Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    Feu-los llegir… Com?

    Josep Maria Turuguet Salgado
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    No a la incorporació del 0-3 a les escoles

    Conxita Pericómarç 2, 20224 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Llar d'infants Magnòlia, a Sant Cugat | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La presidenta de la Comunitat de Madrid va fer recentment un comunicat anunciant la incorporació de l’educació de 0-3 anys a les escoles públiques de cara al pròxim curs, amb el pretext d’assolir l’escolarització gratuïta del primer cicle d’educació infantil, començant per les zones més poblades de la comunitat i amb la finalitat de contribuir a l’increment de la natalitat.

    Si bé la mesura pot semblar políticament efectiva, crec que amaga, en realitat, un aprofitament de les places vacants que tenen les escoles públiques, sense tenir en compte moltíssims factors. El més important de tots és considerar els nens i nenes, qualsevol d’ells i elles, de qualsevol edat i, especialment, els/les de 0 a 3 anys, com a persones amb drets i deures. I, també, tenir en compte que és una etapa biològica diferenciada, on es produeixen els canvis més importants de la seva vida, on es construeix la seva autonomia, relacions socials i on es posen les bases dels aprenentatges posteriors.

    Ja es va partir el cicle d’educació infantil quan es va incorporar el segon cicle (3-6 anys) a les escoles, sense tenir present els interessos de la infància i també de les famílies. Quantes vegades els/les mestres d’infantil escoltem els laments dels progenitors que no volen portar el seu infants de 3 anys a un centre escolar…

    ¿Es va aconseguir amb aquest canvi millorar el fracàs escolar, a partir de trencar un cicle educatiu, en una etapa tan essencial?

    La senyora Ayuso parla de gratuïtat. Jo li diria que hi ha moltes maneres d’ajudar les famílies, respectant els seus drets, que no passen per aprofitar les aules buides. Els nens i nenes d’aquestes edats han d’anar a una escola infantil que sigui una prolongació de la seva llar, amb horaris flexibles que s’adaptin a les seves necessitats i, també, de les famílies, per poder conciliar la seva vida familiar amb la laboral. Han de ser espais segurs, adaptats al descans i al joc, que comptin amb bons professionals amb experiència, els quals treballin en equip, juntament amb els pares i mares.

    Els nens i nenes d’aquestes edats han d’anar a una escola infantil que sigui una prolongació de la seva llar, amb horaris flexibles que s’adaptin a les seves necessitats i de les seves famílies

    ¿No seria més rendible, no només políticament, sinó, socialment, reconèixer aquesta etapa com a educativa, i donar-li un tracte diferenciat de la resta de cicles? ¿I tenir centres d’educació infantil especialment pensats per a aquestes edats? Centres petits, com la llar, on el més important és l’infant, i que comptin amb els elements necessaris per ajudar-lo a anar madurant a poc a poc.

    Els i les professionals, educadors/es, pedagogs/gues, psicòlegs/logues que ens dediquem a educar tenim clar allò que s’ha de transmetre a aquests infants, sobretot a les comunitats que ja compten amb una llei d’educació que reglamenta el cicle.

    A Catalunya, afortunadament, ja tenim aquesta llei educativa, la qual integra aquest cicle dins del sistema educatiu. Des de fa moltíssims anys, tant les escoles bressol públiques com les llars d’infants privades són un referent pedagògic d’innovació i qualitat educativa.

    Tanmateix, els darrers anys s’ha anat retallant, per falta de pressupost, la subvenció que, a través de la titularitat de la llar d’infants, es concedeix a les famílies. Moltes famílies s’han vist discriminades i, per garantir l’equitat, el govern actual, molt sensible a la importància del cicle i de la necessitat de mantenir-lo unit, s’està plantejant un sistema de subvencions que sigui equitatiu per a les famílies que porten els seus infants a una llar d’infants privada. Si es donés una subvenció universal a totes les famílies no tinc dubte que aquesta mesura podria propiciar, d’alguna manera, un increment de la natalitat.

    Per tot l’argumentat anteriorment, a tots els polítics que es plantegin incorporar el 0-3 a les escoles els demanaria que no vagin a les palpentes i que, deixant enrere interessos polítics, conjunturals o econòmics, busquin, investiguin i consultin les experiències i conclusions d’un gran nombre de professionals de neurologia, pedagogia i educació que ens ha precedit i, també, d’actuals. Potser així s’adonaran de la importància que té aquesta etapa per al futur dels nostres nens i nenes, en definitiva, per al futur de la nostra societat, del nostre país.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Idees i recursos per abordar la guerra d’Ucraïna a l’aula i a casa
    Next Article
    Actualitat
    Els sindicats de docents convoquen vaga els dies 15, 16, 17, 29 i 30 de març
    Conxita Pericó

    Related Posts

    Opinió
    El bullying que no fa soroll

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.