Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La principal mesura del Ministeri contra l’assetjament escolar és un telèfon d’atenció gratuït

    Daniel Sánchez Caballerogener 22, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Unesco ha qualificat l'assetjament homofòbic com un "problema universal"
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Més de mig any després d’anunciar-ho, el Govern espanyol sembla tenir a punt el seu pla estratègic de convivència escolar, amb el qual pretén, entre altres coses, lluitar contra l’assetjament escolar. Diversos mesos de treball entre l’Executiu central i les comunitats autònomes han donat de si per a crear com a mesura estrella un telèfon d’atenció gratuït. A això li ha afegit la creació de materials informatius sobre bones pràctiques i una “millora de la seguretat en els centres educatius”. El Consell de Ministres estudiarà aquest divendres tot el paquet.

    Els que treballen contra l’assetjament pensen que és, si més no, insuficient. “Si el ministre creu que amb un telèfon s’arreglarà el problema està equivocat”, resumeix María José Fernández, presidenta de l’Associació Madrilenya contra l’Assetjament Escolar (Amacae). “Si per a una víctima de violència de gènere li resulta difícil trucar al 016, un nen de 8, 10 o 12 anys, trucarà? Cal fer un Pla Nacional, cal prendre les mesures on passen les coses, al col·legi. Mentrestant, res”, s’indigna.

    Un fenomen que no para

    Onze anys han passat des que en Jokin, un adolescent d’Hondarribia (Guipúscoa), es va suïcidar per no aguantar més l’assetjament a què el sotmetien els seus companys, fet que va posar al mapa la problemàtica d’un fenomen que no s’ha aturat. Un dels últims casos ha estat el d’en Diego, un alumne madrileny d’11 anys que a l’octubre va prendre la mateixa decisió que en Jokin. Ahir el diari El Mundo publicava la carta que va deixar als seus pares, en la qual els deia: “Ja no aguanto anar a l’escola i no hi ha cap altra manera per no anar-hi”.

    La problemàtica no ha anat a menys. Tot i que les xifres ballen i són difícils d’ajustar, diversos estudis i enquestes assenyalen que entre el 5% i el 10% dels menors pateixen l’assetjament en la seva variant més greu. El percentatge puja sense escales, segons els informes més optimistes, fins al 25% per al fenomen global. Només a Madrid en les dues setmanes de classe de 2016 Amacae té cinc casos registrats.

    I en els últims anys va a més en la seva variant virtual. El ciberassetjament, que es realitza des del telèfon mòbil o l’ordinador utilitzant principalment les xarxes socials, és més fàcil de realitzar (només cal treure l”smartphone’ de la butxaca). També és més difícil de detectar per professors o adults i omnipresent: passa set dies a la setmana i no acaba quan la víctima se’n va a casa. Només entre 2008 i 2012 es van denunciar a Espanya 1.705 casos de ciberassetjament.

    Contra això i per la convivència en general als centres vol lluitar el Govern, que va començar a parlar del seu Pla estratègic a l’abril arran de l’assassinat a Barcelona d’un mestre a causa de l’atac d’un alumne de 14 anys. En dates semblants una jove s’havia tret la vida a Madrid, suposadament també després d’haver estat assetjada. Però no va ser fins dimecres, el mateix dia que es coneixia la carta d’en Diego, quan es va anunciar que el pla arribaria per fi al Consell de Ministres.

    Vuit potes per a un pla

    El projecte, que inclou diversos ministeris, té vuit potes principals, segons destaca el Ministeri d’Educació en una nota. La iniciativa amb més pes que planteja el Govern, segons ha assenyalat Méndez de Vigo, és la implantació de l’esmentat telèfon gratuït i actiu tot l’any per a l’assistència a víctimes, famílies o qualsevol que necessiti informació. Estarà operatiu a partir del juny. “Igual que n’hi ha un contra la violència de gènere, volem crear el mateix per evitar l’assetjament escolar”, va afirmar el ministre. Méndez de Vigo va admetre que es fa “per aquest cas [en relació al de Diego] i per altres. Volem que els nens tinguin algú a qui puguin confiar i evitar aquests casos”, ha afegit.

    El ciberassetjament és una altra de les preocupacions del Govern, que pretén combatre mitjançant un conveni, ja signat, amb l’Agència Espanyola de Protecció de Dades per elaborar materials divulgatius per “formar els menors en l’ús correcte d’internet i les xarxes socials”. També es crearà un portal web de convivència escolar per divulgar bones pràctiques.

    A més, Educació recorda que crearà un registre de delinqüents sexuals per evitar que qualsevol persona amb antecedents en aquest àmbit pugui treballar amb menors o en el seu entorn (i que comporta que tots els professors, fins i tot estant en actiu, hagin d’acreditar no tenir-los). Finalment s’ha d’informar la societat a través de diferents accions de difusió, campanyes als mitjans incloses.

    Els experts coincideixen que cal. Fernández sosté que, en cas contrari, “d’aquí a res tindrem una generació de nens amb seqüeles psicològiques greus i una altra de maltractadors (a la feina, amb la família)”. La presidenta de l’Associació Contra l’Assetjament Escolar, Encarna García, coincideix, i va explicar a Efe que l’assetjament escolar pot provocar que hi hagi d’haver generacions “tocades” per al futur. Una altra qüestió és si aquest pla és el que cal.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    assetjament bullying convivència escolar homofòbia LGTBIfòbia Ministeri d'Educació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Irlanda es planteja fer un referèndum per acabar amb els prejudicis religiosos en l’admissió dels alumnes
    Next Article
    Actualitat
    Ensenyament prorroga fins el 2019 el pla pilot de les escoles amb jornada intensiva
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.