Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’esborrany del cotó fluix

    Alba López Nietofebrer 22, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Després d’haver escoltat la informació que ens oferia el nostre estimat conseller d’Educació i el nostre president de la Generalitat fa unes setmanes estic encara en procés d’assimilació. O de dol, com li vulgueu dir.

    Amb el nou decret que volen implementar s’estan carregant la meva professió i dedicació i la de molts companys. Si no en teníem prou amb els canvis del 2015, que vam incorporar amb moltes hores d’esforç, ara en tenim un altre. Hi ha qui dirà que ja han passat uns anys, que tot evoluciona i ens hi hem d’adaptar, però fa falta canviar tant?

    Entre altres punts, amb aquest decret, si finalment s’aprova sense cap reforma en el seu esborrany, veurem com l’alumnat deixarà de pensar, perquè matèries com Filosofia, Cultura i valors ètics i Ciències per al món contemporani desapareixen o bé veuen reduïda la seva càrrega lectiva (fet que afecta també moltes altres matèries). I el problema ja no és que no pensin, que ja és molt, sinó que deixaran de tenir la possibilitat de qüestionar-se certes idees, paradigmes o altres qüestions que, en moltes ocasions, es discuteixen només als centres educatius. Tindrem un jovent més tranquil, més passiu, sense dubtes ni inquietuds, o potser sí, però no serà a l’escola on es treballaran i discutiran.

    Però no patiu, continuarem vetllant pel seu aprenentatge i benestar emocional; per això passarem del No Assolit (NA) al En Procés d’Assoliment (EPA), no sigui que l’alumne o alumna s’angoixi per no haver obtingut els resultats desitjats. Però, ben mirat, quin problema hi ha en el fet de fracassar, de no aconseguir el nostre objectiu? Cap. Ens serveix per mirar d’esforçar-nos més i aprendre dels errors. Cal formar ciutadans, sí, però ciutadans crítics que puguin aprendre i que puguin errar. Potser l’explicació de l’EPA va per aquí, però no sempre estem en procés d’assolir. Ja m’agradaria a mi estar en procés d’assolir certs coneixements; de vegades, simplement no es pot i ho hem de deixar passar (aquí una que va fracassar amb la química, matèria que mai vaig estar en procés d’assolir).

    Deixant de banda si l’alumne o alumna treballa o no, si veritablement està en procés  d’assoliment o bé no li ha donat la gana de fer res (sí, també tenim alumnes d’aquesta tipologia als centres), hem de pensar que no és bo portar ningú en un continu cotó fluix, en una bombolleta. Recordem que els gran avenços al llarg de la història han sorgit arran de l’assaig i error. És bo equivocar-se, és bo fracassar, topar i caure ensopegant amb la pedra que trobem al nostre camí per després tornar-nos a aixecar. Així també s’aprèn, encara que el nostre conseller no sigui capaç de veure-ho.

    Si aquest decret es duu a terme, l’educació haurà fracassat, haurà fet un pas enrere, i més encara tenint en compte que hi ha uns ensenyaments postobligatoris que continuen mantenint una prova totalment memorística. Potser també l’acabaran modificant, però per ara no és així. El fet d’oferir les matèries optatives de Població i prosperitat, Entorn sostenible i Pau, justícia i coresponsabilitat a un curs (2n de Batxillerat) on s’han d’especialitzar per entrar en uns ensenyaments superiors, em fa patir. Això sí, matèries com Cultura i valors ètics i Filosofia a l’ESO (que, recordem, és l’etapa obligatòria) ens les carreguem perquè, és clar, els futurs ciutadans no pensaran… No ho acabo d’entendre.

    Estic trista pels meus alumnes, pels meus companys i per mi mateixa. L’escola està en crisi, canvien la normativa i el currículum de forma constant. No hem acabat de veure els beneficis d’un decret, d’un currículum, quan ja en tenim un altre i els nostres alumnes es converteixen en conillets d’índies. Molt trist tot plegat. I sí, el món canvia, la societat canvia i, en conseqüència, l’escola també ha de canviar, però cal fer-ho tot ja? No hem fet ja uns canvis que estan funcionant? Per què estrenyem tant el professorat? Documents, documents i més documents. Ah! I formació per omplir aquests documents. Deixeu-nos fer, deixeu-nos ensenyar i educar.

    El món canvia i l’escola també ha de canviar, però no hem fet ja uns canvis que estan funcionant? Per què estrenyem tant el professorat? Documents, documents i més documents. Deixeu-nos fer, deixeu-nos ensenyar i educar

    Lògicament, continuaré entregant-me per tal que el meu alumnat aprengui i millori les seves competències i aprenentatges, però no de la manera que ells volen: amb un canvi de metodologia i matèries a nou mesos vista, sense consultar els agents implicats, amb un canvi de calendari, de currículum i d’estructura.

    Departament d’Educació? No sé, perquè no han fet mostra d’aquesta educació. Han tirat pel dret i prou. Sense preguntar, sense consultar, sense escoltar.

    No aconseguireu que se’ns treguin les ganes d’ensenyar, de formar, d’educar; però sí que ens deixareu angoixats, cansats i decebuts amb tants canvis.

    Passeu per les aules, sense avisar, de diferents ciutats i centres. Mireu i observeu la nostra realitat, la realitat dels futurs ciutadans, i després, penseu-hi una mica. Cal dedicar més temps a pensar, més temps a crear i menys temps a burrocratitzar i canviar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Error de sistema a l’FP: falten professors d’informàtica
    Next Article
    Anàlisi
    Escurçar una setmana les vacances escolars és beneficiós per l’alumnat o tampoc canvia gran cosa?
    Alba López Nieto

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}