Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La preinscripció online pot empitjorar (encara més) la segregació escolar

    Víctor Sauramaig 15, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Alumnes d'un IES d'alta complexitat a Santa Coloma, fent un projecte artístic
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “En els darrers cinc anys ha crescut molt la consciència i el debat sobre la segregació escolar, però les dades demostren que no s’ha millorat pràcticament gens”, explica Ismael Palacín, director de la Fundació Bofill, en la presentació (virtual) d’un informe titulat Estat i evolució de la segregació escolar a Catalunya. En aquests informe s’analitza l’evolució, per municipis, de l’anomenat índex de dissimilitud, i s’adverteix dels factors de risc que, en l’actual context de preinscripcions, poden causar que l’elevada segregació escolar a Catalunya, una de les més altes d’Europa, creixi encara més.

    L’índex de dissimilitud mesura la proporció del grup analitzat que hauria de canviar d’escola per aconseguir una distribució perfectament igualitària. Es considera que si es troba per sobre del 30% a primària, o del 20% a secundària, és un índex alt. Segons l’anàlisi de la Fundació Bofill, en el conjunt del sistema aquest índex es trobava en el 48% fa cinc anys, i actualment ha baixat al 44%.

    Un dels punts de l’informe que crida més l’atenció és que, dels 122 municipis amb més de 10.000 habitants, més de la meitat (53%) no estan fent la feina o no l’estan fent bé, perquè el seu índex de dissimilitud ha augmentat en 5 anys. Però sobretot n’hi ha 44, que l’informe enumera un per un, que ja partien d’alts nivells de segregació i que han empitjorat encara més. “No milloren els que ho tenen més fàcil, sinó els que fan els deures. I empitjoren els que no els fan per negligència o per inacció política, perquè els segregats són els fills dels altres”, afegeix Palacín.

    Els 44 municipis amb pitjor evolució

    Aquests 44 municipis són: Amposta; Arenys de Mar; Caldes de Montbui; Calella; Canovelles; Castellar del Vallès; Cornellà de Llobregat; Deltebre; Esparreguera; Figueres; Les Franqueses del Vallès; La Garriga; Girona; Igualada; Malgrat de Mar; Martorell; El Masnou; Mataró; Molins de Rei; Montcada i Reixac; Montgat; Montornès del Vallès; Palau-solità i Plegamans; Parets del Vallès; Piera; Premià de Mar; El Prat de Llobregat; Ripollet; Rubí Salou; Salt; Sant Cugat del Vallès; Sant Feliu de Llobregat; Sant Joan de Vilatorrada; Sant Sadurní d’Anoia; Sant Vicenç dels Horts; Santa Coloma de Gramenet; Santa Perpètua de Mogoda; Tordera; Valls; Vic; Vilafranca del Penedès; Vilanova i la Geltrú; i Vila-seca.

    L’informe subratlla que 30 d’aquests municipis té un percentatge de població estrangera inferior a la mitjana, la qual cosa en teoria hauria d’ajudar a una distribució més equilibrada de l’alumnat, i que 33 no disposen d’una Oficina Municipal d’Escolarització (OME), un mecanisme compartit entre el Departament d’Educació i els Ajuntaments que és “fonamental per poder informar i acompanyar les famílies, així com executar decisions i mesures contra la segregació escolar”. El total de municipis de més de 10.000 habitants sense OME és de 58.

    L’informe també identifica els municipis que no compten amb sistemes de detecció de l’alumnat vulnerable (per condició socioeconòmica o per origen) abans de la seva escolartització a P3, una eina que es considera clau en la lluita contra la segregació. Dels 19 municipis que no disposen de cap sistema de detecció n’hi ha 9 amb un elevat índex de segregació escolar: Calafell; Corbera de Llobregat; Deltebre; Molins de Rei; Olesa de Montserrat; Sant Sadurní d’Anoia; Sant Vicenç dels Horts; Tortosa; Vila-seca.

    A l’altre extrem, l’informe presenta un llistat de municipis que han fet els deures, ja que han experimentat una millora continuada en els seus índex de segregació al llarg dels darrers 12 anys. Destaquen en especial Palamós i Sant Celoni, els únics que registren millores tant a la primària com a la secundària. També han millorat, en alguna de les dues etapes, Mollerusa, Sant Carles de la Ràpita, La Garriga, Torroella de Montgrí, Banyoles, Premià de Mar, Premià de Dalt, Igualada, Mont-roig del Camp, Berga, Gavà, Cerdanyola del Vallès, Sant Adrià del Besòs, Sant Pere de Ribes, Castelldefels i Pallejà.

    6 mesures d’urgència

    Pel que fa a l’actual procés de preinscripció, la Fundació Bofill recorda que la crisi del coronavirus està provocant un ràpid increment de la població vulnerable i que això incrementarà els índex de segregació. Segons dades del Departament d’Educació, en el segon dia de prenscripció online ja s’han superat les 70.000. Aquesta dada representa al voltant d’un terç del total de preinscripcions que s’esperen per als cursos de P3 i 1r d’ESO. A partir de dimarts 19 i fins divendres 22 es podran fer presencialment als centres educatius escollits en primera opció, sempre amb cita prèvia.

    Joan Cuevas, cap de projectes de la Fundació Bofill i coautor de l’informe, apunta quatre factors que, combinats amb el sistema de preinscripció actual i la falta de jornades de portes obertes, poden accelerar aquesta dinàmica segregadora: el fet que les famílies tendeixin a escollir opcions conservadores, en el sentit de no arriscar i deixar-se endur més fàcilment pels prejudicis amb els centres estigmatitzats; el fet que les famílies sense connectivitat acabin presentant la sol·licitud fora de termini; el fet que la major mobilitat residencial causada per la crisi derivi en un augment de la matrícula viva (com va passar en l’anterior crisi), i el fet que, a molts municipis, els mecanismes de detecció de la població infantil vulnerable siguin dèbils o inexistents.

    Des d’aquest punt de vista, l’informe de la Fundació Bofill apunta “6 mesures d’urgència” que “tant el Departament d’Educació com els Ajuntaments han d’entomar per evitar un increment de la segregació escolar en els propers 6 mesos”. Són aquestes.

    • Establir criteris clars i homogenis per a la detecció d’alumnat vulnerable (NESE per raó socioeconòmica –tipus “B”- o d’origen –tipus “C”-).
    • Augment de la reserva de places per a alumnat vulnerable (NESE tipus “B” o “C”). Les dues per grup que reserven la major part de centres són considerades insuficients. Segurament la mitjana hauria de ser de quatre, però depenent de cada realitat podrien ser més o menys.
    • Estendre la reserva de places per alumnat vulnerable com a mínim fins al setembre.
    • Tots els Ajuntaments han de desplegar dispositius de detecció de l’alumnat vulnerable.
    • Les preinscripcions fora de termini s’han de centralitzar a les Oficines Municipals d’Escolarització (OME).
    • Els Ajuntaments han d’activar amb urgència mecanismes d’orientació i acompanyament de les famílies en el procés de matriculació, preferiblement en format presencial o en format digital allà on no es pugui fer de cap altra manera.

    “Aquest és un dels problemes que té el sistema educatiu que són relativament barats d’arreglar, no fa falta la contractació de milers de professionals per aconseguir-ho ni cal tampoc cap pràctica sofisticada, sinó només cal ser molt sistemàtic, com han demostrat alguns municipis”, apunta Ismael Palacín, per al qual cal assegurar-se “que amb aquesta crisi no desviem el focus d’atenció i que no se’ns digui que es tracta d’un tema molt important però que en aquest moment no s’hi pot fer res”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus Fundació Jaume Bofill Preinscripcions escolars segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    [DEBAT] Bretxes digitals i educació inclusiva durant la Covid19
    Next Article
    Actualitat
    La reobertura dels centres abans de l’estiu divideix la comunitat educativa
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La matrícula viva, nou criteri d’Educació per plafinicar l’oferta de places i reduir ràtios

    febrer 14, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}