Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’escola gratuïta de programadors que desenvolupen ‘apps’ per canviar el món

    Cristina Sánchez - hojaderouter.comnovembre 15, 20176 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una plataforma permet que Kopernik –una organització sense ànim de lucre que distribueix estufes o làmpares a les zones rurals d’Indonèsia– mesuri el seu impacte sense recórrer al boli i al paper. Una eina en línia ajuda a organitzar els esdeveniments de la Conference on Crimes Against Women, un projecte nord-americà per combatre la violència contra les dones. Una app gestiona una flota de vehicles amb Google Maps per portar a la feina a les persones amb discapacitat intel·lectual del programa Options Inc, a Minnesota.

    Totes aquestes app no han estat creades per desenvolupadors amb experiència contractats per a fer-ho, sinó per voluntaris que han après a programar gratuïtament i ho agraeixen escrivint línies de codi. Free Code Camp, un organització sense ànim de lucre, està darrere d’aquest curiós sistema que promou el rebre per després donar: gràcies a la seva plataforma d’aprenentatge, als seus fòrums o als seus vídeos, qualsevol pot acostar-se a HTML5, JavaScript o Python i utilitzar després els llenguatges de programació per una bona causa.

    “D’una banda, les organitzacions sense ànim de lucre necessiten programari de codi obert i gratuït. De l’altra, els que volen aprendre a programar necessiten experiència en el món real”, explica Quincy Larson, creador de Free Code Camp, a HojaDeRouter.com. “Així que crear ‘programari’ gratuït i de codi obert que aquestes organitzacions puguin utilitzar semblava una bona idea”. Una idea a la qual, segons explica, ja s’han sumat més d’un milió de persones que utilitzen Free Code Camp cada mes i que han creat les seves primeres aplicacions amb finalitats socials.

    De professor a la Xina a crear una comunitat de codi

    Larson, que amb modèstia es defineix públicament com a professor a Free Code Camp, va crear fa tres anys aquest projecte per ajudar els que volguessin aprendre programació fora de les aules. Després d’estudiar un màster en administració d’empreses a la Xina i treballar com a professor a escoles del país asiàtic i dels Estats Units, va voler endinsar-se en el desenvolupament de programari. No obstant això, la travessia per aconseguir-ho va ser “solitària”: no coneixia programadors que comencessin des de zero i instruint-se pel seu compte trobava “carrerons sense sortida” que li impedien avançar en la direcció correcta.

    “Vaig pensar en totes les persones que es beneficiarien d’aprendre a programar, i moltes d’elles estaven en una situació similar a la meva: amb una família i una feina, molt ocupades per deixar-ho tot i aprendre a programar i probablement amb recursos limitats per tornar a la universitat“, detalla Larson.

    Després de treballar com a desenvolupador, va decidir crear una iniciativa d’educació en línia que poc s’assembla a una ‘startup’. Defensor de l’accés universal a l’educació, va decidir que Free Code Camp fos una plataforma gratuïta, de codi obert, empesa per una comunitat de voluntaris i que, a més, creés ‘programari’ per ajudar altres persones.

    Poc temps després de llançar la plataforma, es va adonar que alguns usuaris començaven a participar activament en els fòrums ajudant-se els uns als altres. Milers d’alumnes ja han aconseguit els seus certificats gratuïts en desenvolupament d’interfícies o visualització de dades a través d’un currículum de centenars d’hores.

    La plataforma també els ofereix preparació per enfrontar-se a les entrevistes de treball i, segons les dades que van publicar aquest estiu, 6.000 dels usuaris que han passat pels seus programes han aconseguit la seva primera feina en el sector. Les lliçons i exercicis de la plataforma, millorats per la pròpia comunitat d’usuaris, són només una zona d’aquest ampli campament en línia que es manté gràcies a les donacions.

    Desenes dels seus membres publiquen articles sobre desenvolupament web a Medium, el seu canal de YouTube compta amb més de 200.000 subscriptors, milers de persones participen en el seu fòrum (al que ells mateixos denominen la seva Stack Overflow) i les seves comunitats locals es reuneixen a Facebook o físicament arreu del món, també a Espanya. El mateix Larson assegura estar “impressionat” que tanta gent estigui aprenent a programar gràcies a la pàgina que va crear amb tanta il·lusió.

    Algunas de las herramientas que están disponibles en Open Source for Good

    Ell mateix s’ha convertit en un referent en la comunitat de programadors: a Quora, multitud d’usuaris li pregunten pels seus plans, la seva opinió sobre entorns de programació o sobre la humil forma de vida que porta per abocar-se a aquest projecte. “Enlloc de fer que el meu patrimoni augmenti –un número que només m’impacta a mi […] – prefereixo centrar-me en ajudar a les persones a aprendre a programar perquè puguin tenir carreres productives i significatives i puguin mantenir les seves famílies”, assegura Larson.

    Gràcies al funcionament de Free Code Camp, aquests usuaris utilitzen els seus nous coneixements de programació per desenvolupar de forma altruista aplicacions web que beneficiïn a projectes socials.

    Un fotograma de Quincy Larson en un dels seus videotutorials

    Al principi, només els que completaven el programa podien crear plataformes específiques dissenyades a mida per a cada organització. No obstant això, fa un any, un dels seus primers usuaris i actual responsable d’operacions va llançar Open Source for Good, un programa al qual els alumnes poden accedir quan se senten preparats amb la finalitat d’aportar el seu granet de sorra a aplicacions de codi obert que qualsevol ONG pugui utilitzar.

    Una eina per crear campanyes de ‘mail màrqueting’, una plataforma per gestionar la logística en un banc d’aliments o una aplicació per coordinar reunions són algunes de les eines que ja s’han creat.

    Ensenyant a programar sense ànim de lucre

    Free Code Camp no és l’únic projecte que ensenya a programar de forma gratuïta. Altres organitzacions sense ànim de lucre també ofereixen formació en aquest àmbit, tot i que la majoria no estan orientades als estudiants de mitjana edat, sinó als més joves.

    Khan Academy va ser una de les primeres: creada fa més d’una dècada, ofereix cursos de programació, matemàtiques o economia a alumnes, pares i professors en diferents idiomes. Code.org, orientada també a educadors i alumnes i organitzadora de L’Hora del Codi, un esdeveniment que ja se celebra en centres educatius de tot el món, és un altre bon exemple.

    Ready to help us close the gender gap in tech? We’re hiring for teaching team roles for our Summer Immersion Program- apply now!

    Teaching Asst. (must be 18+): https://t.co/Wl6hvfK5Wf

    Teacher (must have BA/BS in CS): https://t.co/RI4IPPvYC1 pic.twitter.com/apqAo0uRI8

    — Girls Who Code (@GirlsWhoCode) 13 de novembre de 2017

    Hi ha fins i tot ONG que dediquen els seus esforços a reduir la bretxa de gènere en el sector tecnològic: Girls Who Code organitza des de fa un lustre diferents programes perquè les nenes americanes s’endinsin en el desenvolupament d’apps’  i Girls in Tech també promou la formació de dones en ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques a través d’una plataforma virtual, entre altres activitats.

    Ensenyar a escriure línies de codi gratuïtament pot ajudar a crear una societat més igualitària, i, de vegades, aquestes línies poden contribuir a canviar el món.

    ————

    Les imatges que apareixen en aquest article són propietat de  Free Code Camp.

    Aquest és un article publicat a Hojaderouter.com

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    programació
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    PP i C’s competeixen amb les seves iniciatives al Congrés per “eliminar l’adoctrinament”
    Next Article
    Actualitat
    Identitats i sentiments de pertinença
    Cristina Sánchez - hojaderouter.com

    Related Posts

    Entrevista
    Marina Umaschi: “Es pot ensenyar a programar d’acord amb el desenvolupament dels nens, a través del joc, el moviment o el cant”

    gener 31, 2025

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}