Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Molt més que competències: Aprendre a ser i a situar-se en la història

    Josep Maria Turuguet Salgadodesembre 13, 20235 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aprendre per competències, per problemes o per projectes suggereix que l’educació ens converteix en personatges espavilats, capaços de servir “para un barrío o para un fregao” en qualsevol circumstància o en qualsevol projecte. Projecte que pot ser nostre secundàriament però que, si no és que ens espavilem excepcionalment i ens convertim en un “Elon Musk”, serà un projecte tributari d’altres que seran principals. És de tots el món? És de tots la Història? En qualsevol cas, Netflix ens tindrà entretinguts mentre esperem l’Apocalipsi que sigui.

    I si en comptes de ser simplement competents, simplement fóssim?

    Fa temps l’editorial Graó va voler desplegar la raó educativa fauriana de 1973: Aprendre a ser. Segons el llibre, és tan senzill com tenir una ment endreçada, conèixer-se a un mateix i respectar els altres. Però no s’acostuma a tocar el tema que tant un mateix com els altres som éssers apareguts en el temps, modificats en el temps d’una manera que no podem canviar i projectats en el temps d’una manera que se’ns sol escamotejar.

    Què significa “ser”? Bastant més que saber com actuar en el present. També entendre d’on es ve i decidir-se a participar a on es va. En diem Història.

    Hi ha dues versions de la Història: la professional, que és dura, profunda i que es limita (o s’hauria de limitar) al passat; i la Història escolar i ciutadana, la de tots, que discuteix un passat patrimoni de tots i considera també el present i el futur. La professional s’estudia. L’escolar i ciutadana es descobreix i es discuteix.

    No sé com es treballa la Història en les aules catalanes, espanyoles, franceses o americanes, xineses, etc., però em doldria saber que un nen originari del Pakistan ha d’estudiar i examinar-se sobre els ibers, el romànic o Felip II. No és que no sigui bo per a ell saber d’aquestes coses, però resultaria tan exòtic com aquella anècdota que explicava en Marc Ferro sobre els nens del Senegal aprenent que els seus avantpassats eren els gals.

    Una institució tan universal i universalitzada com és l’escola no ha d’espanyolitzar ni catalanitzar, sinó humanitzar

    Les històries “nacionals” (en realitat de les nacions-imperi) ja van fer el seu fet. Una institució tan universal i universalitzada com és l’escola no ha d’espanyolitzar ni catalanitzar, sinó humanitzar. És el moment de crear una sola Humanitat i enlloc es podrà promoure millor que en les escoles.

    Estrictament parlant, la Humanitat no existeix. Hi ha russos o nord-americans del mig, hi ha cristians o musulmans, etc. Si ens semblés que les pulsions localistes han de deixar de ser política (i deixar d’inspirar guerres) per passar a ser simplement cultura, l’escola és la institució adequada. Recapitulem:

    Aprendre a ser. Què som? Per sobre de tot humans, no? Com a humans contribuirem a la ciència, al transport, a la tècnica, a la comunicació, a l’educació, al manteniment d’infraestructures o al que sigui. Però per sobre de tot serem humans que entenen que els seus avantpassats eren tots bàrbars, maleducats, irrespectuosos, tramposos i aprofitats, a més de violents. Humans que volen esmenar-se i que entenen que s’han aprofitat els uns dels altres i que ara hi volen posar remei. Humans que entenen que el món no està fet, que no s’acaba en les seves vides ni en la seva generació i que no tenen més remei que estar preparats per a allò que el seu temps els demani. I això va molt més enllà d’un aprenentatge per competències o projectes. És un aprenentatge filosòfic. No de filosofia acadèmica, sinó de com tota actuació i aprenentatge és filosòfic per si mateix. Es pot ensenyar filosofia sense crear cap assignatura. Plató no és un senyor per a un llibre de text, és una experiència vital que ens ateny… en qualsevol àmbit.

    Però els mestres i els professors som ens concrets formats en motlles concrets que ens conformen o deformen més del que ens caldria. És un tema primer per a les Facultats, d’Història i del Professorat. És un tema per als Consells Escolars. És un tema per als claustres.

    Només em ve al cap un intel·lectual que hagi intuït aquest problema de l’aprendre a ser i és el José Antonio Marina. En diversos llibres ha esbossat allò de què jo entenc que tracta l’“aprendre a ser”. Per a mi, tracta dels reptes de la humanització (“Biografia de la Humanidad”) i de les resistències a la humanització (“Biografia de la Inhumanidad”). I està a punt de publicar el que crec que serà un bon esquema de currículum d’història universal, és a dir, de l’ésser humà que serà pertinent per a tots els alumnes de tot el món vinguin on vinguin. Es diu “Historia universal de las soluciones”.  Perquè ser significa ser humà i entendre els problemes que això significa (més enllà d’arreglar aparells o solucionar conflictes) i les solucions col·lectives que s’hi han aportat i s’hi aportaran.

    Perquè establir la Justícia en el món i aprendre a viure bé a la Terra és moltíssim més difícil però més gratificant que colonitzar Mart. Contaminada o no, la Terra és més bonica i més fàcil d’arreglar.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Competències història humanitats opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    De capdavanters a la cua
    Next Article
    Opinió
    PISA 2022 i nosaltres
    Josep Maria Turuguet Salgado

    Mestre de primària jubilat del CEIP Salvador Espriu de Badalona i membre de la Societat Catalana de Pedagogia (IEC)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025

    2 comentaris

    1. Josep on desembre 20, 2023 9:58 pm

      Si som cultura, les competències és el clímax pedagògic de la incultura: utilitarisme en estat pur. Si no reconeixen ja d’una l’enfocament economicista d’aquest enfocament pedagògic, només ens queda resignar-nos a l’escola del “fer” el que la lògica del guany “dicta”.

      Lamentable.
      [Recordem-ho: resiliència, educació emocional, perfil de sortida, competència, etc. són termes i dinàmiques pròpies del món econòmic. I això no ÉS discutible]

      Reply
    2. Maria J. Trull Turull on desembre 21, 2023 10:17 pm

      Treballar la descodificació lectora?! No pas! Estem ocupats creant una sola humanitat! Qui vulgui aprendre a llegir, que assisteixi a una acadèmia privada, si us plau!
      Amb com és d’important aprendre a ser i a unir-nos en una HUMANITAT única, fa vergonya que hi hagi qui encara es preocupi per quina és la millor manera d’ensenyar a llegir. Fa feredat, quin panorama!

      Reply
    Reply To Maria J. Trull Turull Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}