Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Les facultats de Medicina, a debat

    Estel Huguetoctubre 1, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Facultat de Medicina de la Universitat de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Calen més metges, en això tothom hi està d’acord. Fa temps que els hospitals –tant públics com privats– i els centres d’atenció primària intenten sense massa èxit fitxar nous metges i especialistes per cobrir les necessitats del sistema i per assegurar el relleu generacional. Però ara el focus del problema rau en si la solució al dèficit de professionals de la salut passa per incrementar el nombre de facultats que imparteixin el grau de Medicina. Actualment, Catalunya disposa de vuit facultats de Medicina –sis d’universitats públiques i dues de privades–, a les quals està previst sumar-ne tres de noves en els propers anys: un centre públic vinculat a la UPC que té previst estar ja en actiu el curs 2026-2027 i dos de privats, per part de Blanquerna-Universitat Ramon Llull i la Universitat Abat Oliba-CEU.

    Davant d’aquest escenari, el Consell d’Estudiants de Medicina de Catalunya (CEMCat) va fer públic, el passat dimecres, un manifest que planteja una ferma  oposició a l’obertura de noves facultats. Al·lega que “això no soluciona el problema actual de falta de metges i metgesses, sinó que l’accentua”. Per què? Segons aquest document, “un augment de places només seria efectiu per a quan aquests estudiants es graduessin, és a dir, d’aquí a unes 10-11 promocions. Si ho considerem com un problema matemàtic, l’única solució numèrica a la manca de professionals és l’augment de les places MIR i la retenció dels especialistes formats al nostre país un cop acabat el període de formació, ja que d’això depèn, realment, el nombre de facultatius”. En aquesta línia, Jesús Marí Gorreto, president del CEMCat i estudiant de sisè de Medicina a la Universitat de Girona, va afegir que “obrir noves facultats no suposa un augment de professionals; l’únic que aconseguiríem seria saturar encara més el sistema universitari, saturar el sistema sanitari català, perjudicar la nostra formació com a futurs metges i deteriorar l’activitat assistencial dels nostres centres sanitaris”.

    Representants del Consell d’estudiants de Medicina de Catalunya amb Xavier Lleonart (Metges de Catalunya) durant la presentació del manifest

    Per la seva banda, el sindicat del sector Metges de Catalunya (MC), que ha donat suport al manifest dels estudiants, va titllar de “populista” la proposta d’obrir noves facultats per pal·liar el dèficit demogràfic de metges i metgesses perquè “aquesta solució es veurà d’aquí a deu anys, i aleshores no hi haurà la manca de professionals de la Medicina que hi ha ara”. El seu secretari general, Xavier Lleonart, va apuntar que la millor mesura per fer front a la falta de professionals és que el miler de graduats que surten cada any de les facultats catalanes “no vulgui fugir del sistema”. Lleonart va afegir que “la solució passa per tractar millor els professionals oferint-los condicions assistencials, laborals i retributives que s’apropin a les dels països de l’entorn europeu, amb sortides laborals que també facilitin opcions de docència i recerca”.

    Costos i recursos

    Es calcula que formar un alumne de Medicina costa uns 60.000 euros. A les universitats públiques, les taxes que abona l’alumne no superen, en el millor dels casos, el 10% del total. Després de la llicenciatura, els graduats en Medicina imparteixen quatre o cinc anys de formació especialitzada, que és retribuïda. Sobre aquest tema, el manifest, signat per cinc universitats catalanes, considera que “si en lloc d’invertir diners a augmentar places i crear noves facultats, s’inverteixen a millorar els recursos i els espais, augmentar el cos docent acreditat, disminuir la ràtio d’estudiants per tutor i, sens dubte, a millorar les condicions laborals dels i les professionals amb augment dels sous, reducció de les hores de guàrdies, creació d’espais de treball saludables i foment de la participació dels i les professionals en la presa de decisions, el resultat seria un sistema sanitari més atractiu i un sistema universitari de més qualitat, que beneficiaria tothom”. En resum, la major part dels estudiants de Medicina és del parer que “l’obertura d’una nova facultat implica l’ús d’uns recursos materials i econòmics que no solucionen el problema que intenten resoldre. Aquests recursos s’haurien de destinar a potenciar les facultats de Medicina públiques ja existents, prioritzant-les front les iniciatives privades i millorant-ne la qualitat”, conclou el manifest.

    En aquest sentit, la plataforma en defensa del sistema públic de salut Marea Blanca també va voler donar suport al document del CEMCat. El seu portaveu, Antoni Barberà, va dir que, abans d’obrir noves facultats de Medicina, caldria reforçar les actuals: “noves facultats al mercat en suposa més de privades, més elitisme, més selecció per un estatus de classe i d’origen”. Barberà també va encoratjar els estudiants a lluitar per  “situar en el frontispici un model de sistema nacional de salut que sigui necessàriament públic, universal, equitatiu, integral, humà, solidari i de qualitat”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    medicina Salut Universitats
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La síndrome de Gilles de la Tourette
    Next Article
    Entrevista
    Joan Mateo: «La LEC va suposar un canvi abismal, per modernitat i sensatesa»
    Estel Huguet

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Actualitat
    Equitat i bretxa de gènere, assignatures pendents a la universitat

    maig 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}