SABEM que, per viure millor, hem d’estar bé amb nosaltres mateixos i, per això, cal començar per tenir una bona autopercepció. Aquesta percepció d’un mateix ens ha de permetre veure les nostres fortaleses i els nostres punts més febles. Per ajustar-nos al màxim en aquest coneixement, caldrà comprovar si la nostra percepció coincideix amb la del nostre entorn.
Cal dedicar un temps a pensar en un mateix i en la relació amb les altres persones, sobre com m’identifico (autoconeixement) i el meu nivell d’autoestima.
L’autoestima positiva és bàsica per assolir un equilibri emocional i una salut mental òptims, afavoreix les relacions positives i ens protegeix contra l’estrès.
Una autoestima saludable implica conèixer els propis defectes i compensar-los, considerar l’activitat diària com un estímul i acceptar reptes sabent trobar, donar i rebre, suport i reforç. Una bona autoestima no vol dir considerar-se el millor o ser dels bons, sinó saber què puc fer, com he de fer-ho i quan he de menester ajuda o cooperació. Vol dir ser líder del propi procés de creixement.
PODEM aconseguir estar còmodes amb nosaltres mateixos, amb la nostra forma d’actuar, amb una mica de treball individual que ens acosti a una autoestima saludable que ens permeti veure’ns com a persones amb capacitat i dret per refermar les nostres idees, dominar les regnes de la nostra vida i assolir els nostres objectius. Hem de conèixer les pròpies limitacions, per treballar-les i identificar aspectes nous de nosaltres mateixos que ens permetin entomar reptes i no fugir de l’exigència.
PODEM actuar, des d’aquesta perspectiva, transmetent tranquil·litat i assossec, sent resolutius i optimistes. Això vol dir que podrem mostrar i contagiar estratègies per créixer personalment (i d’això «va» la nostra tasca).
VOLEM fer actuacions que mostrin que som capaços de compartir amb el nostre entorn educatiu la nostra satisfacció de ser i de fer, estant orgullosos d’allò que aconseguim. Els altres atribuiran sentit i valor a les actuacions que realitzem. Això redundarà en la nostra autoestima i autopercepció, i ens animarà a ser proactius davant les diferents situacions que ens toca gestionar a les aules.
Aquesta manera de treballar i d’entendre la nostra tasca generarà un context on es pugui desenvolupar un procés centrat en l’esforç de millorar i aconseguir objectius des de les nostres possibilitats individuals, amb interaccions i entorns saludables.
Font: Revista GUIX n.412 (La relació escola-universitat). Clic aquí.