Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    CCOO reclama redefinir el 0-3 per reconèixer la primera etapa educativa

    Ana Basantamaig 23, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Javier Pacheco i Teresa Esperabé | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Reconèixer el valor social i educatiu de l’etapa dels 0 als 3 anys, així com la funció determinant de les seves treballadores (més del 97% del personal del sector són dones) forma part d’un decàleg de propostes que ha presentat CCOO Educació, arran d’una enquesta a les professionals del sector.

    El sindicat demana un conveni català que reverteixi l’externalizació, baixi les ràtios i estableixi la parella educativa a totes les aules, tal com han explicat en roda de premsa el secretari general de CCOO de Catalunya, Javier Pacheco; la secretària general de la Federació d’Educació, Teresa Esperabé, i l’educadora de l’escola bressol ‘El més petit de tots’ de Tiana Vanesa Pérez Trenado.

    Pacheco ha destacat que és en aquesta primera etapa educativa que es comencen a construir les estructures de la societat i les possibles futures desigualtats, per la qual cosa la redefinició del model “va més enllà de la pròpia reivindicació laboral” i ha fet una crida al consens de tots els agents implicats per posar les bases d’un nou 0-3 més inclusiu i amb més professionals, del món de l’educació i de les cures.

    En aquest sentit, ha subratllat que les professionals del sector “no guarden, eduquen” la canalla i, per això, cal no externalitzar i no privatitzar “un dret que hauria de ser garantit en l’àmbit públic”. El debat que reclama el sindicat, ha dit, ha de ser serè i sense electoralismes.

    Enquesta

    Les propostes de CCOO s’extreuen arran de l’anàlisi d’una enquesta a un miler de professionals de les escoles bressol, segons la qual el 99% afirma que el primer cicle d’educació infantil no té prou reconeixement social. “Una etapa tan important no la tenim prou cuidada com a societat ni com a sistema públic”, ha incidit Esperabé.

    Un 92% de les enquestades considera que l’etapa 0-3 ha de ser universal i gratuïta, accessible per a tothom. Per això, apunta CCOO, cal crear més places públiques. A tall d’exemple, a les escoles bressol públiques de Barcelona del curs passat, es van preinscriure 8.421 infants i només 4.765 van obtenir una plaça.

    Un 88% es mostra favorable a la constitució d’un conveni català del 0-3 per a les escoles bressol municipals externalitzades i per les privades. Per al sindicat, això milloraria les precàries condicions laborals i serviria per homologar-les amb les treballadores de les titularitats públiques, i és que una gran part percep el salari mínim interprofessional.

    En aquest sentit, Pérez Trenado ha ressaltat la diversitat de salaris i condicions en funció del municipi i ha insistit sobretot en els infants que tenen necessitats educatives especials, unes necessitats que sovint a aquestes edats no estan diagnosticades a pediatria, com pot ser autisme o problemes auditius, però que les educadores detecten. La situació, ha assegurat, “és insostenible”.3

    L’enquesta assenyala que el 99% del sector està a favor de la creació d’una “Taula del 0-3” on es pugui treballar per un model educatiu general i comú de qualitat i d’equitat per a les escoles bressol de totes les titularitats, amb l’objectiu d’homogeneïtzar aquesta etapa educativa i posar fi a unes condicions laborals “tan precàries i desiguals”.

    L’anàlisi pregunta també sobre les ràtios i proposa que hi hagi 6 infants per grup de lactants, 9 per grup de mitjans i 15 per grans, coincidint amb les recomanacions europees, i el 84% de les respostes són favorables a aquest sistema. Actualment, les ràtios són de 8, 13 i 20, respectivament.

    Inclusiva

    Lligat a això, el 99% de les enquestades diu que l’alumnat amb necessitats educatives específiques (NESE) no té cobertes les seves necessitats educatives i advoquen perquè les administracions públiques augmentin els recursos humans i econòmics per millorar l’atenció a l’aula d’aquestes persones.

    L’educació inclusiva requereix una intervenció pluridisciplinària. El perfil que el 94% de les treballadores consultades considera que cal incorporar és el d’educadora d’educació especial. També es demanen professionals de la psicologia (60%), treballadores socials (30%), logopedes (26%) i professionals d’infermeria (18%).

    Sobre quins són els principals aspectes laborals a millorar, destaquen l’increment de les retribucions per obtenir un salari digne, l’ampliació de plantilles per desenvolupar una feina de qualitat, la reducció de ràtios i la internalització del personal externalitzat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressol CCOO Educació escoles bressol infància petita infància
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Walter Kohan: “Hem deixat la infància en un lloc precari, sense expectatives ni somnis”
    Next Article
    Actualitat
    Schleicher, creador de PISA, conclou que l’alumnat ha de raonar més i repetir menys
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Actualitat
    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    maig 16, 2025

    Opinió
    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    abril 29, 2025

    Opinió
    Si no planifiques no saps on vas (ni tampoc d’on vens)

    abril 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}