Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta

    Javier González: “L’Associació Escola Benaiges continua gràcies al suport de la gent”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    L’oposició posa com a exigència pel pacte educatiu que Religió no compti per nota

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esgener 26, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Curs de formació de professors de Religió a Valladolid. / ÁNGEL CANTERO CC by-sa archivalladolid (Flickr)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els partits de l’oposició al Congrés no acceptaran que la Religió continuï sent una assignatura avaluable que puntua per a la mitjana en la negociació del pacte educatiu per substituir la LOMCE per una llei de consens. PSOE, Unidos Podemos i Ciutadans coincideixen que la matèria no pot continuar sent part de l’oferta obligatòria i computable a Primària i Secundària, com va introduir el PP en redactar la ‘llei Wert’. Aquest punt va comptar amb el suport dels bisbes, l’objectiu dels quals és que es mantingui amb aquest estatut, segons van manifestar a la reunió mantinguda a finals de novembre amb el ministre d’Educació, Íñigo Mendez de Vigo.

    Els socialistes i els d’Albert Rivera aposten per tornar a la situació prèvia a la LOMCE, és a dir, que l’assignatura s’ofereixi com a optativa sense que la seva nota compti per a l’expedient acadèmic dels estudiants. D’aquesta manera, consideren, s’alleujarien les reticències i es tornaria a una situació de “no conflicte”.

    “Creiem que el que establia la llei anterior no generava cap problema. A més, el pas més enllà que ha fet la LOMCE no ha estat ni tan sols demandat pels professors de religió. En algunes comunitats s’estan fent menys hores que abans, fins i tot”, argumenta Marta Martín, portaveu d’Educació de Ciutadans.

    Per Unidos Podemos, la tornada a l’escenari precedent no és suficient. “La Religió ha de sortir, almenys, de l’horari escolar i no restar hores a altres matèries d’arrel científica o humanista. L’educació a la xarxa pública ha de ser laica”, afirma el diputat Javier Sánchez.

    El portaveu matisa que “no es tracta de negar el fet religiós, sinó de tractar-lo de manera no confessional. I això es podria impartir en altres disciplines”. Una posició similar l’ha manifestat el PSOE en les dues últimes campanyes electorals. I Ciutadans incloïa en el seu primer programa la creació d’una assignatura que englobés la història de més religions a més de la catòlica.

    Almenys una part de l’oposició s’inclina a pensar que el PP, que no ha aclarit encara quina serà la seva postura en aquest tema, deixarà de fer bandera d’algunes qüestions defensades en l’etapa anterior. I el caràcter avaluable de la religió podria ser una d’elles.

    Més reunions amb els bisbes

    En la trobada que va servir a Méndez de Vigo per a mesurar el pols de l’església en aquests assumptes, els bisbes van demanar al Govern espanyol blindar la religió, la situació dels professors de religió –elegits per l’església, però pagats per l’Estat– i els concerts de les escoles catòliques. Aquest últim punt no forma part estrictament de les converses per al pacte educatiu.

    “Hem de deixar posicions ràncies: l’educació ha de ser un camp neutre, formem per a la realitat, no per a les entelèquies”, subratllava el portaveu de la Conferència Episcopal, José María Gil Tamayo, arran de la primera reunió, que no serà l’única.

    Segons ha sabut eldiario.es, la Comissió Permanent que la Conferència Episcopal celebrarà el proper mes de febrer servirà perquè els bisbes adoptin “una posició comuna” que comunicaran en una nova reunió amb el ministre, sense descartar la publicació d’una nota en la qual es plantegin els punts bàsics de la proposta de l’Església. Entre ells, afirmar que “el fet religiós és una cosa positiva”, i que la seva presència forma part intrínseca de la cultura i la societat espanyola.

    Els bisbes critiquen que la classe de religió sigui utilitzada “com un pim pam pum polític” i són especialment bel·ligerants amb el que consideren “una reducció de l’horari, dispar d’una comunitat a una altra, que no garanteix que l’oferta obligatòria i l’elecció lliure per part de pares o alumnes sigui possible”. Tot això provoca, diu el portaveu Gil Tamayo, que l’assignatura estigui en una situació de “precarietat”.

    No tocar els professors de religió

    Hi ha un altre gran punt de fricció pel que fa a la religió, i és l’estatus dels més de 25.500 professors de la matèria, causa de polèmica pel fet de tractar-se de personal docent no públic –no hi ha oposicions–, el nomenament dels quals és elegit de forma discrecional per cada bisbe a la seva diòcesi –que, com s’ha demostrat, pot acomiadar els docents sense més explicació–, però el pagament dels quals correspon a les administracions corresponents.

    Una via més de finançament públic de la Religió, ja que el currículum també és decidit per la cúpula episcopal, encara que s’imparteixi en centres públics. Amb la LOMCE es van introduir nous estàndards d’aprenentatge que inclouen pregàries a Primària. I a Secundària se suprimeixen les comparacions amb altres creences com el judaisme o el budisme.

    Aquesta situació, part de l’acord subscrit amb la Santa Seu, no sembla a priori que s’hagi de veure alterada després del pacte. PSOE i Ciutadans a priori no demanaran que s’aprofundeixi en l’assumpte. Sí que ho farà Unidos Podemos, i així apareix expressament en el seu programa electoral en un epígraf titulat “Anul·lació del Concordat”.

    Anualment set de cada deu alumnes –o les seves famílies– opten per l’assignatura de religió en els centres educatius. El curs passat van ser concretament un 63%, segons dades recollides per la Conferència Episcopal: més de 3,6 milions d’alumnes i alumnes.

    Després de la implantació de la LOMCE, els estudiants de Primer de Batxillerat que trien aquesta matèria en instituts públics gairebé es va duplicar el curs 2015-2016: de 67.807 a 130.078. En aquest nivell, l’assignatura està en el mateix calaix que francès, dibuix tècnic o anatomia aplicada. La mateixa tendència a l’alça es desprèn d’una altra font de dades, les de l’Associació de Directors d’Institut (Adimad).

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Pacte Educatiu religió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Quin pacte educatiu?
    Next Article
    Actualitat
    Per què Trump desperta indignació
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Opinió
    L’escola que educa en l’escolta. El llegat del papa Francesc en l’àmbit educatiu

    abril 29, 2025

    Reportatge
    Religió a l’escola: entre el sí, el no i com afrontar la diversitat confessional de l’alumnat i la societat

    març 10, 2025

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}