De què parlem
Fer front al canvi climàtic requereix aconseguir que tanta gent com sigui possible prengui consciència del problema i passi a l’acció. Per això és important fer córrer la veu i arribar a tothom. I com més aviat millor, perquè ens cal prendre mesures amb urgència.
La nostra comunicació pot abordar diferents aspectes: el fenomen físic del canvi climàtic, les causes, les dades sobre la seva evolució, els impactes sobre les persones, especialment les més vulnerables, el potencial que tenim per adaptar-nos-hi, els beneficis d’una economia baixa en emissions, etc. Tanmateix, cal tenir present que es tracta de comunicar per actuar, no només per informar: ens cal trobar formes de comunicació que animin a passar a l’acció.
Sovint les persones no necessitem ser convençudes que el canvi climàtic existeix. En veiem l’evidència en les onades de calor i en la gent que les pateix, en les sequeres, en els temporals violents i les inundacions. El que ens cal és poder comprendre tot això que estem vivint i poder decidir sobre què podem fer. Hi ha moltes ganes de ser més eficaços, d’actuar amb més sentit. I també de poder explicar i compartir les pròpies experiències, expressar neguits, discutir idees, compartir bones pràctiques i buscar suport.
Les persones solem escoltar i actuar d’acord amb la informació que ens aporten les persones en qui sentim que podem confiar. Per això cadascú pot tenir un paper important a l’hora d’informar i encomanar les ganes d’actuar a les persones més properes.
Tinguem present que la nostra acció comunicativa, per petita que sembli, pot ser molt poderosa. Vegeu l’exemple de Greta Thunberg, l’estudiant sueca de secundària que, tota sola però amb passió i convicció, ha cridat l’atenció del món sencer i ha desencadenat un moviment juvenil global de protesta per la inacció davant del canvi climàtic.
Què puc fer a casa?
- Crear oportunitats de parlar-ne:
- Encetar converses sobre el canvi climàtic.
- Preguntar a les persones del nostre entorn quins són els seus neguits sobre el canvi climàtic i escoltar-les amb atenció i empatia.
- Adaptar la comunicació a les inquietuds i necessitats de les persones amb qui parlem.
- Utilitzar un llenguatge senzill i adaptat a les persones amb qui parlem.
- Aportar informació i motivació:
- Compartir infografies, vídeos curts i materials ben fets amb les nostres persones properes.
- Usar estadístiques i dades reals per acompanyar les nostres afirmacions.
- Mostrar el poder de les solucions positives. Evitar el catastrofisme i complementar l’alarma amb les possibilitats d’actuació i alternatives.
- Compartir la nostra experiència sobre accions i solucions que tothom pot adoptar amb poc esforç.
- Destacar els avantatges de canviar a energia neta i renovable, també en relació amb la salut i la qualitat de vida.
- Mostrar l’estalvi econòmic que suposa millorar l’eficiència energètica.
- Posar en evidència que certes mesures que mitiguen el canvi climàtic, com la conservació dels boscos, dels manglars i dels alguers, també són positives per al manteniment de la biodiversitat, la pesca, el turisme i altres aspectes de les economies locals.
- Subratllar com les mesures d’adaptació poden evitar pèrdues de mitjans de vida, béns, salut i benestar, i fins i tot pèrdues de vides provocades pels impactes del canvi climàtic.
- Predicar amb l’exemple.
Què pot fer el centre educatiu?
- Com escoltem les inquietuds dels diferents membres de la comunitat educativa amb relació al canvi climàtic?
- Tenim mecanismes per promoure el coneixement dels projectes d’acció climàtica, el procés i els resultats dins i fora de la comunitat educativa?
- Com promovem el protagonisme i la implicació de l’alumnat en la comunicació dels projectes?
- Promovem el teatre, l’ús del vídeo i altres mitjans perquè l’alumnat comuniqui sobre acció climàtica?
- Compartim amb les famílies continguts accessibles sobre acció climàtica?
- Posem en circulació bons materials fàcilment compartibles a les xarxes per aconseguir un efecte d’amplificació?
- Revisem i actualitzem els continguts i les activitats amb relació al canvi climàtic?
- Com compartim i celebrem els resultats dels nostres projectes de transformació?
Ja hi ha començat a treballar… el col·legi Sant Ramon Nonat de Barcelona
“A l’escola Sant Ramon Nonat considerar la comunicació una de les potes de la nostra comissió ambiental va suposar fer un gir de 360° a tot el que fèiem fins al moment”, ens explica en Lluís Sala Garcia.
Dotar la comissió d’una infraestructura comunicadora (perfil en diferents xarxes socials, espai web i blog, cartellera física, notes de premsa, marxandatge i sobretot una imatge corporativa que ens distingeixi) va ajudar a donar visibilitat a les seves accions a l’escola i a l’entorn i va permetre que l’alumnat prengués consciència de tot el que fan, va contagiar i animar altres membres de la comunitat a afegir-s’hi i els va permetre fer xarxa amb altres centres i entitats.
La Revolució Verda va ser la campanya comunicativa que va marcar el punt d’inflexió; una campanya on proposàven a la comunitat 30 accions que podien fer des de casa per mitigar el canvi climàtic. I ho van fer a través de vídeos, cromos que repartíen pel carrer, photocalls presents en totes les seves accions, correus electrònics i molta ludificació.