Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I després del ‘bullying’ què?

    Arantxa Díaz Rodríguezsetembre 28, 20227 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Al carrer, amb el meu fill
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Què passa quan la víctima de bullying diu prou? Què passa quan té la valentia de decidir que vol sortir del seu centre, que vol sortir d’aquest ambient asfixiant, viciat i agressiu en el qual viu constantment? Què fa el sistema? Doncs us puc explicar el meu cas, com a mare d’un noi que va patir assetjament durant dos cursos, 1r i segon de l’ESO, amb 12 i 13 anys. No m’entretindré a descriure el patiment del meu fill durant dos anys, ni els insults homòfobs que va haver de suportar, ni els intents de mediació que es van practicar, però sí que vull deixar clar que el seu assetjament no és producte d’una fantasia, sinó que està reconegut pel mateix centre i per l’administració.  

    Em vull fixar en el periple que comença després del segon any d’assetjament, quan el meu fill demana canviar d’institut. Després de comunicar-ho al centre, decidim que volem contactar amb l’inspector respectiu per exposar la nostra situació i demanar la seva ajuda i acompanyament per fer canvi a un centre de la nostra elecció (prèviament havíem fet preinscripció i havíem escollit 5 centres públics que havíem vist i pensàvem que serien acollidors). Volíem un centre amb sensibilitat cap a la diversitat, on la realitat de l’alumnat fos també diversa, oberta i inclusiva, un espai que consideravem que podria estar fora de l’atac d’alumnes estereotipats, homòfobs i excloents. Tots sabem que hi ha centres més acollidors i centres més “durs”.

    El primer escull va ser que l’inspector ens rebés. No va mostrar molt d’interès i gràcies a la nostra insistència finalment vam poder concertar una entrevista. En aquesta reunió de prop d’una hora el senyor inspector no va fer més que repetir-nos que ell no podia fer-hi res, què això no depenia d’ell, que a veure què sortia a la preinscripció, que l’EAP havia de fer una carta, que si la comissió de garanties, etc. Tot eren pilotes fora. En cap moment de la reunió ens va preguntar per l’estat del nostre fill, ni va voler mirar cap document dels que portàvem (carta de la psicóloga que recomanava canvi de centre, protocol d’assetjament del centre, mail desesperat del nostre fill demanant ajuda a la seva tutora i desenes de documents més).

    Quan ja vam veure que aquesta porta que havíem picat no ens portaria a cap solució, vam informar del cas a la gerent del Consorci d’Educació de Barcelona; a la inspectora en cap; al coordinador d’inspectors de la zona; fins i tot a l’alcaldessa de Barcelona, i vam sol·licitar també la mediació del Síndic de Greuges.

    El Síndic de Greuges de seguida va entomar el cas i es va posar en contacte amb el Consorci; i l’alcaldessa va derivar el cas en el regidor d’Educació, Pau Gonzàlez Val. El regidor va ser l’única persona en aquesta història que va voler conèixer els fets de primera mà, que va mostrar empatia pel cas i que ens va citar a una entrevista. Sabem que ha mediat en la nostra batalla contra Goliat. 

    Mentre durava el nostre particular pols amb el gegant, el meu fill continuava anant a l’institut. “No vull anar-hi perquè cada dia em matxaquen”, ens deia. Crisi de pares. Ho estem fent bé? L’estem protegint adequadament? L’estem enviant a la jungla? Però si es queda a casa ja no hi haurà retorn… Què hem de fer? 

    Canviar un alumne a 3r de l’ESO és complicat, ja que els grups de segon acostumen a estar plens i promocionen a 3r en el mateix institut, per això demanavem la mesura excepcional d’augment de ràtio en algun dels centres que haviem sol·licitat. Com el Consorci no va atendre la nostra petició abans de la resolució de la preinscripció, el nostre fill no va entrar a cap dels instituts que havíem demanat. A la resolució ens van adjudicar un centre de màxima complexitat a un altre barri. Nosaltres no havíem demanat una plaça d’ofici, sinó cinc places concretes, però a la nostra petició, que constava en aquell moment online, per a la nostra sorpresa ells mateixos ens havien afegit aquesta plaça (posteriorment el Consorci ens va dir que aquesta era la forma normal de fer).

    El juliol de 2022 ens va trucar un administratiu de l’oficina de matriculació per dir-nos on quedaven places lliures a diferents instituts de Barcelona. Nosaltres vam dir que aquesta no era la nostra demanda i que volíem que algú del Consorci amb poder de decisió és posés en contacte amb nosaltres per poder-ne parlar. Això no va passar mai. Lluitavem perquè les circumstàncies excepcionals tinguéssin solucions excepcionals, perquè el sistema veiés el cas del nostre fill de forma personalitzada, perquè el sistema no tornés a agredir la víctima. 

    Lluitarem perquè les famílies en aquestes situacions es puguin sentir acollides, acompanyades i escoltades per una administració que en el nostre cas no ha estat empàtica ni humana, sinó que ha estat freda, burocràtica i distant

    El 7 de setembre de 2022 comença el curs, però el meu fill no s’hi incorpora. No vol tornar al seu institut, nosaltres tampoc no ho volem ja. Les víctimes moltes vegades també necessiten sortir del seu centre, necessiten començar de zero, es perd la confiança en el centre i en aquests casos el millor és marxar. Però no marxar a qualsevol preu, es busca una certa garantia. El 8 de setembre la nostra reclamació ja està formalment rebutjada i ens toca trobar plaça en algun centre de Barcelona. Començo a trucar a diferents instituts a veure si tenen plaça i en trobem un que està relativament a prop de casa. Estem esgotats i desesperats, no coneixem res d’aquest centre, no coneixem el seu projecte però valorem la importància de la proximitat, confiem en el nostre fill, que és un bon estudiant, i decidim no mirar més. No és la solució que buscàvem, no és pel que estàvem lluitant, però a hores d’ara creiem que és la millor opció, ja que demana el canvi a crits. Finalment el 16 de setembre, quatre mesos i mig més tard de l’inici de la nostra demanda de canvi de centre i 9 dies més tard de l’inici de curs, el meu fill comença en el nou institut i ha pogut començar a portar una vida normal.

    Pel camí hi hem deixat llàgrimes, ens hem esgotat, ens hem desgastat, ens hem sentit maltractats i frustrats, i ara toca reconèixer que hem perdut i mirar cap endavant, amb esperances i descansar. Lluitarem perquè la nostra història es conegui, lluitarem perquè el Consorci es plantegi tractar aquests temes d’una forma més humana, sensible i personalitzada, lluitarem perquè les famílies en aquestes situacions es puguin sentir acollides, acompanyades i escoltades per una administració que en el nostre cas no ha estat empàtica ni humana, sinó que ha estat freda, burocràtica i distant, lluitarem perquè no es torni a victimizar la víctima enviant-la a qualsevol centre sense escoltar les famílies. Nosaltres no ho hem aconseguit pel nostre fill, però si per desgràcia hi ha més casos darrere valdria la pena que l’administració es plantegés com acollir, escoltar i tractar les famílies, com trobar conjuntament la que es considera la millor solució per al noi o noia. Perquè no ho oblidem: estem parlant de menors en moments molt importants i decisius per la resta de la seva vida.

    Volem agrair l’ajuda del Raimon, de l’oficina de matriculació, que ens ha facilitat el procés d’assignació per tal d’agilitzar la matriculació, i del regidor Pau Gonzàlez Val, que és l’única persona que ens ha escoltat i acompanyat.

    No hi ha bullying gran ni bullying petit, el que hi ha és un noi patint al qual hem d’atendre i vetllar pel seu benestar. 

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Assetjament escolar bullying opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les relacions emocionals, claus en el procés de familiarització a l’escola bressol
    Next Article
    Reportatge
    Un estudi pilot alerta sobre l’altíssima segregació de l’alumnat gitano
    Arantxa Díaz Rodríguez

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}