Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La immersió lingüística va ser una lluita de classe

    Jaume Funesmaig 20, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pràcticament el mateix dia em trobo explicant a una investigadora com va ser el procés d’immersió lingüística de l’Escola Sant Miquel de Cornellà i, algunes hores després, contestant preguntes similars d’una periodista que fa un reportatge sobre el català per “contextualitzar” les burrades del ministre Wert. En la primera de les situacions, em veig en la necessitat de recordar que el procés va ser alguna cosa més que catalanitzar una escola de barri perifèric. En la segona, descobreixo una jove professional que no té ni idea de què era el CEPEPC ni de què va suposar aquest moviment per normalitzar la llengua del país. Les dues interrogacions juntes fan que s’encengui la llum vermella en la meva màquina de pensar. Ull! Ara sembla que recuperar el català i convertir-lo en la llengua de l’educació va ser tat sols una batalla d’idiomes!

    La historia i un servidor no tenim gaire bona relació ja que, com a professional de les històries humanes, sempre veig el biaix interessat de la majoria de relats. Tanmateix, no em queda més remei que fer-la servir si el biaix interessat i la confrontació amb el ministre la buida dels valors que, crec jo, tenia. I això és el que passa quan s’explica només una part de l’apassionant història de convertir escoles catòliques, franquistes, de barri, en escoles catalanes, arrelades al barri, que construeixen el que van ser els fonaments de bona part de la immersió lingüística actual.

    L’Escola Sant Miquel de Cornellà era una escola parroquial que un grup de professionals vàrem començar a transformar en escola activa, renovadora, pública i catalana quan encara vivia Franco (1973). Va ser una de les impulsores del que seria el “Col·lectiu d’escoles per l’escola pública catalana” (CEPEPC) que el 1988 acabaria integrant-se majoritàriament en la xarxa d’escoles públiques de Catalunya. Aquest col·lectiu dinàmic lluitava per demostrar que l’educació catalana havia de ser renovadora i pública, al servei dels que veritablement necessitaven les oportunitats d’aprenentatge més actives. És en aquest entorn educatiu on es construeix progressivament la realitat d’un poble una llengua, començant per fer una comunitat humana una llengua.

    Això de la “llengua vehicular” és una simplificació acadèmica tardana. Molt abans van ser necessaris molts altres processos. ¿Per què una escola de famílies castellanoparlants quasi en la seva totalitat, a cavall entre dos barris complicats, d’extraradi de dos municipis, esdevé una escola catalana? Podia haver estat tot el contrari: una escola de castellanisme resistent entre obrers i marginats, que identifiquen el català com l’idioma del patró que explota o dels veïns que eviten la relació.

    No es pot oblidar que la parròquia i els locals escolars havien estat espais de reunions antifranquistes o que allà es crea una part de les CCOO del Baix Llobregat. Però l’acceptació i la implicació massiva de les famílies en la qüestió del català vindrà perquè els líders obrers són pares i mares de l’escola i tenen molt clar que per aconseguir que el seus fills formin part de la societat l’han de dominar. Tenen molt clar que no saber-lo significa ser menys. Lluitar per la recuperació d’una llegua era poder formar part de la nova societat des del començament, sense que ningú els pogués considerar inferiors.

    A més, el català passa poc a poc a ser la llengua de l’escola de tots perquè a l’escola hi caben tots. La marginalitat i les dificultats socials que viuen molts infants del barri no suposen la seva exclusió de l’escola. El català passa ser, també poc a poc, la llengua dels que, a d’altres entorns de la ciutat, són exclosos. Es pot fer immersió lingüística perquè existeix un potent programa d’atenció a la diversitat social.

    Finalment, la immersió reeixirà perquè es construeix una escola activa moderna, que acaba sent de les de més qualitat de l’entorn. Això comportarà esdevenir escola desitjada per les famílies autòctones de classes mitjanes. Atrau el projecte per damunt de la complexitat social de l’alumnat. Ara, l’escola dels xavals de barri obrer (garrulos, potser dirien ara) tenen una escola a la qual aspiren a anar els del poble (pijos). S’acaba el segle i les famílies ja estan veritablement convençudes que aquesta escola fa que els seus fills i filles puguin formar part del país, sense que un altre els pugui discriminar per la llengua.

    No va ser immersió idiomàtica. Va ser una lluita contra diverses explotacions, per construir una comunitat en la que la llegua no pogués servir per separar ni excloure.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Immersió lingüística opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Wert es queda sol: desbandada d’alts càrrecs del Ministeri d’Educació
    Next Article El “discapacitat cultural”: una nova figura de l’exclusió i per a l’exclusió
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}