Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Informe PISA: realment ha sorprès a algú?

    Alba Caballé i Riveragener 19, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    No cal que dediquem gaires línies a descriure l’efecte que ha tingut la publicació de l’informe PISA elaborat per l’OCDE el passat mes de desembre, i que esperem tingui un impacte més enllà de la creació d’una comissió d’experts. Si bé aquesta comissió ja ha anunciat que farà propostes valentes tant metodològiques com organitzatives, caldrà veure quantes, com i quan es porten a la pràctica.

    La meva moderada credulitat en relació a la implementació dels canvis estructurals que realment fan falta (i que segur la comissió té previst proposar) es deu a dos elements. En primer lloc, la història ens indica que som un país (poseu els límits territorials i temporals que vulgueu) que no ha estat capaç de generar un consens en polítiques educatives que superin els mandats electorals i el gremialisme. Tant de bo deixi de ser així.

    Però, en segon lloc, perquè l’informe PISA no diu res que no hagin dit diverses veus, de manera més o menys explícita, des de fa temps; el mateix Departament ha reconegut que l’informe PISA és coherent amb les dades que s’han extret de les proves competencials en els últims anys. La publicació de propostes d’actuació carregades d’anàlisi i arguments des de pràcticament el dia després de la publicació de l’informe PISA, també indica que fa temps que la problemàtica està detectada, la diagnosi feta, i que hi ha debat sobre propostes d’actuació. A què ve doncs tanta sorpresa?

    L’informe PISA no diu res que no hagin dit diverses veus, de manera més o menys explícita, des de fa temps

    Tanmateix, i malgrat amb retard, benvingut sigui el reconeixement del problema com a primer pas a una acció política diferent a la feta fins ara. Al meu entendre, un dels elements més interessants d’aquesta nova etapa de propostes és que sembla que pren més importància l’acció centrada en l’entorn (de vulnerabilitat) de l’alumnat; l’aproximació feta fins ara es focalitzava especialment en l’alumnat vulnerable, en les escoles segregades, o l’escolaritat equilibrada.

    Posar l’entorn de vulnerabilitat en el centre de l’acció implica assumir que la solució no només serà des de l’aula. Aquest gir comporta reconèixer la complexitat d’un problema que va més enllà de l’àmbit educatiu, i la relació causal i seqüencial dels elements sobre els què caldrà treballar. Per això, i com s’ha dit també aquests dies, sorprèn l’absència de perfils d’antropologia, geografia o ciències polítiques (entre altres) en la comissió d’experts.

    Posar l’entorn de vulnerabilitat en el centre de l’acció implica assumir que la solució no només serà des de l’aula

    I és aquí on torno als informes de l’OCDE, organisme que no només publica l’informe PISA.  A principis de l’any 2020 va publicar l’informe Equity in school education in Europe. Structures, policies and student performance. Aquest treball recull diagnosis i propostes plantejades en informes anteriors, i alhora ha servit de base per altres estudis més específics sobre polítiques d’equitat en àmbit educatiu. D’aquest informe voldria destacar les següents propostes.

    En primer lloc, es proposen sis mesures d’acció per l’equitat educativa i per l’assoliment i èxit escolar per tot l’alumnat independentment del seu origen social. L’escolaritat equilibrada, la política central a Catalunya en matèria d’equitat educativa amb especial èmfasi des de principis del 2021 és només una de les sis que menciona l’informe; de fet, és l’última.

    Les diferències acadèmiques són enormes, amb especial (però no única) incidència quan es combina amb l’entorn vulnerable de l’alumnat

    En segon lloc, l’informe posa especial èmfasi en l’existència d’una segregació acadèmica molt més gran inclús que la segregació social. Les dades de l’informe PISA de desembre del 2023 a Catalunya ens parlen (i escandalitzen) precisament d’això: les diferències acadèmiques són enormes, amb especial (però no única) incidència quan es combina amb l’entorn vulnerable de l’alumnat. En definitiva, fa 4 anys que l’OCDE insta a l’anàlisi de la segregació acadèmica, i a Catalunya, les diferències en els resultats educatius han estat un dels secrets més ben guardats; reconec, però, que no és un tema gens fàcil de gestionar amb molts pros i segurament igual de contres. Però ometre l’anàlisi no ens ajuda a trobar una solució

    En tercer lloc, l’informe posa de relleu la necessitat d’observar i treballar per unes aules heterogènies d’alumnat des d’un punt de vista socioeconòmic i cultural, però no com una finalitat en si mateixa. I sobretot, insta a cercar aquesta heterogeneïtat a partir d’índexs d’exposició, aïllament i concentració, i no dels índexs de dissimilitud. Per contra, el Síndic de Greuges ha publicat sempre les dades de segregació escolar en base un índex de dissimilitud (documents publicats el 2016, 2022 i 2023), i el Departament posa especial èmfasi en el percentatge d’alumnat detectat i classificat com NESE i en l’índex de dissimilitud.

    L’OCDE és un referent de coneixement (i de dades), però sembla que es llegeixen alguns informes i no altres. Complementem les nostres dades amb les quals ens pugui aportar aquest organisme (i no a la inversa), i alhora, prenem bona nota de les propostes metodològiques i les tendències que la seva capacitat d’anàlisi permet i ofereix. Que les dades que publiqui l’OCDE sobre el sistema educatiu de Catalunya no ens agafin per sorpresa, i encara menys, que ho fem veure.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Informe PISA OCDE opinió PISA Proves PISA
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    L’aprenentatge de la lectoescriptura, un deute del sistema educatiu
    Next Article
    Actualitat
    Sánchez anuncia una inversió de 500 milions per millorar les matemàtiques i la llengua
    Alba Caballé i Rivera

    Doctora en Geografia (UAB), Màster en Gestió i Direcció de RRHH (UOC) i Postgraduada en Estudis d’Impacte Ambiental (UPC). Consultora i tutora del Grau d’Economia i Empresa de la UOC. Tècnica del Servei de Planificació i Avaluació de l’Àrea de Presidència de la Diputació de Barcelona

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}