Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El Consell d’Educació enviarà una queixa a TV3 pel ’30 minuts’ sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Defensar l’escola concertada és defensar Catalunya

    Joan de Santiago Bayona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    L’escola és més que quatre parets… però han d’estar en condicions

    Òscar Aparicio Pedrosanovembre 7, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Escola Joan de Margarit, després de la pedregada
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si en alguna conversa ens esmenten el terme escola, educació o ensenyament, probablement a molts de nosaltres la primera imatge que se’ns ve al cap és l’escola i/o l’institut on hem estudiat. És el lloc primari de socialització durant els primers anys de la nostra vida, on fem moltes de les amistats que ens acompanyaran al llarg del camí, on aprendrem les bases de la nostra cultura general, i on passem molt bona part d’aquests primers anys de creixement físic i sobretot intel·lectual. Gairebé ha estat la nostra segona, si no primera residència. Aquesta és la importància de l’escola.

    L’escola constitueix el nucli central i primordial de l’educació; tant en la comunitat com en la família, per tant, el seu paper com a institució està emmarcat en dues direccions indissociables: una, formar l’infant en un model d’aprenentatge integral, i l’altra, preparar-lo per al seu futur.

    Si bé és cert que l’escola és més que quatre parets, no és menys cert que molts estudis vinculen la qualitat de l’ensenyament amb l’estat de l’edifici i de les instal·lacions de les escoles, essent per tant la qualitat en l’ensenyament un concepte integral indestriable entre continent i contingut.

    En aquests moments a Catalunya el dèficit en les instal·lacions educatives és evident. Més enllà de la percepció que tots podem tenir respecte l’estat d’edificis en tot el territori, s’explica millor amb unes xifres: en el curs actual hi ha encara 985 barracons a les escoles públiques catalanes, quantia que acredita clarament les mancances en les instal·lacions educatives a Catalunya.

    Però el cas de la Bisbal d’Empordà segurament és únic. La ciutat té tres escoles de primària i un institut públic, i és la població de Catalunya amb més mancances. Totes les instal·lacions tenen greus problemes en l’estat de les instal·lacions, agreujades per la pedregada del 30 d’agost, que va afectar la ciutat, i que va ocasionar importants desperfectes especialment a les teulades dels edificis, públics i privats. Repassem breument l’estat de les seves instal·lacions.

    L’Institut de la Bisbal ha de fer cicles en espais de l’escola de primària Joan de Margarit. Per arribar-hi els alumnes han de passar per un passadís semblant a una gàbia que travessa els patis de primària. Però no és només això. A banda de la massificació, i una impossibilitat d’ampliació de les instal·lacions, pateixen altres mancances com goteres provocades per la pedregada.

    L’Escola Mas Clarà fa més de 7 anys que té terrenys disponibles per ampliar instal·lacions, i el Departament ni tan sols ha encara sol·licitat la cessió d’aquests terrenys a l’ajuntament.

    Les instal·lacions de l’Escola Empordanet, des de la seva fundació el 2009, estan ubicades en barracons, tot i tenir la disponibilitat de terrenys municipals des de l’any 2015

    L’Escola Joan de Margarit, inaugurada l’any 1967, ha de compartir espais amb l’institut, ha perdut patis i pistes al llarg dels darrers anys, no ha gaudit de cap inversió notable i, per si fos poc, la pedregada del 30 d’agost ha malmès la teulada, produint filtracions d’aigua i ocasionant l’endarreriment de l’inici del curs. Quan plou han de suspendre les classes, perquè seixanta dies després de la pedregada encara no s’ha arranjat la teulada.

    I val a dir que l’Ajuntament de la Bisbal d’Empordà va aprovar el 2015 un nou planejament urbanístic que qualificava més de 20.000 metres com a equipament educatiu. Per tant, el Departament té a la seva disposició espais suficients per invertir en nous equipaments. Val a dir, però, que l’equip de govern actual no ha realitzat a hores d’ara cap cessió de terrenys al Departament.

    No pot ser que alumnes dels centres escolars pateixin humitats, desperfectes en el material i suspensió de classes sense que el Departament doni una resposta ràpida i urgent

    Aquesta desídia i falta de resposta tant per fer nous equipaments, com, sobretot, davant una emergència com és la pedregada, que afecta el dia a dia de l’educació al municipi, és indicatiu de la paràlisi d’uns gestors totalment sobrepassats per la situació. Tant és així que el Govern de la Generalitat, en la sessió de 2 de novembre, és a dir, 63 dies després, va aprovar destinar 97.000 euros a reparar les teulades d’edificis escolars afectats per la pedregada. No valen excuses. El dret administratiu permet realitzar obres per la via d’urgència, amb procediments negociats i sense publicitat, permet donar respostes al que, sense cap mena de dubte, és una situació puntual i greu, però que per això mateix ha de tenir una resposta ràpida i urgent. No pot ser que els alumnes dels centres escolars pateixin humitats, desperfectes en el material, suspensió de classes, sense que el Departament de forma immediata els solucioni.

    Però, és més, el Departament no pot tenir un paper passiu en el disseny de les instal·lacions escolars de Catalunya. Certament, ha de comptar amb la col·laboració dels municipis, que han de fer cessions de terrenys, però cal que la iniciativa, l’assessorament i celeritat en la tramitació siguin responsabilitat del Departament, que no només ha de planificar amb temps les necessitats d’immobles escolars, sinó també la seva execució. Moltes vegades hem vist tramitacions absurdes per part del Departament, requerint documentació després de més d’un any des de la recepció de l’expedient, no realitzant projectes de noves instal·lacions tot i tenir la certesa en la ubicació dels terrenys, i per tant dilatant anys i anys la resolució de construcció de nous equipaments, permetent que els alumnes estiguin formant-se en barracons…

    La Bisbal d’Empordà, no és un cas aïllat, però sí un cas especial. Quatre centres i quatre realitats que demostren la deixadesa del Departament i del mateix Ajuntament. Com s’acostuma a dir, l’escola és més que quatre parets… però ho és quan aquestes estan en condicions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Empordà inversió en educació opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Què fer amb els bessons a l’escola?
    Next Article
    Reportatge
    El repte d’incentivar la participació a l’escola de les famílies de la ‘nova immigració’
    Òscar Aparicio Pedrosa

    Related Posts

    Opinió
    Adolescence: lleure educatiu per combatre l’alienació juvenil

    juny 13, 2025

    Opinió
    El que la IA em va ensenyar

    juny 12, 2025

    Opinió
    Comunicat de RELLA a la ciutadania i als poders polítics sobre el genocidi de Gaza

    juny 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}