Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Innovació i inclusió

    Joan Amoróssetembre 4, 20194 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    I no hauríem de permetre que ens passés amb el tema de la innovació. Caminar cap a un miratge que només és això, un miratge. I amb les definicions (la del diccionari i l’educativa) ja ens passa. Quan parlem d’innovar en educació, amb ben poques excepcions, hauríem de parlar estrictament d’actualitzar. Decroly, Ausubel, Montessori, Piaget, Dewey o Kilpatrich fa massa anys que establiren les innovacions que ara intentem introduir als centres per actualitzar l’educació. I és que l’ús de la llengua també ens embolica. Ens desorienta. I com passa amb els oblits, pervertim els debats. Partirem, per això, d’una definició senzilla, de les moltes que hi ha, del fet d’innovar. No entrarem en la infinitat de matisos que es podrien apuntar. I obviarem la definició del diccionari. Només volem fixar un punt de partida comú. Amb senzillesa. Establir la innovació educativa com el fet de millorar l’aprenentatge dels infants.

    Dels infants. De totes i tots. Aquí està el quid de la qüestió. Aquesta hauria de ser una de les nostres principals raons. Si no la primera. Per la importància del que ens hi juguem. Per justícia. Per equitat. Per principis. I per definició. No ho oblidem: la perillositat que el què perverteixi el perquè.

    I dic això alarmat per silencis. Per forats. Per buits. Preocupants. Seré clar: parlar d’innovació sense fer esment a la inclusió. O el que és més greu, innovar sense incloure. I està passant. Massa pics. Per això, faré una conclusió en meitat de l’escrit: no hi ha innovació sense inclusió. O si ho preferiu, l’escola del segle XXI serà inclusiva o no serà.

    I de nou, la paraula. El seu ús. Perdre el significat. Extraviar-nos pel camí. El continuat descens per les nostres pròpies trampes. Amb les que sempre entropessem. Per què si ens referim a inclusió, sempre pensem en un determinat tipus d’infants? El mateix ocorre quan parlem d’atenció a la diversitat. Per què pervertim el llenguatge? De seguida i majoritàriament, ens ve al cap l’alumne amb autisme, la nena que acaba d’arribar, el que passa problemes familiars, l’alumna Down, el que acaben de diagnosticar (un més) amb TDAH o la que fa dies que no ve a classe. Per què pervertim el llenguatge? (bis). O és que no hem d’estar tots i totes inclosos, siguen quines siguen les nostres peculiaritats? O és que no som tots i totes diversos? Si fins i tot els serveis oficials que es dediquen a “això” cauen al parany d’anomenar-se “d’atenció a la diversitat”. Com pot ser?

    Tothom és divers. Tothom és igual i és diferent. Preocupem-nos, doncs, d’oferir a cadascú el que necessita. I tractem tothom per igual. Perquè, perdoneu-me per la reiteració, però, quin ús fem de la llengua quan anomenem a uns per les seues limitacions i a altres no? Uns són sords i altres no són “adigitals”. Unes són cegues i altres no són “increatives”. La implicació que té això és terrible. Canviem el xip. Deixem de fixar la mirada en el que hom no sap fer. Fem el contrari. Com diu Coral Elizondo, estaria bé “desar junt l’expedient de l’alumne/a, habitualment centrat en el dèficit, un portfoli que destaqui les fortaleses de la persona”. I continua: “Usar aquesta informació per transformar les pràctiques a l’aula, és caminar cap a la inclusió. Començar el curs amb un portfoli de talents que ens ajudi a dissenyar entorns d’aprenentatge flexibles és fer possible l’educació inclusiva”. I m’atreviria a afegir, a més, que això va més enllà de la innovació actualitzadora actual. De fet, és una vertadera innovació. En el sentit estricte  de la paraula (que no el que hem establert educativament per l’article). És ser fidel a la llengua per primera vegada en el que duguem d’article. Innovar: introduir quelcom de nou (en una cosa). Doncs això. Introduir la mirada de la capacitat per sobre de la discapacitat. La mirada del talent per sobre del dèficit. La mirada de les possibilitats per sobre de les dificultats. En definitiva, propiciar al màxim el desenvolupament personal dels aprenents per sobre de les limitacions. Limitacions que tothom té, però que només a alguns se’ls hi assenyala.

    Reiterem. Aquesta sí que és una innovació. Vertadera. En el sentit estricte de la paraula (bis, bis i bis). Complet. Integre. Respectem, per tant, la llengua. I també el debat. No hi oblidem mai, ni objectius ni significats. No els traïm. Així i només així copsarem que, si innovar en educació és millorar l’aprenentatge dels que aprenen, això té unes implicacions inherents. Cap als infants. Tots. Totes. I si no ho feim, sentint-ho molt, el que estem fent no és innovar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Josep Bargalló: “El caos d’Esfera ha estat in-jus-ti-fi-ca-ble”
    Next Article
    Actualitat
    A Barcelona “totes les famílies que han demanat escola pública l’han tingut”
    Joan Amorós

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}