L’Associació Catalana de Llars d’Infants, l’Associació de Llars d’Infants de Catalunya i la Coordinadora d’Escoles Bressol de Catalunya reclamen una única xarxa educativa per a l’etapa de 0 a 3 anys. En un comunicat, aquestes associacions denuncien l’existència de dues xarxes paral·leles per a l’educació infantil de primer cicle, “una que forma part del Departament d’Educació i, per tant, que està regulada per la Llei d’Educació Catalana (LEC), i l’altra que no”.
“Cal que es compti amb una normativa que sigui igual per a tothom i que es deixi de generar confusió entre la ciutadania amb denominacions similars i sobre quins centres i quins no estan acreditats pel Govern de la Generalitat”, assegura Conxita Pericó, presidenta de l’Associació Catalana de Llars d’Infants. Segons Pericó, la LOMLOE o llei Celáa “avala aquesta posició, assenyalant que els centres que acullin de manera regular a nens i nenes d’entre 0 a 6 anys hauran de ser autoritzats per les administracions educatives com a centres d’educació infantil”.
Segons aquestes entitats, els establiments que es presenten com a “educatius” sense estar regulats pel Departament d’Educació, com les llars de criança (mares de dia) i els centres de suport familiar, entre altres, estan experimentat un increment destacat des de l’inici de la pandèmia. “Aquests centres, que es defineixen com una opció pedagògica moderna i innovadora, només necessiten una llicència municipal d’activitat, en concret, una llicència mediambiental, per poder funcionar i n’hi ha que ni en tenen”, afirma Pericó. “Per obtenir aquest permís es tenen en compte qüestions relacionades amb l’arquitectura del centre, però no amb l’activitat que s’hi desenvolupa”, destaca.
La importància de l’educació en l’etapa de 0 a 3
En el comunicat es recorda que l’etapa de 0 a 3 anys és un període fonamental per al desenvolupament motriu, cognitiu, emocional, social i afectiu de l’infant. Per aquest motiu, “organismes internacionals, com l’Associació Mundial d’Educadors Infantils (AMEI-WAECE), reivindiquen el paper essencial de l’educació durant els primers anys de vida i reclamen que aquesta qüestió sigui una prioritat en l’agenda política. En la mateixa línia, la declaració del G-20 de 2018 a favor de l’educació en el primers 1.000 dies de vida posa en relleu que es tracta d’una de les fases més importants i influents, ja que és quan s’estableixen les bases de la salut, el benestar, l’aprenentatge, així com de la seguretat emocional i el desenvolupament de competències, resiliència i adaptabilitat”.
Així mateix, afegeix la nota, “l’últim informe TIMSS 2019 de l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA) assenyala que l’escolarització de 0 a 3 anys millora el rendiment de l’alumnat a llarg termini, en especial, en matemàtiques i ciències”.
Les entitats recorden que associacions de centres d’educació infantil de primer cicle d’arreu de l’Estat han demanat la gratuïtat d’aquest tram educatiu per a totes les famílies “a través de la xarxa de centres autoritzats existent”, una demanda a la qual se sumen les associacions catalanes. Per això, afirmen, cal posar l’èmfasi “en la necessitat que aquest primer cicle s’imparteixi de manera exclusiva als espais que estan especialment preparats per desenvolupar aquesta funció, com són els centres autoritzats pel Departament d’Educació.
Requisits per oferir un servei educatiu de qualitat
Per poder ser acreditat com a centre educatiu, una llar d’infants o escola bressol ha de complir diversos requisits relacionats tant amb el desenvolupament de les capacitats de l’infant com amb el nombre i la qualificació del personal docent, i l’adequació dels espais i les instal·lacions.
Una llar d’infants ha de comptar amb el personal docent necessari en funció del nombre d’alumnes i aquest ha de disposar del títol d’educador infantil i/o del de mestre especialista amb educació infantil. També es demana als educadors que presentin un certificat d’absència de delictes de naturalesa sexual.
Pel que fa als espais i instal·lacions necessàries per impartir el primer cicle educatiu, cadascuna de les aules de la llar ha de tenir una superfície mínima de 2m2 per infant, amb un mínim de 30m2. També cal tenir en compte les condicions higienicosanitàries i de seguretat que han de complir, de manera obligatòria, els centres educatius. Per exemple, els mecanismes elèctrics (endolls) han d’estar situats a una alçada mínima d’1,60 metres, les escales han d’estar protegides per una barana, les aules han de disposar de paviment amortidor, el mobiliari ha de ser amb angles arrodonits, entre d’altres mesures.
“Aquests són només alguns dels requisits que es demanen a una llar d’infants per ser considerada un centre educatiu i són controlats de manera regular i periòdica per l’Administració”, destaca Conxita Pericó. Així mateix, durant la pandèmia, les llars d’infants han incorporat els protocols de seguretat del Departament d’Educació i els han anat variant en funció de la situació epidemiològica. Això ha permès contenir amb èxit el brot epidèmic i el nombre de contagis a les aules ha estat molt reduït.
“Les llars d’infants privades hem fet mans i mànigues perquè els nostres infants puguin gaudir d’un espai segur on rebin una educació de qualitat”, assenyala Pericó. “Ara és hora que els nostres governants prenguin cartes en l’assumpte i regulin un sector tan essencial com és l’educació dels infants de 0 a 3 anys”.