Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Ni les classes de castellà a l’estranger se salven de la tisora de Wert

    Daniel Sánchez Caballerofebrer 19, 20146 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una classe del programa ALCE a Ginebra, Suïssa. Foto: Ministeri d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El Ministeri d’Educació ha sumat un altre col·lectiu a la llista d’indignats amb la seva gestió. I aquesta vegada, fora d’Espanya. A la Marea Verda, que defensa de l’escola pública a nivell estatal i està formada per professors, alumnes, sindicats, famílies i partits de l’oposició, s’hi sumen ara els emigrats. La raó? Les retallades a les classes de les Agrupacions de Llengua i Cultura Espanyola a l’estranger (ALCE), les que reben els fills dels que per alguna raó han marxat de l’Espanya.

    Les ALCE estan presents en 11 països i hi acudeixen uns 15.000 descendents d’espanyols emigrats d’entre 7 i 18 anys per no perdre el contacte amb la llengua i cultura del país d’origen de la seva família. Però aquest curs el ministeri ha introduït canvis en el sistema d’ensenyament que els pares identifiquen clarament com injustificades retallades, i que els ha portat a protestar i manifestar-se en diverses ciutats europees.

    Educació ha decidit que -començant enguany pels més petits- el que fins ara eren tres hores presencials de classe a la setmana es transformin en una hora i mitja presencial i una altra hora i mitja a distància. Aquesta segona meitat s’imparteix a través d’una plataforma en línia. El pla fa ús d’una possibilitat que estableix la normativa, però que fins aquest curs no s’havia aplicat.

    Aquest doble canvi ha indignat famílies i professors per igual, que s’han agrupat al voltant de la plataforma internacional Relieve. “Rebutgem l’ensenyament en línia com a substitució total o parcial de les classes presencials, així com l’obligatorietat per a l’alumnat d’acceptar aquesta substitució”, diu el comunicat emès per la plataforma. Realç ha rebut aquesta setmana el suport de la Plataforma Estatal per l’Escola Pública, que s’ha adherit al seu manifest.

    Darrere planegen dades que certifiquen que l’estructura del sistema s’ha anat aprimant en els últims anys. L’assistència als ALCE ha caigut de 15.957 alumnes a 14.687 des del curs 2002/2003 fins al 2012/2013. En el mateix període de temps, els professors del programa han passat de 186-153.

    En xifres relatives, mentre els alumnes són un 8% menys, el percentatge de professors ha baixat un 17,8%. Els pares adverteixen que això és especialment greu perquè l’emigració està augmentant, de manera que, previsiblement, la necessitat d’aules ALCE també ho farà.

    El Ministeri d’Educació replica que el canvi es deu al fet que per a molts nens acudir a les classes presencials pot implicar una dificultat important-els emigrants estan molt escampats geogràficament-, que els dos tipus d’ensenyament es complementen i que s’està oferint més temps lectiu que mai.

    “L’ensenyament en línia no és de segona classe”, exposa en una carta la subsecretària general de Promoció Exterior Educativa, María Ángeles Muñoz Fernández de Bastida. “Ofereix uns recursos i una flexibilitat que no pot oferir la modalitat presencial, contribueix a la competència digital (imprescindible per als nens) i desenvolupa l’autonomia en l’aprenentatge”.

    A estudiar, a casa

    Els afectats discrepen i repliquen. “Ja no tenim llibertat com a professors per complementar les tres hores com ens sembli més apropiat per a les necessitats pedagògiques de cada alumne, ara estem obligats a que els alumnes realitzin l’hora i mitja que els han tret per internet amb una plataforma inadequada i molt deficient “, argumenta Javier Cornejo, professor d’una de les dues alces de França.

    Fàtima del Olmo , mare d’una alumna del ALCE a Zuric (Suïssa), afegeix que els pares no han de tenir les habilitats “pedagògiques o lingüístiques” necessàries per guiar els seus fills-nens des dels set anys-per la plataforma digital, requisit imprescindible per passar el curs.

    L’origen del problema, segons Realç, és a la Ordre EDU/3122 / 2010, de 23 de novembre , que regula l’ensenyament en les ALCE i era la que obria la porta a l’ensenyament online, una possibilitat que fins ara només s’havia considerat com a complementària.

    Una font del ministeri que coneix bé el programa valora que aquest nou currículum és “molt innovador i suposa una modernització interessant del que era l’ensenyament de l’espanyol en aquestes aules”, encara que no s’atreveix a valorar si el programa ha perdut qualitat o no , com denuncia Realç, perquè “el currículum ha estat molt bo per al programa” tot i que, “si fessin tres hores presencials, seria millor, sens dubte”.

    Les ALCE existien des de mitjans del segle XX, però es van formalitzar a finals dels anys setanta. Es van crear amb la idea que els fills dels emigrants no perdessin el contacte amb la llengua espanyola i es poguessin incorporar a les escoles a Espanya a la tornada. Ara el programa ha evolucionat i atén els fills i néts d’emigrants, que pràcticament no saben res d’espanyol. Estan presents en els països on la gent viatjava: Alemanya, Austràlia, Àustria, Bèlgica, Canadà, EUA, França, Luxemburg, Països Baixos, Regne Unit i Suïssa.

    “Una plataforma deficitària”

    Des Realç lamenten que, a més de “treure temps lectiu als nens, els han donat a canvi una cosa molt deficitari”, explica Del Olmo en referència a la plataforma en línia que complementa les classes presencials. Educació recorda que els continguts estan elaborats pels propis docents.

    Però el professor Javier Cornejo replica que els van enganyar “com a xinesos”. “En principi això seria un banc de recursos, es tractava d’aprofitar les TIC per a la nostra conveniència en cada classe”, explica. Això es va convertir-previs cursos de formació “molt bàsics” per a disseny de cursos en línia-en l’elaboració d’unitats didàctiques que van acabar conformant el currículum que ara han de seguir obligatòriament, segons explica.

    Les famílies lamenten, a més, que la plataforma en línia ha estat funcionant deficitàriament i que fins i tot moltes d’elles no van rebre les claus d’accés fins ben avançat el curs.

    Aquesta mare-que també és professora d’espanyol, encara que sense cap relació amb ALCE-remarca que precisament es faci “una retallada en Llengua i Cultura Espanyola en un moment en què està la gent sortint fora” per la crisi, recorda. “És un programa no gaire car i que serveix, per exemple, perquè si aquests nens tornen a Espanya no tinguin problemes d’integració”, afegeix. “El més pervers és que se’ns ha dit que és per millorar el sistema, però no ens han dit com. No volen admetre que és per causes econòmiques ni que volen reduir plantilla”.

    Sanguinyol és més explícit: “Ens temem que a llarg termini el ministeri pretengui convertir aquest programa en unes simples ensenyaments en línia. Paulatinament. Es comença reduint les hores de classe, s’implanta el model en línia, primer en unes etapes, i no fa cal ser un visionari per veure on va això “.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous ArticleEl Consorci d’Educació de Barcelona licita la Gestió del servei públic de monitoratge per a l’alumnat discapacitat.
    Next Article
    Opinió
    Pel català… festa!
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}