Objectiu: adquirir una estratègia per regular les emocions negatives.
Edat recomanable: A partir de 6 anys.
Materials: el dibuix d’un semàfor
Procediment:
Es faciliten les instruccions necessàries perquè les alumnes i els alumnes puguin observar el semàfor dibuixat i comprendre què cal fer en cada moment. Si s’ho estimen més, cada escolar pot dibuixar el seu propi semàfor en una cartolina o en un paper.
Se’ls dóna instruccions com ara les següents:
«A partir d’ara, cada vegada que t’enfrontis a una situació que t’irriti, et faci enfadar molt o et sobrepassi, mira el semàfor i transforma-t’hi mentalment. Identifica’t amb el que representa: vermell (aturar-te), carbassa (passar amb precaució) i verd (tirar endavant)».
En primer lloc, pensa en el llum vermell i atura’t. No cridis, ni insultis, ni piquis de peus, i encara menys peguis ningú. Pren-te una estona per reflexionar abans d’actuar. En segon lloc, pensa en el llum carbassa dels semàfors, que de vegades parpelleja. En aquesta fase, has de respirar fons fins que puguis pensar clarament. Quan ho hagis aconseguit, pots passar al llum verd, que t’indica que pots tirar endavant tranquil·lament. Quan estiguis en vermell, pots comentar amb algú com et sents, quin problema tens i mirar de trobar-hi una solució.
R. BISQUERRA (2016), 10 ideas clave: Educación emocional, Barcelona, Graó, p. 171-172. Clic aquí.