Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les extraescolars més cares són a Les Corts i les més escasses a Nou Barris

    Víctor Sauramaig 17, 20214 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Extraescolars de futbol en un institut | Foto: Guillem Espun
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les activitats extraescolars que realitzen els alumnes escolaritzats en instituts públics del districte de Les Corts tenen un cost anual de 375 euros de mitjana. Les que fan els de Ciutat Vella, de 13 euros. La quantitat d’activitats extraescolars, de mitjana, entre les quals pot optar un adolescent escolaritzat en un institut públic de Gràcia és 14, en canvi si viu a Nou Barris les opcions baixen sensiblement: 4,3. Aquests desequilibris en l’oferta i en els preus els constata L’estudi Les activitats extraescolars als instituts públics de Barcelona, a càrrec de l’investigador de l’IERMB (Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona) Andreu Termes. L’estudi  s’ha fet a partir de l’anàlisi de la informació obtinguda a les webs institucionals de 54 instituts (el 72% del total), combinat amb un treball de camp que ha consistit en entrevistes amb AFAs i entitats proveïdores d’activitats extraescolars.

    A l’estudi s’han identificat un total de 388 propostes diferents, de les quals més la majoria pertanyen a l’àmbit de l’esport (36,9%), amb un gran predomini del futbol, el bàsquet i el voleibol, o al de l’art i la cultura (35,6%), especialment dansa, música i teatre. La resta es reparteix entre els idiomes (15,2%), el reforç i aprofundiment de competències bàsiques (8,5%) i les extraescolars relacionades amb les tecnologies (3,9%). Més de la meitat d’aquestes activitats estan organitzades per empreses privades (55,8%), mentre que l’altre meitat es reparteixen entre entitats socials (31,6%), com associacions familiars o veïnals, clubs esportius o congregacions religioses, i l’administració pública (15,6%). Òbviament, les activitats més cares són les organitzades per empreses privades, especialment en l’apartat dels idiomes, i les més barates són les organitzades per l’administració.

    El paper de les famílies

    L’estudi indaga en altres factors que condicionen l’oferta d’extraescolars, el primer dels quals és l’empenta de l’AFA, ja que les AFA són, de llarg, les grans dinamitzadores d’aquest espai formatiu. I la implicació de les famílies a les AFA acostuma a respondre a un determinat perfil social, apunta l’estudi, que està molt més present en uns instituts que en uns altres. Si bé, per norma general, la implicació de les famílies a l’AFA cau de forma dràstica en el pas de la primària a la secundària, això encara s’accentua més en els instituts amb famílies amb rendes més baixes.

    Un altre fenomen que es dona és “un mecanisme de cercle viciós que castiga les activitats minoritàries i amb menor demanda”, la qual cosa en facilita la seva desaparició. “Les activitats extraescolars funcionen amb economia d’escala; com menor és el número d’alumnat, major augmenta el preu d’aquestes assumit per les famílies; i, per tant, es redueix la demanda i augmenta encara més el preu. La conseqüència d’aquest mecanisme és la dinàmica de concentració en unes poques activitats majoritàries per instituts”, assenyala l’autor. “El preu –afegeix– és el factor més limitant per la participació de les famílies a les activitats extraescolars”.

    L’oferta d’extraescolars ve també molt marcada per la inèrcia, és a dir, pel que la junta d’una AFA hereta de la seva antecessora. I també sovint es detecta un solapament en relació a altres actors de proximitat (casals, centres cívics, etc), que ofereixen activitats similars que es converteixen en competència, a la vegada que “el potencial (cultural, artístic) dels instituts no és tampoc aprofitat per la resta de ciutadania del barri”.

    Cap a la governança pública de les extraescolars?

    Davant d’aquest diagnòstic, l’estudi de l’IERMB conclou reclamant una major governança de l’administració pública en l’àmbit de les extraescolars, per millorar la planificació i corregir els desequilibris. Per Termes, “l’administració ha de dirigir, liderar i coordinar diversos tipus d’actors (entitats socials, empreses privades, actors culturals, artístics i esportius) en un camp de joc densament poblat per actors (amb lògiques oposades), amb una oferta diversa, variada, desigual i poc regulada”.

    Una de les principals conclusions de l’estudi és, d’acord amb el seu autor, que cal “aprofundir en el coneixement del funcionament de les dinàmiques de les activitats extraescolars per identificar les accions públiques més adequades, en els àmbits de la direcció, planificació, coordinació, transparència i –si s’escau– provisió directa. En qualsevol cas, els criteris que haurien de guiar la planificació són tant territorials com d’accessibilitat econòmica”. Alhora, la planificació i la coordinació territorial “permetria combinar i no solapar l’oferta territorial; generar un quòrum mínim en relació a les activitats extraescolars (i, per tant, assegurar la viabilitat de les activitats extraescolars minoritàries); i desestigmatitzar alguns instituts i reduir la segregació escolar”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Barcelona ciutat educadora extraescolars IERMB
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Parlem del professorat i del seu treball
    Next Article
    Opinió
    Les desigualtats en l’accés al lleure educatiu hipotequen el nostre futur com a societat
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Actualitat
    La síndica urgeix a l’accés universal del lleure

    abril 10, 2025

    Entrevista
    Lluís Rabell: “La visió de la ciutat educadora té a veure amb la construcció de xarxes comunitàries”

    març 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}