Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Anàlisi
    Homenatge a José Gimeno Sacristán

    Pablo Gutiérrez de Álamoabril 28, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    José Gimeno Sacristán al patiode La Nau | Imatge d'arxiu PGA
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Nau de la Universitat de València, l’edifici que la va veure néixer fa 500 anys, va ser l’espai triat per homenatjar José Gimeno Sacristán, segurament, un dels pedagogs espanyols vius més influents i reconeguts tant a Espanya com a Amèrica Llatina de les últimes quatre dècades.

    L’homenatge va ser obert per la consellera d’Educació, Cultura i Esport, Raquel Tamarit, la vicedegana de la facultat de Filosofia i Educació, Rosa Bo Bonet i, per vídeo, del ministre d’Universitats, Joan Subirats. Tots tres van destacar la figura influent de Gimeno Sacristán i que el seu treball continua en el desenvolupament del pensament educatiu des de fa dècades.

    Fent honor a la seva estesa trajectòria, José Gimeno Sacristán va realitzar una intervenció durant la jornada que es va allargar des de les 9.30 del matí fins a les 14.00 de la tarda. Una intervenció que va resumir, des de la primera línia, una manera de veure l’educació i veure’s a si mateix dins d’ella: “La meva funció és emprenyar, més que construir”. Una frase amb la qual va obrir i va tancar el seu discurs.

    Durant el temps que aquest va durar, efectivament, es va mostrar polèmic en gairebé totes les direccions. Tothom es va sentir interpel·lat per aquest vell professor que no descansa.

    En un dels seus últims llibres, tots els quals han aparegut en l’editorial Morata, amb la qual té una llarguíssima i intensa vinculació, és un volum en el qual s’han recopilat 30 dels seus articles. Textos que abasten altres tants anys de carrera professional d’aquest doctor honoris causa. “Els podria haver escrit ara”, va sostenir, ja que les discussions al voltant de l’educació continuen estant, pràcticament, en el mateix lloc, tornant als mateixos temes.

    El primer d’aquests seria el sentit de l’educació, com a dret fonamental, leitmotiv dels moviments de renovació pedagògica des de la seva aparició en els últims anys de la dictadura i encara avui vius.

    Gimeno Sacristán va fer un repàs d’aquest dret tal com es recull en la Constitució, en el seu article 27.1, per dir que no és aquest consens idíl·lic entre esquerres i dretes que acostuma a dir-se. I va recordar com Peces Barba va abandonar la ponència constitucional precisament en aquest punt i va assegurar que el text no deixa de ser una derrota de les esquerres. I ho és pel reconeixement de la llibertat d’elecció que en ell queda explicitat. “Una cosa increïblement maldestra”, va assegurar, ja que les esquerres van perdre la batalla davant unes dretes que, va dir, veien perillar el poder i les prebendes que havien mantingut durant la dictadura.

    Segons el seu punt de vista, aquest dret a la lliure elecció suposa posar sobre la taula educativa la teoria del mercat, que vol dir que perquè hi hagi elecció ha d’haver-hi diferència, i perquè aquesta sigui possible, alguns han de ser millors que uns altres. “Existeix el dret a triar per a tots, però no pot haver-hi diversitat per a tots”. En definitiva, “trien els qui poden influir”.

    “Si volem triar, necessitem una educació diferenciada”, va dir Gimeno Sacristán, per a continuar: “La pedagogia diferenciada només és possible si és desigual”.

    El pensador també va tenir paraules durant el seu discurs en relació a les avaluacions internacionals, amb les quals sempre s’ha mostrat molt crític. “Prioritzar [les proves] per avaluar el sistema i els docents és no entendre res”. Segons el seu punt de vista, aquest tipus d’informes generen una “literatura que despista, que porta a camins perillosos”, més enllà dels elevats costos econòmics que suposa la seva realització. “Els informes donen pas a una avaluació que desnaturalitza el procés acadèmic”.

    Per a Gimeno, les administracions ja compten amb tota la informació que necessiten per avaluar els seus sistemes, per saber on hi ha problemes i on no. Es tracta dels expedients de notes de tot l’alumnat. “L’administració els té i ho té fàcil per a avaluar amb ells on estan els problemes”.

    Cap al final del seu discurs, José Gimeno Sacristán va posar la mirada cap a les diferències que existeixen entre els sistemes escolars de les comunitats autònomes per a mostrar-se també crític: “Hi ha 17 sistemes educatius… és una exageració”, va dir, ja que “s’instal·la la idea que cadascú fa el seu currículum”. Des del seu punt de vista, adduir que la diferència entre els territoris és un element de democràcia és un error. “El sistema és més democràtic com més unitat cultural existeixi”.

    Tot seguit va parlar de la confusió regnant quan s’iguala el coneixement a la informació i com la cultura té el paper de desenvolupar la cultura, “alguna cosa més que el coneixement i els llibres de text”. Sobretot entenent que els continguts que s’ofereixen a les escoles són “contingents, podrien ser uns altres”. “La cultura és una cosa, va dir, diferent de les assignatures”, “desborda” el que ocorre en elles.

    En definitiva, “la cultura hauria d’estar formada per continguts rellevants, atractius i gustosos”. “Donem coneixements útils, significatius”, tancava el doctor, “que siguin cultura veritable i llevem els adorns”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    10 propostes per descobrir la primavera amb la classe
    Next Article
    Entrevista
    Diana Díaz: “Encara veiem ús de la violència com a mètode educatiu a les famílies”
    Pablo Gutiérrez de Álamo
    • X (Twitter)

    Periodista especializado en educación. Director de El Diario de la Educación. Antes en Periódico Escuela

    Related Posts

    Nou cinefòrum amb ‘Hedy Crilla, mestra d’actors’

    maig 27, 2025

    Anàlisi
    Combatre l’oligarquia multimilionària amb l’educació

    març 5, 2025

    ‘Mestres de la nostra vida’, la nova revista de El Diari de l’Educació

    febrer 19, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}