    Per al pedagog belga, la globalització és, doncs, la base de la transmissió del coneixement i del desenvolupament infantil. A la pràctica això vol dir no separar el coneixement en matèries, assignatures o lliçons, sinó transmetre’l a través de centres d’interès —el camp— que interrelacionen diverses disciplines (història, geografia, llengua, tecnologia, etc.).

    Centres educatius innovadors

    Avui a Catalunya són forces els centres que ensenyen a través de treballs globalitzats, ja sigui per projectes proposats pels alumnes o el mateix professorat com per projectes externs, a partir d’encàrrecs concrets d’entitats i institucions. L’objectiu final és oferir a l’alumnat una formació integral, entenent que la realitat és l’objecte fonamental d’estudi.

    A l’Institut Quatre Cantons de Barcelona han implementat el treball globalitzat a l’ESO. En aquest centre que dirigeix Ramon Grau (podeu llegir una interessant entrevista publicada al web Fem escola), treballen diàriament les àrees de ciències socials, ciències naturals, tecnologia i educació visual i plàstica per centres d’interès (els conflictes, el bosc o el temps de les croades, entre d’altres). Les matemàtiques o la llengua, a més d’estudiar-se com a matèries, també es treballen en el context dels temes tractats. Cap llibre de text; zero deures a fer a casa. Exàmens? Sí, però també moltes exposicions orals, documents, etc. I tot, a través d’una plataforma virtual d’aprenentatge.

    Més exemples els trobem en l’Institut Montgrós de Sant Pere de Ribes, l’Institut de Sils, el Mont Perdut de Terrassa, l’escola Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d’Anoia o l’Institut Les Vinyes de Castellbisball, tots ells membres de la Xarxa de Centres Innovadors de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona.

    La col·laboració, motor de canvi

    Aquesta nova manera d’ensenyar implica una nova fórmula organitzativa que requereix una gran capacitat de coordinació entre tots els professors, donat que es fuig de l’especialista en una única matèria, i a dins de l’aula, on s’afavoreix el treball per competències, la col·laboració i la participació activa dels alumnes.

    Però la col·laboració també es produeix amb altres agents socials i culturals, que poden arribar a proposar un treball globalitzat específic. La proposta s’emmarca en el món real i implica accions amb valor pràctic i intel·lectual. L’objectiu és passar de la repetició del discurs dels llibres de text a la generació compartida de coneixement.

    L’Institut Quatre Cantons, per exemple, ha incorporat treballs globalitzats a proposta d’entitats com la Sala Beckett, el Museu Blau o la Fundació Vila Casas.

    Aprendre a col·laborar, una necessitat de present i de futur

    El treball globalitzat modifica els rols i les responsabilitats tradicionals en el centre educatiu i afavoreix que altres actors més enllà dels educatius es facin corresponsables de l’educació que reben els alumnes. Cal continuar fomentant projectes d’innovació compartits, articulats en xarxes horitzontals i flexibles que troben en les TIC el seu instrument més eficient.

    En aquest sentit, i coincidint amb el desè aniversari dels Debats d’Educació, la Fundació Jaume Bofill i la Universitat Oberta de Catalunya posem en marxa els Debats d’Educació en Acció. Col·laborar per a Innovar amb l’objectiu de recollir i compartir les experiències més innovadores que s’estan duent a terme al nostre país a favor del canvi educatiu.

    La iniciativa, que cerca la col·laboració de tota la comunitat educativa, es durà a terme a través d’un nou lloc web, que actuarà d’altaveu, i d’un esdeveniment que tindrà lloc el 15 de maig a l’Auditori del MACBA (Barcelona).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Centre d'interès Debats d'Educació Formació integral Institut Quatre Cantons Plataforma virtual d’aprenentatge
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleLa recerca que interessa a l’Administració Pública
    Next Article
    Actualitat
    La recerca que interessa a l’Administració Pública
    Neus Giménez Tur

    Related Posts

    Anàlisi
    Com es construeix una teoria de la conspiració

    maig 28, 2025

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Opinió
    Infrafinançan l’escola pública i aquí no passa res

    maig 26, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}