Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Francisco Giner de los Ríos, el valor de la regeneració educativa

    Jaume Carbonellfebrer 17, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Francisco Giner de los Ríos.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Francisco Giner de los Ríos, a qui es recorda com un ancià afable, bondadós i savi, va morir a Madrid fa just un segle: el 17 de febrer de 1915. Va ser el fundador i l’ànima de la ILE (Institució Lliure d’Ensenyament) el 1876: tota una glopada de modernitat, humanisme i innovació educativa dins del panorama d’una educació oficial encotillada, asfixiant i controlada pel catolicisme més integrista. Giner ho tenia molt clar: la regeneració democràtica de la societat només pot venir de l’educació, de la revolució de les consciències. A aquest propòsit va posar la seva saviesa pedagògica i la seva exemplaritat i compromís moral. Es tractava de pensar i estar en l’educació d’una manera radicalment diferent: agermanant la teoria amb la pràctica, l’ensenyament escolar amb l’aprenentatge fora de l’aula i l’educador infantil amb el professor universitari.

    Aquest vell–nou professor gaudia tant seient a jugar amb els alumnes de pàrvuls com conversant amb estudiants universitaris. Perquè per a ell, l’educació escolar és una obra indivisible i unitària que s’estén des de les escoles maternals fins a les aules universitàries: l’orientació de l’educació ha de ser, en l’essencial, la mateixa en totes les edats. I Don Francisco sostenia, a partir de la seva experiència directa, que el mestre de pàrvuls requereix la mateixa ciència i formació -i, en conseqüència, la mateixa consideració social- que el professor universitari. Un clar preludi de la la reivindicació del cos únic d’ensenyants, avui com ahir tan necessària com oblidada.

    A la ILE no hi cabien les lliçons apreses de memòria, els llibres de text ni els exàmens. Giner critica radicalment l’absurda acumulació mecànica de continguts, el suposat mecanisme anivellador dels exàmens i que aquests tinguin alguna cosa a veure amb l’estudi i l’aprenentatge i amb les aptituds de l’alumnat. “En el sistema actual, un no pot començar a estudiar fins que no acaba d’examinar”. La famosa dita de “caps no plenes sinó ben estructurades” formava part de l’ADN d’aquesta institució. Es tracta d’estimular la curiositat cap al coneixement i el desenvolupament del pensament lliure, plantejant qüestions i contrastant punts de vista, aprenent a raonar amb rigor ia resumir amb claredat i precisió les opinions i resultats.

    S’aprèn, deia Giner, dels llibres -no dels textos escolars- i de les sortides a l’entorn: als museus, als tallers i fàbriques ia la naturalesa. Per primera vegada s’organitzen sortides a la Serra del Guadarrama i colònies de vacances. I, sobretot, s’aprèn dialogant: l’aula es transforma en una conversa permanent: lliure, exigent i respectuosa. Si, aquí el respecte no s’imposa jeràrquicament ni es regula legalment sinó que es guanya amb la relació quotidiana, propera i confiada del professorat amb l’alumnat.

    Heus aquí la grandesa d’un educador i d’una institució que van aconseguir teixir una xarxa de complicitats amb les idees més renovadores d’Espanya i d’Europa i que van escriure una de les pàgines més belles de la nostra història de l’educació.

    (Text publicat a Cuadernos de Pedagogía, múm. 453, febrer 2015).

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els Estats Units i el Sudan del Sud, els únics països que no han ratificat la Convenció dels Drets de l’Infant
    Next Article
    Opinió
    Del dret i el deute
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}