Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera

    Educateca (15): Llibres sobre educació per a aquest estiu

    Ferran Aquilina, Adelina Escandell, Laia Lázaro, Quim Lázaro i Montse Vallès del Grup d'Educació de RELLA
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La Xarxa de Competències celebra els aprenentatges del curs 2024-25 en la 24 edició de la Jornada

    Actualitat
    La Xarxa de Competències celebra els aprenentatges del curs 2024-25 en la 24 edició de la Jornada

    La Jornada anual de la Xarxa de Competències “Descobrir oportunitats en un món complex” -aquest curs en la seva vint-i-quatrena edició- segueix sent un referent de les activitats de cloenda de cada curs. Amb un poder de convocatòria important, continua sent un punt d’encontre no només entre els docents que formen part de la Xarxa, sinó entre el professorat de tot Catalunya.
    Equip de coordinació de la Xarxa Cbjuliol 7, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Jornada Anual de la Xarxa de Competències 2025 | XCB
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Xarxa de Competències ha aplegat, al llarg de 24 anys, docents de tot Catalunya amb voluntat de repensar els processos d’ensenyament i aprenentatge en els seus centres, per mitjà de la formació entre iguals i en xarxa, amb vistes a compartir i a enriquir-se mútuament per millorar els aprenentatges de tots els alumnes. Com a xarxa pionera, ha esdevingut l’espai per excel·lència d’aprenentatge docent entre iguals del Departament d’Educació, i ha contribuït a la professionalització docent individual i col·lectiva, oferint a la comunitat educativa recursos formatius de qualitat. Enguany la xarxa està formada per gairebé 600 centres, tant d’educació primària com secundària, de formació d’adults i d’educació especial, de diferents territoris, i implica més de 9000 docents.

    El Departament d’Educació organitza anualment una jornada de cloenda del programa, amb la finalitat de compartir i intercanviar de forma constructiva les experiències que han realitzat els centres al llarg del curs, si bé la jornada és oberta a tots els docents que desitgin reflexionar sobre com millorar les pròpies pràctiques. Va obrir l’acte Mercè Andreu, directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum, que va destacar el caràcter pioner del programa, proper a la celebració del seu quart de segle.

    La ponència central de la jornada, a càrrec de Fernando Hernández, professor emèrit de la Universitat de Barcelona, amb el títol “Comprendre i transitar la complexitat del món des de l’Escola”, va desenvolupar tres eixos: com podem tenir una comprensió crítica de la complexitat del món, com pot transitar l’Escola per aquesta complexitat i, finalment, com l’Escola pot plantejar i vincular-se a alternatives col·lectives per afrontar aquesta complexitat. El ponent es va interrogar: “Només podem o bé tolerar la complexitat del món o bé ignorar-la? No hi ha una alternativa?” i va fer una advertència al fet que els poderosos se serveixen de la complexitat per fer-nos creure que no hi ha solució. “En aquest context, l’Escola, i cada un de nosaltres, com s’hi posiciona? Quin projecte educatiu necessitem quan el projecte de vida (del món, de la societat, de cada individu) dins un món tan complex ha canviat?”. L’alternativa, diu Fernando Hernández, és una pedagogia de la desobediència, necessàriament basada en el coneixement, l’esperit crític, l’acció cívica emancipadora, la dissidència, el qüestionament de certes litúrgies de l’escola, així com l’obligació de preparar l’alumnat per transitar críticament per aquesta complexitat i de passar-los el protagonisme.

    La Xarxa de Competències està formada per gairebé 600 centres

    Paral·lelament, en el decurs de la jornada, s’ha fet públic el document “Repensar el propòsit de l’educació per transitar per un món complex i canviant”, fruit d’un procés de debat al si de l’equip de coordinació de la xarxa -que ha comptat amb la col·laboració de persones expertes com David Duran, Fernando Hernández, Neus Sanmartí i Javier Onrubia- que pretén contribuir a la reflexió sobre com repensar el propòsit de l’educació obligatòria i dels aprenentatges essencials per viure amb sentit en un món cada cop més complex i canviant. L’educació bàsica ha de garantir coneixements profunds, esperit crític i experiències de sociabilitat, i els docents han de sentir-se cocreadors de les decisions pedagògiques. L’escola, més viva que mai, ha de ser, també, un espai de justícia i millora social. El document pot ser útil perquè la comunitat educativa comparteixi percepcions, preocupacions i diagnosis, sovint incòmodes, i les afronti en companyia dels estudiants, dels companys i companyes, de les famílies i dels diferents agents i col·lectius socials, i alhora estableixi relacions més profundes entre el dins i el fora de l’escola.

    També hi va haver un espai de presentació de quaranta-cinc experiències dels centres que formen part de les diverses xarxes territorials per mitjà de pòsters, que es poden consultar al web de la jornada. Les experiències van versar sobre els temes treballats a la Xarxa al llarg dels darrers cursos: situacions d’aprenentatge, projectes globalitzats, avaluació formativa, informes d’avaluació, observació docent entre iguals…, així com processos de transformació en els centres.

    Finalment, recollint la vocació de la Xarxa de proporcionar als docents que la integren experiències sòlides que contribueixin a la seva professionalització, la jornada va cloure amb la taula rodona “L’observació entre iguals. Una oportuniat de millora de la professió docent”, en què participaren els i les docents Maria Galizia, Eva Juárez, Sílvia López i Jordi Olvera, moderada per David Duran, catedràtic del Departament de Psicologia de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona i especialista internacional en aquesta pràctica. Duran va recordar que l’observació docent entre iguals en parelles recíproques s’està implementant amb èxit als centres de la xarxa des de fa anys com a pràctica professionalitzadora i que entre els anys 2021-24 el Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals de la Universitat Autònoma de Barcelona, conjuntament amb un equip de la Universitat de les Illes Balears, van dur a terme una recerca sobre observació entre iguals amb la participació de més de 300 docents de la Xarxa, amb uns resultats publicats al web Observació entre Iguals. És una pràctica que comporta reptes, però de retruc proporciona beneficis personals i col·lectius quan s’usa com un instrument per ajudar a la transferència dels coneixements que s’estan adquirint dins la formació de la Xarxa a l’aula, i alhora augmenta les oportunitats de col·laboració docent dins el centre.

    La jornada va culminar, en to festiu, amb l’actuació de les mestres Lali Bargalló, Caterina Canyelles i Marta Gispert, que proposaren una cantada participada de garrotins, un tipus de cançó improvisada pròpia de la música popular, que a l’escola pot tenir, també, una potencialitat expressiva, creativa, col·lectiva i transversal.

    En definitiva, en aquest context complex i canviant, la Xarxa vol contribuir al debat educatiu amb esperança i compromís, fent que els i les docents se sentin partícips de les decisions pedagògiques dins d’una Escola que aprèn, però també dins una comunitat i una societat que aprèn juntament amb l’Escola, amb confiança mútua, serenor i treball en equip, i dins una administració que la valora i li dona suport.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    aprenentatge aprenentatges Competències Xarxa de Competències Bàsiques
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El tren que sempre arriba tard: una realitat insostenible
    Next Article
    Anàlisi
    Sanjulian, el mestre de la il·lustració
    Equip de coordinació de la Xarxa Cb

    Related Posts

    Entrevista
    Miriam Escacena: “L’aprenentatge és molt més significatiu quan el fas amb objectes reals que amb un llibre”

    juny 27, 2025

    Opinió
    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    juny 19, 2025

    Reportatge
    Campus 42: com aprendre gratis programació sense classes ni professors

    juny 10, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}