Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    I no seria millor deixar les criatures una mica en pau?

    Rosa Cañadellabril 1, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquestes i moltes altres preguntes estan sorgint per part de les administracions, del professorat i de les famílies, amb un batibull d’informacions contradictòries i no del tot possibles. ¿Però és tan important perdre dos, tres o quatre mesos de classe davant una situació d’emergència, i totalment nova, com la que ens trobem?

    És normal la inquietud i els dubtes, però jo crec que cal més reflexió pausada i, sobretot, pensar en les necessitats dels infants i joves, així com la del professorat i la de les famílies.

    Cal, a més, tenir en compte les diferents i desiguals situacions en què es troben les famílies i també el professorat. No és el mateix ser metge, infermera, personal sanitari, de neteja, transport, o qualsevol altra professió que està en actiu, que estar a casa fent teletreball. No és el mateix tenir un habitatge confortable i amb tots els mitjans tecnològics, que viure en precari sense accés a internet, o sense espais apropiats per poder treballar-estudiar. No és el mateix tenir pares i mares amb temps i coneixements per ajudar els infants, que no tenir-lo. No és el mateix que a casa hi hagi el pare i la mare que sigui una família monoparental. I així successivament.

    Però, al marge de tot això, jo crec que hi ha una qüestió que podria ser generalitzable. I és que, davant una situació excepcional s’han de donar respostes també excepcionals. Vull dir que intentar que l’escolarització segueixi el seu curs (via telemàtica), com si no passés res, no és la resposta més assenyada. Estiguin en la situació que estiguin, ni els xavals ni les famílies tenen com a prioritat reparar la pèrdua que pot significar perdre una petita part del temari escolar.

    La situació de confinament no té res a veure a la situació d’escolarització i l’angoixa davant la possibilitat de contraure la malaltia, l’angoixa davant l’estat de persones grans estimades (avis, tiets i tietes, etc.) fa que els infants i joves visquin en un estat emocional molt diferent del que poden tenir en un temps escolar normal.

    Davant d’aquesta situació, i sense que això vulgui dir que no s’ha de fer res que tingui a veure amb l’escolarització, potser caldria deixar els xavals una mica en pau. Potser el que cal és no atabalar-los més amb l’obligació de fer tots els deures i, en canvi estar molt atents a les seves pors i angoixes. Potser caldria deixar que facin coses noves, que inventin, que prenguin iniciatives, que busquin noves activitats, que juguin, que retallin, que escriguin (un diari, cartes als amics, contes inventats, petites obres de teatre), que cantin i ballin, que construeixin instruments, que pintin i decorin, que es disfressin, que recuperin jocs dels més grans, que cuinin i facin pastissos, que ajudin a les tasques domèstiques (escombrar, treure la pols), que aprenguin a cosir-se un botó… O fins i tot, que s’avorreixin! Diuen que no hi ha res més creatiu que l’avorriment!

    Potser no és el millor obligar-los a estar moltes hores davant la pantalla per rebre les classes, més aviat al contrari, el que caldria és justament limitar les hores d’ordinador i de mòbil, les hores de tele i de videojocs. Hi ha temps per tot, i cal aprofitar-lo, lluny de les pantalles. Cal ordenar una mica la vida i posar algunes normes, i ajudar que ells i elles es vagin organitzant. Cal donar-los idees i pautes, coses que poden fer (que en són moltes) i alguns límits perquè no abusin, sobretot de les pantalles. Potser en comptes de seguir classes escolars, és molt millor mirar documentals i llegir històries que tinguin a veure amb els continguts que estan fent a l’escola. Reportatges de països remots, personatges que han estudiat, la vida en una etapa concreta de la història, visites virtuals a museus, concerts… i tot allò que els ampliï culturalment i artísticament.

    També caldria aprofitar per estimular els valors de la solidaritat i la col·laboració. Cal que els infants i els joves entenguin el que està passant, sense alarmismes, però explicant també tot el treball que fan el personal sanitari (sortir al balcó a aplaudir), les persones que netegen, les persones voluntàries que ajuden a la gent gran i, en general, totes aquelles persones que fan possible que ells i elles puguin estar a casa, a recer del virus. Cal explicar la importància de tenir una sanitat pública on totes les persones, riques o pobres, poden anar a guarir-se. I com el fet de quedar-se a casa és en si mateix un acte de solidaritat amb els seus amics i amigues, avis i iaies i amb la població en general.

    Per part del professorat, potser no es tracta de reconvertir el temari que tocava en forma digital, sinó tenir contacte personal (virtual, és clar!) amb l’alumnat, que puguin explicar com estan i què fan i donar-los diferents opcions i materials que els ajudin a passar el temps i que siguin educatives, en el sentit ampli de la paraula.

    Tot això potser estalviaria l’angoixa de les famílies i el neguit dels infants i joves, i ens estalviaríem, potser també, no augmentar la gran desigualtat escolar que ja existeix. És evident que compensar les desigualtats que ja existien sense el coronavirus, és del tot impossible, però el que sí que podríem fer és buscar maneres de no augmentar-les. I això voldria dir: per una banda, no avançar cap matèria escolar per aquells que més poden i deixar enrere els que tenen més dificultats. I per l’altra, dedicar molts més recursos el curs vinent per aquell alumnat que n’ha sortit més perjudicat d’aquest període de confinament.

    Cuideu-vos molt!!

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Més enllà dels resultats, més enllà de les competències: eines per a la vida!
    Next Article
    Actualitat
    Autisme i confinament, “només sortim al carrer quan no hi ha més remei”
    Rosa Cañadell

    Llicenciada en Psicologia i professora. Articulista. Membre fundador del SIEC (Seminari Ítaca d'Educació Crítica). Activista en defensa de l'educació pública

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}