Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘Mujercitas’ i ‘El oficial y el espía’

    Jaume Celagener 9, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    ‘Mujercitas’

    No és gota fàcil adaptar una novel·la com Mujercitas, de Louisa May Alcott. No és fàcil per tres raons. La primera és general, sempre és complicat passar a llenguatge cinematogràfic el que ha estat pensat utilitzant un altre llenguatge. La segona és que no és gens senzill adaptar una obra que és molt deutora del seu temps i més en èpoques d’allò que és políticament correcte. La tercera és que Mujercitas té versions cinematogràfiques més antigues, algunes d’elles molt ben fetes i molt recordades, si més no pel públic que ja tenim una edat.

    Greta Gerwig, la seva directora, no ha ensopegat amb cap d’aquests tres perills. Ha aconseguit presentar-nos una pel·lícula que mostra una família avançada a la seva època –l’argument de la novel·la es barreja amb elements biogràfics de l’escriptora– però que ara pot provocar alguns grinyols si adrecem una mirada superficial al que veiem a la pantalla. Presenta una família molt unida, amb problemes molt senzills, molt humils però emmarcats en un moment històric complicat. Dones que lluiten per fer-se un lloc en un espai dominat pels homes. Dones que són encantadores però que no estan disposades a segons quines renúncies.  Dones que parlen, també, del vestit que s’han de posar o de si el matrimoni és amor o negoci.

    El mèrit més destacat de l’adaptació, segons el meu entendre, és que sap traduir una atmosfera, uns fets molt concrets emmarcats en un ambient que fa que desitgem formar part d’aquesta família i ser un més dels personatges que giren al seu voltant.

    Crec que aquesta Mujercitas farà història. La traça de lligar l’obra, amb altres llibres de l’autora i amb la seva vida la fa mereixedora de molts elogis i jo no n’estalvio cap. Surts del cine amb la sensació d’haver viscut un gran moment i d’haver gaudit d’unes actuacions extraordinàries, sense ningú que desafini, sense res que desentoni, perquè res és gratuït, tot està adreçat a presentar-nos un grup humà que no vol renunciar als espais íntims, de realització personal, de crisis i de complicitats, de petites enveges i mostres de solidaritat al costat de les exigències que marca el temps que els toca viure.

    Només sortir del cine he començar a rellegir aquesta obra que coneixia des de feia molt anys, una obra d’infantesa que vaig llegir i que ara he redescobert una altra vegada gràcies al setè art. Les arts es donen la mà i la suma dels seus llenguatges sempre rema a favor nostre.


    ‘El oficial y el espía’

    J’acusse és el títol de la versió original de la pel·lícula dirigida per Roman Polanski, i fa referència a la denúncia d’Émile Zola sobre el cas Dreyfus, capità de l’exèrcit francès que el 5 de gener de 1895 va ser degradat i condemnat per haver espiat a favor del govern alemany. El cas va dividir la societat francesa, sobretot perquè Dreyfus, que era jueu, va ser sentenciat amb proves falses.

    La pel·lícula no s’entreté gaire a donar informació sobre la principal víctima. S’estima  més centrar-se en la figura de Picquart, un oficial que no va veure les coses clares i es va dedicar a defensar Dreyfus.

    Polanski en sap molt de dirigir pel·lícules, de fet és un dels grans directors del setè art, i ens presenta lentament l’entramat de mentides i manipulacions, de prejudicis i altres misèries per evitar entomar la vergonya de tenir un espia i no haver-ho sabut, i si aquest espia és un jueu més fàcil m’ho poses.

    Lentament va transcorrent l’acció fins arribar al moment del judici, on es veu com l’estament  militar i polític tanca files i es protegeix, però la força dels fets anirà destruint aquest mur que sembla impenetrable.

    Jean Dujardin, que va rebre l’Oscar per la seva interpretació a The artist, controla tots els seus gestos, no es deixa arrossegar per cap histrionisme. Louis Garrel mostra en el seu rostre cansat i envellit el sofriment que comporta saber-se acusat i condemnat injustament.

    L’escena primera és inoblidable. Seguim tot el ritual per humiliar un home que ja sabem que és innocent perquè coneixem la història, però aquest coneixement no ens estalvia sentir-nos profundament commoguts. Gran Polanski, com sempre. Va rebre el premi a Cannes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Parar l’orella als adolescents per a millorar la seva educació emocional
    Next Article
    Actualitat
    “El més important per a la vida plena d’una persona no és allò que sap, sinó el que sap fer”
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}