Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La síndrome de Gilles de la Tourette

    Ramon Pujadesoctubre 1, 20245 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1. El perquè d’aquesta especialització. Havent-me trobat en la situació, com a pare d’un noi afectat per la ST d’enfrontar les dificultats que ell experimentava a l’escola, vaig decidir especialitzar-me en aquest tema mitjançant un màster en recerca pedagogia i la tesi doctoral. Després, des de l’Associació Tourette Catalunya de la qual soc president, m’he dedicat a assessorar escoles (unes 140 fins al moment) sobre la gestió educativa escolar de les dificultats que experimenten aquests nois i noies en aquest entorn.
    2. Què és la ST? Segons el DSM5[1] es tracta de tics nerviosos crònics, motors i vocals que durin més d’un any i que no siguin deguts a efectes secundaris d’alguna medicació o al consum de substàncies (cocaïna, cànnabis…) o la malaltia de Huntington. Els símptomes acostumen a aparèixer entre els 4 i els 6 anys per regla general, són oscil·lants, tendeixen a minvar a la tardoadolescència i a fer-se gairebé imperceptibles a l’edat adulta. De moment, no s’ha trobat cap fàrmac específic per a la ST, però sí que funcionen les teràpies de tipus cognitivoconductuals (p.ex. CBIT, Comprehensive Behavioral Intervention for Tics). La prevalença d’aquesta condició és d’un 0,1% segons els estudis, motiu pel qual els professionals de la medicina no consideren minoritària.
    3. I quines són les dificultats en l’entorn escolar? Principalment, a causa de la desinformació sobre aquesta condició, el personal educador interpreta la conducta d’aquest alumnat com a desobedient, indisciplinada, oposicionista… Atès que els tics nerviosos no es poden controlar. O bé interpreten que es tracta de nois i noies “consentits”, mimats, hiperprotegits a casa, cosa que és motiu de malentesos i conflictes amb la família.

    Però també són rellevants les dificultats que troben entre els companys: aïllament i sobretot assetjament perquè són una diana fàcil de caricaturitzar, de ser objecte de burles i fins i tot d’agressions. Aconsello a les escoles que tallin de soca-rel aquest comportament assetjador, sigui per mitjans pedagògics (mediació) sigui per mitjans disciplinaris. No pot ser que uns companys s’ho passin bé a costa del patiment d’un altre.

    Són una diana fàcil de caricaturitzar, de ser objecte de burles i fins i tot d’agressions

    Tot plegat desemboca en un greu malestar de l’alumnat amb la ST, un rebuig de l’escola amb el conseqüent absentisme i fins i tot abandonament escolar.

    1. Com enfrontar aquestes dificultats? Quines adaptacions són aconsellables per fer-hi front?

    En primer lloc i principalment mitjançant la informació sobre la naturalesa d’aquesta condició, subratllant-ne el caràcter involuntari, incontrolable. És important que aquesta informació sigui donada per una persona experta i arribi a tot el personal de l’escola (personal d’administració i serveis inclòs perquè es trobaran amb aquest alumnat arreu de l’escola) i inclosos necessàriament els companys. Això sí, amb la informació, el consentiment i possiblement el protagonisme de l’alumne/a afectat. S’ha demostrat que aquesta és la millor opció[2]. La informació, asseguren els mateixos metges, és el 90% del benestar de les persones que pateixen la ST, és a dir, és terapèutica.

    Després cal aplicar els tipus d’adaptacions segons els símptomes i les dificultats que generin tant en el mateix alumne com en l’entorn. No hi ha una recepta única, tot depèn de cada dificultat. Hi ha, però, eines que poden ajudar, com per exemple les recomanacions de la Dra. Susan Conners[3] que, malgrat la seva extensió, no són exhaustives. La creativitat dels educadors acostuma a ser una molt bona eina.

    Em cal afirmar que, un cop rebuda la informació i l’assessorament el panorama canvia radicalment. El professorat manifesta una predisposició i un compromís excel·lent. Vull subratllar-ho especialment perquè sovint implica un estrès emocional notable que educadors i educadores assumeixen plenament. Per altra banda, gairebé unànimement reconeixen que aquest alumnat “és encantador, es fa estimar” i que estan dotats de moltes qualitats positives (bona intel·ligència, aptitud per a la música, els esports i moltíssimes altres). I és així.

    Cal afirmar rotundament que aquest alumnat no és candidat ni a una escola especial, ni a una aula d’educació especial

    Pel que fa als companys, la seva reacció un cop informats és altament positiva. S’acaba l’aïllament i sobretot l’assetjament. Curiosament, alguna vegada els mateixos “assetjadors” es converteixen en “protectors” (cosa que potser no cal…). Si malgrat tot hi ha qui segueix causant problemes al seu company amb la ST està clar que aquest sí que té un problema…

    1. Conclusió.

    La problemàtica educativa que pugui generar la ST pot ser gestionada positivament amb la informació i les adaptacions necessàries per a cada cas. Per tant, cal afirmar rotundament que aquest alumnat no és candidat ni a una escola especial, ni a una aula d’educació especial sinó que pot desenvolupar la seva maduració intel·lectual i emocional a l’aula ordinària. Així ho demostren els fets.

    Espero que aquesta informació sigui útil als lectors, especialment educadors perquè, atesa la prevalença, en un moment o altre es poden trobar amb alumnat afectat per la ST.

     

    [1] DSM 5. Manual Diagnòstic i Estadístic dels Trastorns Mentals. 2013 (en anglès, Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition)

    [2] Vegeu el documental, premi EMI als EUA, I Have Tourette’s but Tourette doesn’t Have Me. http://www.dailymotion.com/video/x6swmv_sindrome-de-tourette_school#.UT700hzXCox

    [3] CONNERS, Susan. (2005) Catàleg d’adaptacions per a Estudiants amb Síndrome de Tourette, Trastorn per Dèficit d’Atenció amb Hiperactivitat i Trastorn Obsessivocompulsiu. Associació Tourette Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Síndrome de Tourette
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La ministra de Joventut apunta que la segregació escolar “és un debat que ens interpel·la, i que ho travessa tot”
    Next Article
    Actualitat
    Les facultats de Medicina, a debat
    Ramon Pujades

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}