Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La igualtat a les STEM s’assoleix a les aules

    Opinió
    La igualtat a les STEM s’assoleix a les aules

    Clara Lapiedrafebrer 6, 20234 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La presència de les dones a les professions STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) és una qüestió d’igualtat, diversitat i bones pràctiques. Aquest, penso, és un debat que ja està (o hauria d’estar) superat. En canvi, el que encara trobo que s’ha d’explicar és la importància econòmica de comptar amb una plantilla diversa en gènere. Sí, les empreses amb dones directives són més rendibles.

    Segons un estudi elaborat per la Barcelona School of Management – UPF (2022), “amb una sola dona en el consell d’administració es redueix el risc de fallida en un 20%”. Una notícia positiva que contrarresta amb el fet que la presència de talent femení en posicions de poder sigui escassa. Per què les dones només ocupen el 34% de les posicions en consells d’administració a Europa tot i ser el 60% de les graduades en Administració i Direcció d’Empreses (ADE)? Una realitat que jo m’he trobat en la meva vida, tant en les empreses com en les aules de les principals escoles de negocis.

    Per què les dones només ocupen el 34% de les posicions en consells d’administració a Europa?

    La resposta la trobarem en el sistema educatiu. Si una nena no té referents femenins en posicions de poder, per què voldria ser ella qui assumeixi aquestes responsabilitats? Si una nena no coneix cap científica d’èxit, per què voldria ella estudiar ciències? Si no n’ha vist cap dona destacada als llibres de text de l’escola, en qui s’hauria d’emmirallar? El pitjor de tot és que sí que hi ha dones liderant empreses, start-ups i organitzacions. També hi ha dones referents a sectors STEM i figures femenines històriques que van suposar un abans i un després en diferents branques. Existeixen, però no se’n parla, no s’expliquen, s’amaguen dels plans docents i, inevitablement, s’invisibilitzen. Per això soc coimpulsora, des del seu inici, de l’STEM Women Congress, que enguany celebrarà la seva cinquena edició. Una iniciativa que continuarà existint fins que assolim la capacitat de donar-li al talent femení la posició que mereix.

    Amb la voluntat de trencar una llança en favor de la igualtat efectiva, l’any 2020 vaig fundar la primera escola de negocis creada per i per a dones; és a dir, dissenyada a partir del ritme i necessitats de la dona actual: treballadora a temps complet, sovint mare i amb ganes de continuar avançant professionalment (o no quedar-se enrere). Aula Magna Business School ofereix programes de formació amb l’objectiu d’impulsar el talent femení i reduir la bretxa de gènere en sectors tradicionalment masculinitzats.

    A més, soc l’ambaixadora a Barcelona i Madrid del programa Women in Data Science (WiDs), nomenada per la Universitat de Stanford. Una oportunitat única per connectar sinergies femenines amb dones professionals procedents de diferents sectors, amb el denominador comú de les dades: la intel·ligència artificial (IA), la investigació, el sector farma, els videojocs i d’altres més tradicionals, com ara la banca i les assegurances. Des d’aquí em pregunto: per què no podem realitzar aquesta mena d’activitats a les escoles? Hem d’esperar a l’11 de febrer per reivindicar la importància del talent femení en qualsevol àmbit professional?

    En un futur molt proper, les habilitats STEM seran essencials en tots els sectors

    En un món cada cop més canviant i globalitzat, és essencial educar els nens i les nenes perquè estiguin preparats per al nou futur laboral. No només parlem d’habilitats tècniques i professionals, sinó també d’altres (anomenades soft skills) com l’autocrítica, la resiliència, la capacitat de treballar en equip o la creativitat. Si no fem aquest canvi, el sistema educatiu actual quedarà obsolet i, amb ell, s’amagarà també el talent dels i les més petites.

    Alhora, és important que aquesta transformació del sistema educatiu connecti amb les demandes actuals del mercat laboral. La realitat és que, en un futur molt proper, les habilitats STEM seran essencials en tots els sectors. No tenir coneixement en tecnologia, digitalització i automatització és quedar-se al marge del mercat laboral actual. Dit amb altres paraules, no educar les nenes i joves en habilitats STEM és posar un entrebanc a l’enlairament del seu talent. Encara hi som a temps. Jo, almenys, sí que em sento amb la responsabilitat d’aconseguir que les noves generacions no creixin esbiaixades. Perquè l’11 de febrer, a més, celebro que em vaig convertir en mare.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ciència enginyeria equitat Feminisme lideratge matemàtiques opinió tecnologia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Iván Albacete: “Escola i família haurien d’anar de bracet en educació sexual”
    Next Article
    Opinió
    Desprofessionalització en el món educatiu
    Clara Lapiedra

    Related Posts

    Opinió
    Per un embat republicà cap a una escola nova

    juliol 16, 2025

    Actualitat
    Millorar l’ansietat matemàtica de les nenes passa per millorar la didàctica

    juliol 16, 2025

    Opinió
    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    juliol 16, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}