Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I als equips directius, qui ens escolta?

    Mar Pérezmaig 4, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una escola bressol | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Sóc directora d’una escola bressol i això vol dir que formo part d’un equip directiu unipersonal, ja que a l’escola bressol no existeix la figura del/la cap d’estudis o del/la secretari/a. Amb una mica de sort pots comptar amb una administrativa que t’alliberi de les tasques més burocràtiques i que no tinguin a veure amb el vessant pedagògic. Això vol dir que com a directora has d’encarregar-te de tot el que té a veure amb el Departament d’Educació, els diferents aplicatius, sovint molt feixucs, o les visites d’Inspecció, entre altres.

    Aquesta feina més administrativa l’hem d’anar conjugant amb el dia a dia a l’escola, amb el que comporta ser la cap visible d’una escola que de vegades, per les seves dimensions, és complexa. Atendre les famílies i els possibles conflictes que poden sorgir al llarg de tot un curs escolar, acompanyar-les emocionalment quan el moment ho exigeix, com és el període de familiarització, o fer de mediadora en casos de dificultat en la xarxa de relacions que s’estableix entre l’escola i les famílies, són algunes de les feines que com a directores ens pertoca i en el meu cas assumeixo amb molt de respecte i fins i tot estima.

    A l’acompanyament a les famílies hem d’afegir l’acompanyament a les/els professionals que treballen a l’escola i amb les quals hem de compartir no només la feina més pedagògica indispensable per poder caminar com a escola, sinó una altra més personal.

    Gestionar les incidències de personal, d’un col·lectiu que majoritàriament som dones i mares resulta complex i sovint comporta que la meva jornada laboral no s’acabi en tancar la porta de l’escola, sinó que s’allarga més enllà, entre altres raons perquè hem d’atendre el telèfon o imprevistos en qualsevol moment de la tarda o dels caps de setmana.

    Totes aquestes situacions formen part de la vida de qualsevol director/a i habitualment hem de portar-la en la solitud del nostre despatx amb el convenciment i la calma de saber que aquesta és la feina que ens agrada fer.

    Aquesta sensació de solitud es va incrementar amb els mesos de confinament, durant els quals tots i totes vam haver d’afrontar una escola com a mai l’havíem viscut. Les reunions es feien interminables, asseguda davant de l’ordinador, intentant amb altres direccions i la nostra coordinadora pedagògica ajustar uns protocols que no s’ajustaven a les escoles bressol. I un cop acabades ens tocava afrontar amb els nostres equips una reobertura amb més incerteses que seguretats.

    Durant aquest temps gestionar l’escola des de casa se’m va fer molt difícil i les hores s’allargaven a causa del cansament que vivia, que no era físic sinó emocional. A partir d’aquí hem començat un curs que ha comportat els confinaments d’algunes estances, amb el que suposa la gestió de les corresponents PCR, el traçacovid i fins i tot la incomprensió, causada pel cansament d’aquesta situació, d’algunes famílies que havíem de quedar-se els infants durant 10 dies a casa.

    La presa de decisions respecte les petites grans coses amb el dia a dia dels infants, les famílies, les educadores, la gestió… a hores d’ara pesa i molt

    Els protocols sanitaris, els grups bombolla, les entrades esglaonades han estat decisions que ara veiem que han ajudat a fer que l’escola sigui un lloc segur, però que han costat als equips directius (o almenys a mi) molts mal de caps.

    No poder moure a les educadores davant una incidència de personal o cobrir les substitucions quan no hi ha cap persona disponible a les borses de treball ha generat, a més a més, situacions complicades que hem assumit (un cop més) com hem pogut i molta resiliència.

    No poder oferir a les educadores la possibilitat de disposar d’hores per poder fer alguna gestió, portar als seus fills/es al metge o anar a una entrevista amb la mestra són situacions que vivim cada dia i que aquest curs no he pogut gestionar amb la humanitat que ho he intentat fer sempre. Aquestes situacions també passen factura i hem de dir un “no” quan ens hagués agradat dir “i tant!”.

    La presa de decisions respecte les petites grans coses amb el dia a dia dels infants, les famílies, les educadores, l’empresa que ens gestiona, l’Ajuntament o el Departament d’Educació, a hores d’ara pesa i molt i les primeres baixes, els mals de caps, les contractures a l’esquena o a les cervicals comencen a aparèixer per donar-nos un avís.

    Vénen a recordar-nos que també necessitem algú a qui explicar-li que també tenim por, que les incerteses, malgrat que no les volem transmetre al nostre equip, hi són i fan mal, que també som persones i sentim, que de vegades també arribem a l’escola amb ganes de plorar i que també necessitem una porta a on anar a picar i dir: “Escolta’m un moment”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Educació 360 presenta una guia per orientar les escoles i instituts que vulguin deixar de ser illes
    Next Article
    Actualitat
    Les escoles d’estiu mantindran (a contracor) el format virtual aquest juliol
    Mar Pérez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}