Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    No vull que el meu alumne sigui un màrtir

    Jaume Funesagost 28, 20179 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Manifestació contra la por i el terrorisme a Barcelona / Robert Bonet
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Passen els dies de tensió, dolor, dificultats per comprendre, s’acosta el retorn de vacances i un inici de curs que no podrà començar com si no hagués passat res. Mestres, professors, alumnes no hauran oblidat aquest mes d’agost quan comencin les classes. Toca pensar, descobrir, imaginar com ser útils en les vides d’infants i adolescents quan esperen, necessiten, la paraula, la vivència adulta per situar els desastres de la vida.

    Em demanen que escrigui sobre el forat negre que ocupa la porció de vida que va des de l’alumne de 16 anys considerat raonable fins la persona que mata pocs mesos després. Jo no puc prestar paraules que no tinc, vendre explicacions de suposat expert. Tan sols puc fer suggeriments a compartir, proposar que pensem junts. Pensar y parlar sobre el conjunt d’interrogants i desesperacions que tan intensament resumia l’educadora de Ripoll Raquel Rull amb seu Relat d’un malson. Pensar i compartir sobre com s’ajuda a ser persona, també en condicions extremes.

    Inventar teories, construir comprensió

    He de començar fent alguns advertiments. No és molt honest posar-se a fer d’intèrprets de persones mortes. ¿Quin conjunt de vivències, relats, desitjos, arguments, amors i odis els passaven pel cap? Només ho podríem saber si estiguessin vius. Només ho podria intuir qui els hagués escoltat, en la seva vida diària, setmanes abans.

    Com que han estat dies de molta misèria en discursos i informacions, també he d’advertir –tota la vida ho he hagut de fer amb els adolescents, especialment quan delinquien!– sobre el sentit de la comprensió. Massa gent es capfica en afirmar que els terroristes no han de ser compresos, que són culpables sense indulgència. Per no pensar, confonen comprensió amb justificació. Entendre la conducta humana és tant sols reconèixer que té alguna lògica que estem obligats a descobrir. El desacord ètic passa per descobrir l’entramat que aguanta una conducta que considerem oposada als nostres valors.

    També he de posar de relleu que no invito a comprendre per prevenir. Als amics mestres del Ripollès només els faltaria que algú els vengués ara una proposta de prevenció del terrorisme. Quan aquests dies una educadora o un educador pensi en el tema, quan tracti de planificar què farà el primer trimestre per abordar-ho, no es dedicarà a fer cap prevenció. Continuarà educant per aconseguir que els seus alumnes acabin sent persones, que no es destruiran i de cap manera destruiran altres persones, que no cercaran ni morir ni matar.

    Per això ens hem parat sempre a comprendre mirades, a escoltar relats, a tractar d’esbrinar la rebotiga familiar i social de cada infant. Per això sempre hem tractar de descobrir si les nostres propostes de futur tenien alguna cosa a veure amb el seu imaginari. Per això sempre hem parat atenció al dolor o el malestar que bloquejava la lectura o impedia venir a una excursió.

    Raons per abraçar una causa de mort

    Tornem a la capsa aparenment negra que ara ens inquieta singularment. Tractem de fer el llistats de les raons (motius, impulsos, reaccions, buits, etc.) que podrien estar relacionades amb el que ha passat, que seria útil conèixer i abordar per mantenir el nostre propòsit d’humanitzar educant. ¿Per què un jove que ha estat veí i alumne no problemàtic abraça una causa de mort? Proposo que revisem una petita llista de raons i anem pensant què fer si fossin certes. Tot sense voler amagar que parlem de joves que han viscut processos migratoris i allò de la integració no ha passat de ser altra cosa que la definició d’una convivència sense estridències.

    Les raons més senzilles tenen a veure amb els desitjos frustrats, viscuts com a necessaris. No crec que serveixin gaire en el tema que ens ocupa. Però com a mínim ens recorda quins són els components d’una bona vida que una societat de mercat proposa als joves i les possiblitats reals d’arribar a aconseguir-la. Existeixen abundants morts derivades de la confrontació entre qui té i qui desitja tenir (per això, en parlar de la pobresa infantil, sempre recordem que el dany més gran el produeix la desigualtat que han d’experimentar obscenament cada dia). Deixem l’argument, no sense oblidar el petit pòsit d’insatisfacció o frustració que, potser, aquests nois acumulaven. En la proposta educativa queda la gestió de les necessitats creades i l’anàlisi de les causes de la desigualtat.

    Causar la pròpia mort i la mort d’uns altres també pot tenir com a explicació calmar dolors vitals, dolors d’una vida que sembla insoportable. Ho hem vist algunes vegades en casos de mares que es maten havent matat abans els fills que s’estimen. Es busca posar fi a la pròpia vida i estalviar dolors a qui t’estimes. També, desaparèixer i fer desaparèixer a qui consideres genèricament causant dels teus dolors. Causar dany a una societat indefinida que fa dany. Perquè, a vegades, el dolor és pura ràbia que cerca culpables. Potser el que toca és observar malestars i ràbies, educar per gestinar privacions sense submissions, cercar formes no destructores per a la descàrrega i per a la cura. Toca observar silencis que amaguen malestars. A sota de l’espectacularitat que avui ens ocupa hi ha moltes mes autodestruccions a foc lent (recordem, per exemple, les vides de carrer sota els vapors dels inhalants) que no reben atenció.

    L’acció violenta, a vegades, té com a raó de fons omplir buits. Observem per exemple els joves que marxen a fer de soldats de cossos d’elit per poder matar enemics. Una vida buida s’omple d’acció, esborrant tota idea, tota imatge, de que estiguin liquidant persones. Sempre hem tingut nois que fugien de vides buides anant a la Legió. A vegades pensem que, com que han trobat una feina, les seves vides ja funcionen. No pensem a descobrir les buidors que van ampliant-se amb les explotacions, o en l’anomia de no tenir res a fer cada dia. Són adolescents i joves de terra erma; fèrtil, però, per a grans experiències, com la de matar.

    Part de tots aquests arguments poden ser agrupats al voltant de la necessitat de ser –de ser quelcom, de tenir entitat i reconeixement– quan vas comprovant cada dia que el teu destí és no ser, no ser gran cosa. Poden comprovar el que han arribat a ser els seus pares i poden resignar-se, o no, a ser una xifra gris, en un barri gris. O poden llençar-ho tot imaginant que, si més no, seran importants en la memòria d’uns altres, en el titular que dóna rellevància a una causa (si féssim cas de les versions policials –a considerar amb molts dubtes– volien morir: deixar de ser per a ser màrtirs). I les preguntes a fer-se tenen a veure amb com podem posar dosis d’èxit vital, dosis de satisfacció intensa. Descobrir com es van desencaixant les seves vides en un món de joves en el qual és obligatori fruir, passar-ho bé, ser feliç. Com es pot ser jove entre joves que no et reconeixen, entre adults que no et reconeixeran el mateix dret a no fer res, a enamorar-te de qui vulguis, a saltar-te alguna norma, a liar-la de tant en tant.

    Suportar vides en relatiu

    En una societat de permanents incerteses, ser un adolescent en permanent dubte no és fàcil. Tothom no soporta igual construir una vida en la que tot pot ser relatiu. Un adolescent d’història personal i realitat social precàries compra fàcilment veritats absolutes. Un ideal de pàtria a recuperar, un alliberament de l’opressió, una salvació en mans d’un o altre déu, col·loca les coses ordenadament, ordena bondats i maldats sense haver que dubtar (que ràpidament hem oblidat les violències i les morts en mans joves d’Euskadi!). Hem de tornar a allò d’educar pensant, educar per descobrir, evitar tota creença en veritats absolutes… Però ajudant a ordenar unes quantes de relatives.

    Així, per exemple, està fora de lloc parlar de l’islam a l’aula sense parlar de la resta de religions. Parlar de les seves aportacions a la historia humana i dels seus llasts, de les seves contradiccions. Tota proposta filosòfica ha d’estar més pròxima del sincretisme crític que a l’acceptació de la doctrina única. Si es queden sense poder pensar serà fàcil sumar-se a un dogma segur, que justifiqui matar.

    Joves sacrificats

    Finalment, no voldria oblidar la tendència al sacrifici que sempre hem atribuït a la condició jove. Sempre demanem que es sacrifiquin per una causa. De fet, bona part dels líders social de tota mena invoquen aquesta condició per sumar adeptes. L’èxit social i polític està associat a aconseguir que una causa esdevingui causa jove. Que objectivament estigui equivocada perquè causa mort i destrucció –argument que val per totes les causes– no vol dir que no formi part de l’univers jove. Estem parlant d’un drama amb atractius joves i ens hem de preguntar que aporta a uns determinats estils de vida, a unes formes de ser i sentir-se joves.

    Hem vist com assenyalaven un imam com a causa de tot. Massa simplificacions i excuses per no pensar. Sense bona part de tot aquest conglomerat de raons que hem descrit i d’altres més, cap predicador catòlic, protestant o musulmà captaria a cap jove. Hem de reconèixer que un jove amb bones eines vitals és poc seduïble per un adult carrossa que li ven històries del passat. Ho és bastant menys que bona part dels adults crèduls que s’empassen el discurs de la seva pròpia manipulació a copia del terrorisme.

    Petita nota final

    Cal no oblidar que bona part del que diem sobre la no exclusió dels joves catalans d’origen migratori té molt poc a veure amb els fets reals. Un exemple d’aquests dies: un dels joves morts tenia 17 anys; per tant, era menor. Les autoritats no han volgut considerar que està prohibit difondre la seva foto i les seves dades personals? Si hagués estat un dels nostres i una altra policia, la Direcció General d’Infància hauria obert un expedient. No ens enganyen. Son marginats i marginals fins i tot en la mort.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Desplaçar el centre: per un ‘nosaltres’ més ampli
    Next Article
    Opinió
    L’educació d’adults per combatre la por
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}