Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    A l’altra banda del telèfon contra l’assetjament escolar: “Em trobo nens que fa molt temps que pateixen”

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esmaig 2, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Yanire és una de les psicòlogues que atén el telèfon d'ANAR contra l'assetjament escolar. / ANAR
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Yanire és la veu que està a l’altra banda quan un nen o nena que pateix assetjament escolar truca al telèfon de la Fundació ANAR demanant ajuda. Fa sis anys que despenja l’aparell i escolta els menors que escullen aquesta via per trencar la barrera de la por i explicar el que els passa. També truquen moltes famílies, sobretot mares que, diu la psicòloga, “pateixen les mateixes seqüeles que les víctimes”.

    Aquest recurs està en marxa des de 1994 i des de novembre funciona simultàniament al que ha posat en marxa el Ministeri d’Educació amb la mateixa finalitat. ANAR funciona com un primer tallafocs per escoltar i orientar, “però no pretenem fer teràpia perquè això no es fa per telèfon”, assegura la psicòloga.

    Què es troba quan despenja el telèfon?

    Em trobo nens i nenes que fa molt temps que pateixen, amb tristesa i angoixa. Normalment la situació porta allargant-se un temps, no és recent. També famílies o amics de les víctimes. Molts ens diuen que no poden més i estan desorientats sobre què poden o han de fer. Per ells és un pas gegant perquè s’estan decidint a explicar una cosa que els afecta molt a una persona adulta que no coneixen de res.

    Els costa explicar-ho?

    A molts, sí. De fet, és molt comú que facin un primer acostament per veure què passa, explorar què és això del telèfon. I després tornen a trucar temps més tard. Nosaltres fem informes de tots els casos, encara que no els identifiquem, perquè ni tan sols ens apareix el número des del qual truquen, perquè si tornen a contactar-nos no tinguin la sensació que han de començar a explicar-ho de zero.

    Cada cas és un món i requereix una valoració que fem en equip. No podríem orientar un nen a fer un pas si no sabem si a casa està protegit, si els seus pares poden fer passos davant el centre, si tenen un profe amb el qual hi ha confiança. Anem dirigint les preguntes i, en funció del que ens expliquen, donem prioritat a un aspecte o un altre, sempre amb preguntes obertes.

    I com es respon a un menor devastat per l’assetjament?

    Som un equip de psicòlegs que ens hem format per això. El més important, crec, és la calidesa en el to de la veu per generar un ambient de confiança. Intentem que la persona es vagi sentint còmoda i es prengui tot el temps que necessita per explicar el que vulgui explicar, respectant els seus silencis i gestionant les preguntes, respectant els seus ritmes.

    Se senten culpables?

    Normalment tenen l’autoestima baixa i moltes inseguretats. Intentem dotar-los de recursos per enfortir-se i que entenguin que el que els passa no és culpa seva. Reforçar que si s’està sentint trist, ha fet molt bé d’explicar-ho. A vegades ens toca contenir-los.

    Només escolten o també intervenen i avisen a qui correspongui?

    La nostra acció es basa sobretot en escoltar i dirigir, explicar-los on poden acudir. Tenim diversos nivells d’intervenció: el primer és l’exploració i la recerca de suports en l’entorn del menor, que és fonamental; el segon, si s’arriba a ell, la derivació al nostre departament de recursos socials i jurídics; el tercer, si no hi ha suports o en casos molt greus, intervenim amb serveis socials o de protecció del menor. En qualsevol cas, res és un ‘abc’. Orientem tant com podem i empoderem, però no estem aquí per substituir una teràpia presencial.

    Truquen moltes mares i pares?

    Sí, hi ha un telèfon per a adults i truquen sobretot mares. Però també avis o amics. Per a tots ells és molt dolorós portar els fills a un centre escolar i que els estiguin assetjant. Quan troben algú que els orienta, els tranquil·litza. Però hi ha seqüeles; de fet, hi detectem les mateixes que tenen els nens i nenes: tristesa, ansietat, angoixa, inseguretat… Trobem famílies molt preocupades que en molts casos no se senten recolzades pel centre escolar dels seus fills. Ho viuen des d’aquesta perspectiva de: “El meu fill està patint i no es fa res”. Amb frustració.

    Ha atès famílies d’assetjadors?

    Sí, també. Pares o mares d’adolescents sancionats per assetjament. Al final, s’estan comportant de manera agressiva per algun motiu. Si utilitzen la violència com a recursos, intentem indagar, amb ells, per què. Per què no pot posar-se al lloc de la persona a la qual fa patir. I sempre els redirigim a professionals específics perquè puguin treballar amb ells.

    Avui rep més trucades que fa sis anys?

    Moltíssimes més.

    Hi ha més assetjament o és més visible?

    No sé si hi ha més assetjament, però sí que quan no li poses nom a alguna cosa, si no saps que t’està passant a tu, li restes importància a la violència. Al final això fa que no demanis ajuda. Donar-ho a conèixer, que la gent sàpiga de què estem parlant i sàpiga les seves característiques, t’ajuda a identificar-lo si el vius o si el veus en el teu entorn.

    S’està començant a trencar el silenci?

    L’últim informe que hem fet amb la mostra dels casos que ens arriben a través del telèfon diu que sí, però això és només una mostra. No extrapolable a tot. Amb el que hem pogut analitzar, veiem, i així ho percebem també les persones que agafem el telèfon, que els amics i companys de la víctima d’assetjament reaccionen més. I el paper dels espectadors és importantíssim.

    En el seu últim estudi, ANAR diu que els casos que s’han atès són més greus i afecten nens més petits.

    Tornem al tema de la mostra. És el que hem vist pel que coneixem i sí que tenim aquesta percepció que hi ha més violència física. Encara que el més recurrent segueixen sent els insults, les humiliacions… A classe i a través de les xarxes, el que provoca que no només pateixi en l’entorn escolar sinó també fora. I això complica les coses.

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ANAR Assetjament escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Creences a l’escola pública?
    Next Article
    Actualitat
    Presentació del llibre ‘Escola, famílies i comunitat’, amb els autors Jordi Collet i Antoni Tort
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Un conte per superar les diferències

    setembre 17, 2024

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}