Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les escoles del Garraf esclaten: «Hem normalitzat les aules amb 26, 27 i 28 alumnes»

    Víctor Sauragener 27, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un fotograma del vídeo
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un vídeo en el qual apareixen les directores i directors de les 27 escoles d’infantil i primària públiques de la comarca del Garraf, juntament amb alguns representants d’AFAs, ha començat a fer bullir les xarxes socials. El vídeo forma part de la campanya #Realmentinclusiva i porta ja més de 12.000 reproduccions.  Juntament amb això la junta de direccions d’escoles públiques del Garraf ha elaborat un article-manifest  en el qual  denuncia que, en els nou anys que fa que van començar les retallades, s’ha accentuat la diversitat de l’alumnat  a la vegada que els excessos de ràtios han deixat de ser fets puntuals per convertir-se en quotidians.

    «I és per aquest fet que les direccions diem PROU! –diu el manifest–. Hem normalitzat les aules amb 26, 27 i 28 alumnes. Hem normalitzat les aules massificades i amb menys pressupost i recursos que abans d’estar-ho. Hem normalitzat, des de fa massa temps, una situació indigna a l’escola pública que es tapa amb la bona voluntat i la dedicació de mestres, educadores, vetlladores i famílies».

    En aquests moments, quantifiquen en 170 el nombre d’alumnes extra que suporten les seves aules. Això, sense comptar bolets ni línies triplicades i quatriplicades en centres originalment concebuts com de dues línies, segons es diu al vídeo. La direcció dels serveis territorials de Barcelona Comarques ha citat als directors a una reunió demà dimecres. En realitat a dues: els directors de Vilanova i la Geltrú a les 10 del matí, i els de la resta de localitats a les 12h.

    «Ens hem anat acostumant a viure i treballar cada any amb una situació més precària que l’anterior  –continua el manifest–. La brutal davallada d’inversió en Educació ha comportat menys recursos econòmics, menys recursos materials i menys recursos humans. I tot això davant d’un context d’augment en la complexitat de la gestió del dia a dia a les escoles: més diversitat a les aules, més alumnat nouvingut que cal atendre, augment de la matrícula viva (alumnat que arriba fora del període de preinscripció) i aules cada vegada més massificades».

    Els directors denuncien errors en la planificació, i en concret recorden que uns anys es va tancar una escola a Vilanova i que també s’han tancat línies de P3 “que ara trobem a faltar”. “Es planifica el nombre d’aules en funció del padró del municipi –escriuen– sense tenir en compte el 30% d’alumnat que arriba de fora i un cop finalitzat el període de preinscripció i matrícula. I tampoc es té en compte que hi ha un tant per cent d’alumnat que viu en situació d’ocupació i no passa mai pel padró”. L’escola pública que va tancar (Pasífae) en realitat va ser absorbida per una altra del mateix municipi (Sant Jordi), la qual va ampliar les seves instal·lacions per acollir els seus 150 alumnes. L’escola Pasífae havia nascut el curs 2008/09, sempre en barracons, i el curs 2014/15, quan va plegar, feia tres cursos que no tenia matrícul·la de P3, per la qual cosa tot el seu alumnat era de primària.

    Pioners en escola inclusiva

    El manifest recorda també que al Garraf no hi ha cap centre d’educació especial (“i no volem que hi sigui”, diuen les directores al vídeo), perquè en el seu dia, als anys vuitanta, va ser comarca pilot en el que aleshores s’anomenava integració. És a dir, a Catalunya hi ha altres comarques sense escoles especials, però cap amb una població tan nombrosa com la del Garraf, on la idea d’inclusió fa molts anys que està molt arrelada entre la comunitat educativa, si bé això també ha tingut conseqüències indesitjades, com el fet que el centre que va ser concebut com a model d’escola inclusiva (El Margalló, a Vilanova i la Geltrú), sigui avui dia una escola que pateix del que s’ha qualificat com excés d’inclusió. És a dir, un centre que té un percentatge d’alumnat amb necessitats de suport educatiu molt per sobre del que li correspon d’acord amb la realitat social.

    «L’augment de la complexitat de les realitats viscudes per l’alumnat, amb més diversitat, amb augment del nombre de famílies vulnerables i l’arribada constant d’alumnat durant el curs (moltes vegades alumnat nouvingut sense cap coneixement de la nostra llengua), ha vingut acompanyat d’un descens en els recursos. Cada any menys aules d’acollida, menys professorat per cada alumna/e i menys recursos econòmics per afrontar aquesta situació. I no parlem ja dels Equips d’Assessorament Psicopedagògics, cada vegada més saturats degut al poc personal i la quantitat de casos que han d’afrontar».

    Al vídeo hi apareixen les directores i directors de totes les escoles públiques d’infantil i primària de Vilanova i la Geltrú, Sitges, Sant Pere de Ribes, Cubelles, Canyelles i Olivella. En concret, de les escoles  L’Aragai, Cossetània, Canigó, Mediterrània, Charlie Rivel, Volerany, El Margalló, Vora del Mar, Les Roquetes, Ginesta, Sant Nicolau, Santa Eulàlia, El Morsell, Els Costerets, Sant Jordi, Miquel Utrillo, Mar i cel, L’Arjau, Riera de Ribes, Llebetx, Pompeu Fabra, Ítaca, Maria Ossó, Les Parellades, El Pi, Agnès i Esteve Barrachina.

    «És per tot això –conclou l’escrit– que, les direccions de les Escoles Públiques de la Comarca del Garraf volem alçar la veu per denunciar aquesta situació i demanar al Departament d’Educació, al Govern, i a tota la classe política, que posi mesures a curt i a llarg termini per (FER REAL UNA EDUCACIÓ PÚBLICA INCLUSIVA I DE QUALITAT) afrontar aquesta situació. I ho fem perquè estem compromeses i compromesos amb l’Escola Pública, una escola que ens estimem i que estem convençudes que ha de ser el motor d’un món més just pel nostre present i el nostre futur»

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Escola inclusiva Garraf
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Les reunions amb les famílies (una oportunitat que cal aprofitar al màxim)
    Next Article
    Actualitat
    Els sindicats de docents prenen el pols als claustres: hi ha ànims per una vaga indefinida?
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Opinió
    600 anys convivint

    febrer 18, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}