Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    ‘El Diari de l’Educació’ lidera un manifest “per un debat educatiu responsable i respectuós”

    Redacció

    Hem millorat. Els resultats PISA desorienten

    Joan M. Girona

    El menyspreu al professorat

    Rosa Cañadell

    En defensa de la renovació pedagògica

    Joan Domènech

    Canviem el batxillerat, plegats i en veu alta

    Fanny Figueras
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » No ens humilieu, no ens coneixeu

    Opinió
    No ens humilieu, no ens coneixeu

    Redacciómaig 19, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El concepte d’institut escola respon a una institució educativa espanyola fundada a Madrid el 1918, per estendre a l’ensenyament secundari oficial els principis educatius fonamentals de la Institució Lliure d’Ensenyament i de la pedagogia europea més avançada de la seva època. La Generalitat Estatutària (1932-1933), va crear l’Institut-Escola de la Generalitat de Catalunya el 1932, basat en la coeducació, l’ús del català com a llengua bàsica, el laïcisme i la continuïtat coordinada entre l’ensenyament primari i la secundària.

    En la primera dècada del segle XXI, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya va començar a impulsar la creació d’aquesta mena de centres, que acullen alumnat entre 3 i 16 anys. En aquest moment n’existeixen més de 50. La seva finalitat és donar resposta a les necessitats de l’alumnat i les seves famílies i explorar noves estructures organitzatives que permetin aconseguir l’èxit escolar a tota la població. Sobre el paper, aquest tipus de centres gaudeix d’autonomia pedagògica per impulsar els seus projectes educatius i capacitat organitzativa i de gestió dels seus recursos. Com a idea continua sent suggeridora i atractiva. Com a realització depèn, com tota acció escolar, del context social, polític i econòmic.

    L’article 27 de la Constitució Espanyola aprovada en 1978 estipula:

    1. Tothom té el dret a l’educació. Es reconeix la llibertat d’ensenyament.
    2. L’educació tindrà per objecte el ple desenvolupament de la personalitat humana en el respecte als principis democràtics de convivència i als drets i llibertats fonamentals.
    3. Els poders públics garanteixen el dret que assisteix als pares perquè els seus fills rebin la formació religiosa i moral que estigui d’acord amb les seves pròpies conviccions.
    4. L’ensenyament bàsic és obligatori i gratuït.
    5. Els poders públics garanteixen el dret de tothom a l’educació, mitjançant una programació general de l’ensenyament, amb participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents.
    6. Es reconeix a les persones físiques i jurídiques la llibertat de creació de centres docents, dins del respecte als principis constitucionals.
    7. Els professors, els pares i, en el seu cas, els alumnes intervindran en el control i gestió de tots els centres sostinguts per l’Administració amb fons públics, en els termes que la llei estableixi.
    8. Els poders públics inspeccionaran i homologaran el sistema educatiu per garantir el compliment de les lleis.
    9. Els poders públics ajudaran els centres docents que reuneixin els requisits que la llei estableixi.

    Quaranta-quatre anys més tard, en la distància entre el paper i la realitat, trobem un espès entramat format per les experiències i situacions molt diverses. Algunes, com argumenta aquest text, ignorades i, de vegades, humiliants.

    Segons un informe de Save the Children de 2021, en el 9% dels centres educatius espanyols es concentra més del 50% d’alumnat desfavorit. En un 37,4% la concentració és d’entre un 26% i un 50%. En un 34,3%, d’un 10% a un 25%. I en el 18,9%, de menys d’un 10%. Situïn-se en el mapa de les seves ciutats i endevinin els llocs en els quals se situen els diferents tipus d’institució. Segons aquest informe, per eliminar la segregació escolar a Espanya caldria canviar el 31% de l’alumnat més vulnerable d’uns centres a uns altres. D’altra banda, Espanya és el tercer país de l’OCDE amb més centres gueto i, com bé pot advertir-se, tots ells són de titularitat pública.

    Hem de reconèixer a qui està fent un esforç enorme d’acabar amb els guetos escolars, comprendre i valorar la magnitud de l’aportació d’aquest professorat a la millora i l’harmonia educativa i social

    Aquest és el context que inspira aquesta columna. El d’una escola primària d’un barri que històricament ha sofert abandonament institucional i s’ha mantingut físicament, simbòlicament i socialment aïllat de la resta de la ciutat de Barcelona. Amb un important volum de població romaní, al principi, i de diverses procedències migrants, després, sistemàticament evitat per les famílies amb aspiracions. Una escola que havia lluitat durant anys per transformar la diversitat i la diferència en una font d’aprenentatge, respecte i cura.

    El Pla de xoc de l’Ajuntament de Barcelona per a acabar amb els guetos escolars els va permetre posar en marxa un projecte de canvi i renovació pedagògica pel qual va passar a convertir-se en l’Institut Escola El Til·ler, basat en les pedagogies de la cura. Entenent la cura com a acolliment de tots els membres de la comunitat. Com a pràctica afectiva i encarnada. Com a reconeixement. Tot això implica enfrontar-se a les estructures existents i a les realitats determinants, per la qual cosa, sovint, es converteix en una pràctica de resistència. Però, sobretot, es caracteritza per una profunda implicació i compromís, en particular per part de l’equip directiu.

    Aquest institut escola, com molts altres, ha aconseguit un important descens de l’abandonament escolar prematur, aconseguint que un alt percentatge d’alumnat acabi l’ESO. Però senten la impotència de trencar amb el gueto. Necessiten alguna cosa més que la seva constant implicació i esforç. D’aquí ve que, quan veuen que alguns estudiants de secundària marxen a altres centres del barri, però que cap es canvia al seu, sentin una gran ambivalència. D’aquí ve que el comentari de la directora d’un centre concertat pròxim sobre la seva alegria per l’èxit que han tingut ells en la campanya de preinscripions els porta a exclamar: “No ens humilieu! No ens coneixeu!”.

    D’aquesta manera, a tots els suggeriments que donen diferents experts per acabar amb els guetos escolars, haguem d’afegir un de fonamental: reconèixer a qui està fent un esforç enorme d’acabar amb els guetos, comprendre i valorar la magnitud de l’aportació d’aquest professorat a la millora i l’harmonia educativa i social.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Institut escola opinió Sant Andreu segregació escolar
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Decret de plantilles, de l’oportunitat a l’abús
    Next Article
    Actualitat
    La Fundació Bofill reclama més transparència i control sobre l’escola concertada
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Divulgació sobre neurodiversitat: del discurs buit al coneixement útil

    desembre 16, 2025

    Opinió
    Qui és el centre de l’educació, l’alumnat o el professorat?

    desembre 15, 2025

    Opinió
    Tecnocentrisme obscur versus  un nou antropocentrisme

    desembre 12, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.