Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Ja sou mestres! (carta als nous graduats)

    Aina Tarabinijuliol 3, 20184 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    Benvolguts i benvolgudes,

    Avui és un dia molt especial. Ja sou mestres. Els mestres dels nostres infants. Els mestres dels nostres ciutadans. Teniu una feina molt important. No la desaprofiteu. Ser mestre suposa un compromís personal, professional i ètic amb la construcció dels ciutadans i ciutadanes de l’avui i del demà. Implica ajudar a construir persones que siguin capaces de participar de forma plena en l’exercici d’una ciutadania activa. I per això, cal que la vostra acció s’adreci a que tots, absolutament tots els alumnes, adquireixin les competències per a fer-ho.

    A vegades serà difícil, a vegades no tindreu les condicions que voldríeu per aconseguir-ho, però no podeu defallir. Alceu la vostra veu, organitzeu-vos, reclameu recursos, però no deixeu mai de confiar en la vostra acció educativa i sobretot no deixeu mai de confiar en les possibilitats d’aprenentatge d’un infant. Perquè sense confiança no es pot aprendre. I els nens i les nenes necessiten aprendre; aprendre competències matemàtiques, lingüístiques, relacionals, socials i polítiques; aprendre amb els altres i dels altres; aprendre a passar-s’ho bé i a comprometre’s.

    Diu Jaume Cela que si un hospital només curés als sans no tindria cap sentit, doncs apliqueu la mateixa lògica a la vostra tasca educativa: no esteu aquí només per acompanyar a aquells que ho tenen tot de cara, esteu aquí sobretot per aquells que ho tenen tot en contra. És molt fàcil aprendre quan tens roba, menjar i uns pares que t’acompanyen i t’estimen. I no és demagògia. A casa nostra, a Catalunya, hi ha pobresa. Hi ha gana, desnonaments, pares empresonats, persones que han de deixar els seus països per trobar un lloc millor on criar als seus fills i filles i tot això és escola, forma part de l’escola. I com a professionals de l’educació no podem, donar-hi l’esquena.

    Deia Freire que l’educació és sempre un quefer polític. I efectivament així és. Perquè s’ha d’orientar inevitablement a comprendre i transformar la societat; perquè ha d’habilitar per a l’adquisició de consciència crítica. No esteu aquí només per ensenyar continguts, que també, esteu aquí per formar ciutadans, per construir la societat del demà, una societat que volem més justa i cohesionada, una societat que ha de proveir d’igualtat d’oportunitats i condicions per a tothom.

    Perquè si una cosa us ha ensenyat la sociologia (o això espero!) és que les accions individuals, els mèrits i l’esforç, són necessaris però no suficients per entendre les accions educatives dels diferents grups socials. La gent, els alumnes, les famílies, vosaltres, nosaltres, no ens esforcem si no trobem sentit en allò que fem. Per això, la vostra acció ha d’estar encaminada a construir significats, a dotar de sentit el procés d’aprenentatge de tot l’alumnat. No es pot aprendre si l’escola està desconnectada de la vida. Connecteu, interpel·leu, qüestioneu. No feu que els alumnes i les famílies més desafavorides hagin de triar entre l’escola i la vida. Perquè l’escola és vida i per això la matèria primera sobre la que s’ha de construir l’educació, com ens ha ensenyat Tonucci, ha de ser inevitablement la vida quotidiana dels nostres estudiants.

    I sobretot, sobretot no jutgeu. Teniu i heu de tenir opinió. Però no esteu aquí per criticar les famílies, per dir si exerceixen de bones o males mares o atribuir-les la nefasta etiqueta de desestructurades. No esteu aquí per fer de jutges morals, esteu aquí per comprendre, per entendre, per qüestionar i qüestionar-vos. Pregunteu-vos perquè aquelles famílies o aquells alumnes no actuen com vosaltres espereu, pregunteu-vos per la seva vida quotidiana, pregunteu-vos per vosaltres mateixos, pel que feu o deixeu de fer i pel que podríeu fer diferent. Perquè sense preguntes no hi ha possibilitat de canvi i sense possibilitat de canvi l’educació no té sentit.

    Molta sort i gràcies!

    Barcelona, 25 de juny del 2018

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Any 1 després del Decret d’escola inclusiva… què ha canviat?
    Next Article
    Entrevista
    “A l’aula no usem la llengua, sinó que reflexionem sobre ella com si fos un cadàver que es dissecciona”
    Aina Tarabini

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}