Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    Julián García Vélez

    Caçadors de bruixes disciplinats

    Mar Hurtado

    Un dia qualsevol en una Escola Bressol…

    Mar Pérez

    Consciència fonològica a educació infantil?

    Sílvia Majoral

    Les llars d’infants privades alerten que cada 15 dies tanca un centre a Catalunya

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Opinió
    Les bones escoles necessiten bons directors: UNESCO 24/25

    Manel Perelló Beauoctubre 27, 20255 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El darrer informe de la UNESCO, del 24/25, es titula “Lideratge a l’educació, liderar per aprendre” i es demana “com poden els sistemes educatius atraure, nomenar i retenir bons líders educatius?”.

    Després d’una anàlisi mundial de la situació, l’informe conclou que “les bones escoles necessiten bons directors”. Els directors eficaços treuen el millor de l’alumnat, treuen el millor del professorat (el 57% dels països esperen que les i els directors proporcionin informació al professorat basada en les seves observacions) i garanteixen que les seves escoles siguin segures, saludables i inclusives (prevenir l’assetjament escolar i garantir la seguretat de l’alumnat).

    Aquest setembre, la cap de recerca temàtica de l’informe de seguiment educatiu de la Unesco, Anna d’Addio, va fer una presentació a Barcelona en un acte organitzat pel LID Barcelona, el Col·legi de Doctors i Llicenciats – Col·legi de Docents i la Societat Catalana de Pedagogia, amb Anna Jolonch com a amfitriona.

    Anna d’Addio va ser molt clara: és urgent que els sistemes educatius inverteixin tants recursos com calgui per poder comptar amb una direcció professional. És per això que l’informe UNESCO, a banda d’una exposició de la situació que ha trobat a nivell mundial, com ara que una enquesta realitzada entre directors de 14 països de renda mitjana va revelar que el 68% del seu temps el dediquen a tasques rutinàries de gestió, proposen tota una sèrie de recomanacions a les administracions.

    Quan parlam de professionalitzar la direcció, diu Anna d’Addio, ens referim a una “professió”, un “lloc de treball” amb unes competències identificades (estàndards), un procés de selecció obert, clar i competitiu i amb una escala salarial clara. No parlam de docents que avançada la seva vida professional es decideixen a assumir la responsabilitat de la direcció

    És necessari elaborar estratègies adients per detectar, atreure, formar i acompanyar fins a la direcció els millors candidats, fins i tot abans que aquests siguin conscients de la seva vàlua i, un cop allà, oferir-los acompanyament, un coaching i mentoria específics durant els primers anys de percepció d’aïllament i sobrecarrega i, després, una formació contínua permanent.

    Els directors eficaços treuen el millor de l’alumnat

    L’informe Tallis 2018 ja identificava la necessitat d’atraure directors d’escola de qualitat i feia dues recomanacions: prendre mesures per preparar la renovació dels líders escolars i dissenyar campanyes de reclutament eficaces per encoratjar homes i dones a fer-se líders escolars. Les campanyes de reclutament, concretava, “han de presentar el professorat i l’equip directiu escolar com a actors essencials de la societat i del desenvolupament de les generacions futures”.

    Res d’això passa, de moment, a Espanya, ni de manera incipient a Catalunya, tot i ser una comunitat autònma capdavantera en suport a les direccions a la seva normativa, tant a la seva llei educativa del 2009, com a través dels decrets d’autonomia i direccions del 2010 i el decret de plantilles de 2014.

    El Departament d’Educació i Formació Professional fa convocatòries cada any per a cobrir les places vacants de director que han quedat lliures als centres. Un cop fet això esperen, “passius”, el resultat del procés i, el darrer dia del termini, s’assabenta del nombre de places que han quedat cobertes. Probablement alguns inspectors s’han interessat en el fet que els seus centres comptin amb una candidatura. En tot cas, no hi ha hagut cap campanya de reclutament, no existeix cap procés per atreure-hi candidats competents.

    Tot i intentar-ho reiteradament amb els responsables de la Subdirecció General de la Funció Directiva i Lideratge Pedagògic i amb algun director territorial, no he aconseguit les dades del percentatge de places cobertes a Catalunya. A la resta de les Comunitats Autònomes també és molt difícil aconseguir-ne les dades i a moltes d’elles tot just es cobreixen el 50% de places.

    Així com a les Illes Balears es compta amb 9 associacions de directores i directors, a Catalunya – 7 vegades més gran- només n’hi ha una a Lleida, tot i l’enorme esforç que encara fan els incombustibles representants d’Axia (Associació de directius de l’escola pública de Catalunya) per fer reviure el moviment associatiu i afavorir la seva incidència en les polítiques públiques. Aquests dies sembla reviscolar l’interès d’algunes direccions a Barcelona amb la convocatòria d’una assemblea de direccions.

    Els recents dies 15 i 16 d’octubre s’ha dut a terme a Madrid el I Congrés Nacional de la direcció escolar, organitzat per les federacions estatals de direccions de primària i secundària i el Ministeri d’Educació, Formació Professional i Esports, desenvolupat entorn les conclusions de l’informe de la UNESCO. Hi han assistit uns 190 directores i directors dels quals 27 eren de les Illes Balears i només n’hi ha hagut 2 de Catalunya, Josep Lluís Serrano i Isabel Sánchez, d’Axia. Cap direcció en actiu!!!

    Confiem que l’esmentada assemblea de direccions a Barcelona i els esforços d’Axia donin fruit. Potser fora bo que els responsables del Departament d’Educació i Formació Professional en temes de direccions escolars, llegissin l’informe de la UNESCO i estiguessin més atents a les ànsies dels directius catalans per ser uns professionals de la màxima qualitat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Direcció de centres direccions Director directors lideratge opinió Selecció dels directors
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La societat i la família envers la petita infància i l’escola bressol
    Next Article
    Entrevista
    Victoria Camps: “Quan es pensa en com es forma els joves es pensa només en l’escola”
    Manel Perelló Beau

    Professor d’Ensenyament Secundari d’Educació Física

    Related Posts

    Opinió
    La societat i la família envers la petita infància i l’escola bressol

    octubre 24, 2025

    Opinió
    Consciència fonològica a educació infantil?

    octubre 23, 2025

    Opinió
    L’escola TUtòpica: un pont entre tradicions pedagògiques i reptes globals

    octubre 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}