Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La desobediència a la LOMCE és una obligació ètica

    Montse Rosgener 21, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Montse Ros és Secretària General de la Federació d’Educació de CCOO

    Un principi de l’art de l’educació és que no s’ha d’educar els nens conforme al present, sinó conforme a un estat millor, possible en el futur, de l’espècie humana; és a dir, conforme a la idea d’humanitat i del seu destí.

    Immanuel Kant

    A Catalunya hi ha una gran majoria de persones que no comparteix la idea d’humanitat que té el ministre Wert. L’educació requereix honestedat. Ens trobem, doncs, en l’obligació ètica de protegir la infància i el jovent, el futur del nostre poble, i la mateixa idea d’una societat més neta i noble, culta, rica, lliure, desvetllada i feliç (1). Les famílies, el professorat, totes les persones que ens comprometem en el benestar d’avui i de demà ens trairíem si acatéssim la LOMCE.

    És una qüestió difícil però no temerària, que necessita molta intel·ligència i molta unitat. Ens equivocaríem si intentéssim convertir la resistència a la LOMCE en una exhibició de protagonismes partidistes, de personalismes, d’heroïcitats.

    El Govern de Catalunya té capacitat d’acció jurídica. La LOMCE contradiu la Constitució Espanyola, l’Estatut de Catalunya, directives de la Unió Europea i diversos convenis internacionals. El departament d’Ensenyament ha d’impugnar la LOMCE i els seus reials decrets per preservar les competències de l’autogovern, la cultura i la llengua catalanes i la legitimitat dels projectes educatius de centre, o de grups de centres. Que ho faci.

    El Parlament de Catalunya ja va aprovar una resolució, a proposta del Marc Unitari de la Comunitat Educativa, on comprometia normativa pròpia per assegurar que el dret universal a l’educació fos garantit pels poders públics de forma democràtica i equitativa. Ara és el moment de posar en marxa aquesta resolució, tenint com a referent els millors exemples europeus. Que ho faci. El Parlament té una tasca immediata amb la tramitació, ja anunciada, de les lleis de la formació professional catalana que podrien transformar-se en el sistema d’educació al llarg de la vida, cosa necessària i que la LOMCE no legisla. El Parlament pot fer que la nova Formació Professional Bàsica no sigui un cul de sac, i que mantingui la ràtio 15 com a condició necessària per a la seva viabilitat educativa. Haurà de ser també el Parlament qui, dins del marc europeu, esquivi la cotilla de les revàlides sense posar en perill l’acreditació dels títols. És possible i imprescindible. Es tracta d’un punt clau de la LOMCE, ja que les revàlides pretenen evitar la progressió d’un gran percentatge d’estudiant, controlar el currículum i promoure la segregació escolar a través de la publicació de rànquings. La segregació trenca la xarxa humana, la fa menys eficient en la creació de coneixement i art, menys creativa i menys solidària.

    Caldrà un acord dels rectors per preservar les proves d’accés a la universitat -l’anomenada selectivitat- com a barem bàsic per a la regulació del flux d’estudiants a les universitats catalanes, mantenint la igualtat d’oportunitats. Que el facin.

    Somescola és potser l’organització d’organitzacions més àmplia, i li haurem de demanar que faci un pas més enllà de la defensa de la llengua catalana i la immersió lingüística. Hauria d’apostar per estendre les accions de resistència a la LOMCE en tots els espais educatius i culturals del país.

    És un goig que partits, sindicats, patronals, fundacions, assemblees, plataformes, centres educatius, per tot Catalunya, estiguin treballant de valent en renovar la utopia educativa. Som conscients que l’educació del futur es veu confrontada a una inadequació cada vegada més àmplia, profunda i greu. D’una banda els nostres sabers desarticulats, parcel·lats i compartimentats, i de l’altra, les realitats o problemes cada vegada més multidisciplinaris, transversals, multidimensionals, transnacionals, globals, planetaris (2).

    Tenim dret a decidir l’educació i ho fem a través de múltiples iniciatives que hem de compartir necessàriament. Ho fem!

    Aquest esforç de pensament ha de servir per potenciar els projectes de centre amb el compromís de la comunitat educativa. Educar amb l’exemple no és una manera d’educar: és l’única manera d’educar. Hi ha projectes educatius democràtics: mantinguem-los, no és il·legal. Podem fer-ne més, i més inclusius i més plurals. No competim amb el centre del costat:  la cooperació ens fa forts, la diversitat genera oportunitat, la competència sempre fa perdedors.

    No ens plantegem els currículums que està preparant el ministerio: interroguem-nos sobre què és bo per a qui volem educar i convidem-los a fer-se progressivament responsables de la seva pròpia educació. Diguem als editors que no cal que corrin a canviar llibres que no comprarem. Diguem que apostarem pel software lliure encara que la LOMCE vol controlar les plataformes i els continguts digitals en un intent tan ingenu com totalitari.

    La cultura s’educa. La cultura mai es transmet, es recrea en cada nova persona i en cada generació. El coneixement, que ens permet ser lliures, s’educa. La voluntat i el caràcter per perseverar en la construcció de projectes lliures, s’educa. Les tècniques que ens permeten treballar i progressar, i guanyar benestar, s’eduquen. La cooperació s’educa.

    Es necessita educació per construir la base de l’ètica i la dignitat humanes, la capacitat de cohesió i de responsabilitat col·lectiva (3). La convivència democràtica i solidària s’educa.

    Cal enamorar-nos de l’educació i del seu potencial creatiu, en la seva capacitat de forjar identitat individual i col·lectiva. Sorprendre’ns per l’enorme plasticitat del cervell humà davant l’educació. Cal entendre la grandesa de l’educació pública, de la utopia il·lustrada de proporcionar un accés universal a la xarxa del coneixement. Amb aquesta passió defensarem la responsabilitat dels poders públics no solament en el sosteniment de l’educació des dels zero anys fins a la universitat, sinó també en la creació d’entorns de qualitat educativa en el lleure  i en els espais comunitaris, així com en l’empoderament educatiu de la família. Fa falta tota la tribu (4).

    ———–

    (1) Salvador Espriu, Assaig de càntic en el temple

    (2) Edgar Morin, Els set sabers necessaris per a l’educació del futur

    (3) José Manuel Esteve, Educar, un compromiso con la memoria

    (4) Proverbi africà que va popularitzar José Antonio Marina

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Currículum desobediència Llei Wert llengua catalana Lomce opinió Parlament de Catalunya sindicats somescola
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La formació universitària és clau contra la desigualtat, segons Oxfam
    Next Article
    Actualitat
    “Era la meuca de l’institut; la que els nois pensaven que es podien endur al llit”
    Montse Ros
    • X (Twitter)

    Portaveu de CCOO de Catalunya.

    Related Posts

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}