Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Casal del Mestre de Santa Coloma de Gramenet: 40 anys d’educació transformadora

    Joan Domènech i Josep Miquel Lacasta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » L’ambaixada de les eines digitals

    Opinió
    L’ambaixada de les eines digitals

    Ingrid Mosquerajuliol 14, 20256 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Fa força anys, però quan ja era una mica “coneguda” en xarxes, em van començar a escriure per ser ambaixadora d’algunes eines digitals. Ser ambaixador d’una eina implica “fer campanya”, donar-li certa publicitat a les xarxes, participar en webinars i coses per l’estil. A canvi, sols obtenir un compte premium o accés a funcions de pagament, a més de samarretes o altre tipus de marxandatge.

    Molta gent que conec, i admiro, ha estat i és ambaixadora d’eines molt pràctiques, utilitzades per gran part del professorat.

    Per què no m’ha agradat mai la idea de ser ambaixadora

    En el meu cas, mai no he volgut ser ambaixadora de cap eina per diverses raons. En primer lloc, perquè no em volia comprometre a haver d’estar pendent de si hi havia un webinar o similar i haver de participar-hi. És a dir, no em volia comprometre per si no podia complir. En segon lloc, no m’he sentit còmoda amb la idea de patrocinar eines freemium (amb part gratuïta i part de pagament), perquè entenc que, en gran mesura, la part gratuïta és per captar clients per a la part de pagament.

    Afegit a això, el fet que se m’oferís un compte premium mentre era ambaixadora mai em va atreure especialment, ja que, si hi posava molts materials, què passaria quan perdés aquests privilegis? La idea de perdre materials no m’atreia. Potser, en el meu cas, soc una mica radical amb el tema. No m’agrada això de “tres mesos gratis de prova” pels mateixos motius, no vull gaudir d’una cosa que després no tindré. Crec que aquestes opcions estan bé i me les plantejaria, si realment estigués pensant a comprar-me un producte, un recurs o un programari, però provar només per gaudir un temps determinat d’un recurs, això no m’agrada. És una opció personal.

    Com vaig arribar a ser ambaixadora

    Tot i el que hem dit fins ara, he de dir que sí que sóc ambaixadora d’una eina i, al meu canal o en formacions, parlo de moltes eines freemium. Fa uns set anys, més o menys, vaig descobrir una eina que em va semblar una meravella, servia per col·laborar i per curar contingut, entre moltes altres opcions interessants. Aquesta eina era totalment gratuïta. La feia servir a les meves classes, la comentava en cursos i en formacions. Sempre la recomanava. Vaig arribar a escriure-hi més d’una vegada i apareix esmentada, i analitzada, en alguns dels meus articles acadèmics sobre eines digitals.

    Es van posar en contacte amb mi i em van comentar allò de fer-me ambaixadora. Em va semblar bé, perquè, en realitat, ja ho estava sent. Era una eina totalment gratuïta que jo feia servir diàriament i, per tant, em semblava bé parlar-ne i fer-la arribar a tot el professorat. Em van enviar una samarreta i una dessuadora, molt xules. Vaig oferir un webinar i en vaig seguir parlant, com sempre havia fet.

    Va arribar un moment, fa uns dos o tres anys, que l’eina es va tornar freemium. La veritat és que la major part es va convertir en eina de pagament. La segueixo usant de tant en tant a les meves classes, però ja no la recomano, perquè considero que ara té una part comercial que, entenc, ja no em competeix patrocinar. De vegades mostro algunes de les opcions a l’aula, però poca cosa més. A més, en seguir sent ambaixadora no veig la plataforma igual que la veuen les persones que la fan servir en la seva versió gratuïta, per això tampoc em sento en la posició de poder recomanar una cosa del que ara mateix desconec exactament les seves opcions.

    No es tracta de jutjar

    Amb això, no vull dir que sigui dolent ni bo ser ambaixador d’una eina digital. En realitat, escoltar docents en actiu com fan servir determinades eines a l’aula crec que pot ser molt interessant i productiu.

    Tampoc pretén ser això una crítica al pas d’eines gratuïtes a eines freemium. Certament, darrere d’una eina hi ha molta feina i és normal que es vulgui guanyar diners amb això. És lògic.

    Simplement desitjo deixar una reflexió. Sense més, penso que els ambaixadors i les ambaixadores fan una gran tasca d’ensenyament i digitalització per als seus companys.

    A més, i això cal destacar-ho, moltes d’aquestes eines, amb part gratuïta i part de pagament, ofereixen l’opció de donar d’alta comptes educatius, sigui a través de correus institucionals, a través del registre dels centres o bé acreditant el rol docent, o el d’estudiant. Tot i que des d’aquí també reivindico que l’etapa universitària i altres realitats educatives solen quedar-se fora d’aquests acords.

    Experiències docents de primera mà a l’àmbit digital

    Precisament, aquests dies, impartiré un webinar per a una eina de la qual no sóc ambaixadora. Ho faré, en primer lloc, per amistat amb una persona amb qui m’emporto molt bé i, en segon lloc, perquè és una eina que utilitzo a classes i explicaré el que faig amb ella. Ja ho he fet anteriorment amb la mateixa eina. No necessito ser ambaixadora per fer-ho, ho faig encantada, perquè és una cosa en què crec. La conec en primera persona i a mi em serveix. M’agrada la idea de poder explicar a altres docents com la faig servir.

    Penso que darrere dels ambaixadors d’eines digitals, en general, hi ha docents que, com jo estic explicant en el meu cas, confien en una eina, la fan servir, veuen les seves possibilitats i desitgen explicar a altres companys i companyes com la fan servir. A mi això em sembla molt bé i crec que pot ser molt útil. I no veig res de dolent a treure’s una samarreta o un compte premium per aquesta feina. Una altra cosa seria reflexionar sobre el tipus de publicitat gratuïta que s’està generant gràcies a això.

    En el meu cas he de dir que sempre que parlo d’eines freemium ho faig únicament per analitzar la seva part gratuïta, que és la que jo faig servir, presentant les seves possibilitats. Molts paguem per algunes eines però no podem pagar per totes. En determinats casos, els centres educatius són els que paguen per l’ús educatiu d’algunes eines.

    Aquest ja seria un altre debat. Tots coneixem algú que utilitza diversos correus per tenir diferents comptes en una plataforma, o companys i companyes que s’ajunten per pagar a mitges una eina de pagament i així poder gaudir de totes les opcions. O l’amic gorrón, jeje, que sempre entra amb les credencials d’una altra persona . I compte, si no coneixes ningú que ho faci és que aquest amic ets tu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    digital Digitalització docents innovació Innovació docent opinió professorat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»
    Ingrid Mosquera

    Professora Titular d'Universitat en la UNIR. Investigadora principal del grup TEKINDI. Fundadora de les #CharlasEducativas

    Related Posts

    Opinió
    “Quo vadis”, docència?

    juliol 11, 2025

    Opinió
    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    juliol 10, 2025

    Opinió
    El temps a l’escola, una paradoxa

    juliol 9, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}