Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’educació sobre rodes dels nens del circ

    Benoît Crosgener 15, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    La Jillian i la seva germana, durant una actuació del circ Raluy a Barcelona.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si algú en sap d’escoles és la Jillian. Aquesta estudiant de tercer d’ESO freqüenta cada any uns 15 centres educatius diferents: una de les conseqüències de la vida nòmada dels seus pares, artistes i propietaris del famós Circ Raluy. Un mes, dues setmanes, a vegades solament uns dies: la Jillian canvia de col·legi conforme el circ es va desplaçant, principalment arreu de Catalunya. En total hi ha diversos centenars de nens a Espanya que han d’estudiar de manera diferent de la resta d’alumnes.

    En alguns casos, les noies i nois que viuen en circs tenen la seva escola literalment sobre rodes, en una caravana adaptada per a rebre alumnes. Llibres, ordenadors, pissarra… el col·legi ambulant del circ Alex Zavatta, que té vuit nens de 3 a 14 anys, sembla una aula en miniatura. I té un professor assignat gràcies al programa Aulas itinerantes del Ministeri d’Educació. Aquesta iniciativa va néixer el 1986 de la mà del Govern espanyol amb l’objectiu de garantir l’educació d’infants allunyats dels col·legis. Per tal de poder beneficar-se’n, els circs han de complir uns requisits: a més d’un aula en bones condicions –per la qual poden optar a una subvenció–, han d’oferir una caravana on el docent s’hi pugui allotjar. I han de tenir un mínim de tres nens en edat d’anar a primària. Enguany, 14 circs amb un total de 124 infants s’en beneficien.

    Aquest programa també és una experiència molt peculiar per als mestres. “Durant els primers mesos, et quedes constantment meravellat”, explica Gema Ronda, mestra del circ Alex Zavatta i originària de Burgos. “No podria fer-ho tota la vida però és una experiència única”, afegeix. Els docents són seleccionats a través d’un concurs de mèrits, en el qual també han de presentar el seu projecte educatiu. El repte per als professors és de poder organitzar l’ensenyament de nens de diferents edats en un mateix espai. Els joves que estan a l’ESO estudien a distància amb l’ordinador, però Gema els ajuda a fer els seus deures.

    La Jillian, a la caravana que comparteix amb la seva germana.
    La Jillian, a la caravana que comparteix amb la seva germana./ ENRIC CATALÀ

    De les aules a la pista

    La Kimberley, alumne de primer d’ESO, repassa la seva lliçó d’anglès a consciència. Tot i així, la seva principal preocupació és el seu proper número a la pista. Amb només 12 anys, ja té cinc anys d’experiència d’actuació al circ. Quan li pregunten què li agrada fer en el seu temps lliure, contesta sense dubtar: “assajar”. La seva especialitat és el hula hoop, tot i que també practica la tela aèrea. A vegades, la seva germana, de només 2 anys, s’agafa a la seva esquena. I és que el virus del circ és contagiós. “És molt difícil que els nens d’una familia circense tinguin una professió diferent”, opina William Giribaldi, pare de la Jillian i artista malabarista.

    En William, que desijta transmetre la tradició familiar a les seves dues filles, reconeix que l’educació que elles reben és atípica. “No és bonic haver de canviar constantment de poble, i és dur haver d’entrenar cada dia tot rebent bronques”, admet. “És molta feina per a cinc minuts de diversió, han assajat durant anys per arribar al número que estan fent ara a la pista i al principi només veien la part lletja”, prossegueix.

    Una caravana que serveix d'aula, del circ Alex Zavatta.
    Una caravana que serveix d’aula, del circ Alex Zavatta./ ENRIC CATALÀ

    Però seria una visió limitada considerar només els inconvenients d’aquesta educació, atès que té també molts avantatges. Amb només 14 anys, la Jillian ha tingut ja una experiència de la vida incomparable amb la resta de noies i nois de la seva edat i ja parla cinc llengües. A més del castellà i català, domina l’italià, l’idioma del seu pare, el francès, gràcies als 4 mesos que passa cada any a l’illa de la Reunion (a l’oceà Índic) i l’anglès, la llengua que parla amb els turistes i els artistes del circ, originaris de molts paísos diferents.

    Tot i adonar-se de la seva vida atípica, la Jillian no s’imagina fent altra cosa i assegura no estar afectada pel canvi permanent de residència. “He viscut així des de petita i, al final, sempre tinc la ment posada en el circ”, diu. La seva il·lusió són els cinc minuts de glòria a la pista. Fa poc, va estrenar un número d’acrobàcia amb la seva germana. “Després d’anys d’assajos, actuar davant del públic et dóna molta satisfacció”, explica. “¡És una sensació inexplicable!”.

    Les instal·lacions del circ Raluy, instal·lades a Barcelona.
    Les instal·lacions del circ Raluy, instal·lades a Barcelona./ ENRIC CATALÀ

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    alex zavatta circ raluy
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’Stephen Hawking català
    Next Article
    Actualitat
    Portugal: No és país per a doctors
    Benoît Cros

    Related Posts

    Entrevista
    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    juny 6, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Nostàlgia pels estius dels noranta a l’adolescència

    maig 6, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}