Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Nova formació per a la docència?

    Joan M. Gironanovembre 6, 20188 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Facultat d'Educació de la Universitat de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Facultat d’Educació de la Universitat de Barcelona | Foto: UB

    Les mesures proposades semblen, d’entrada, un pas endavant en la millora de la preparació dels futurs ensenyants i de retruc algunes poden ser interessants per als actuals. Com els passa a d’altres documents de bones intencions dependrà de la seva aplicació.

    Augmentar el temps d’estudi

    Dedicar cinc cursos a la formació inicial és important, estudiar per a mestre ha de tenir la mateixa o més importància que estudiar per a altres professions. Em preocupa que s’hi amagui un encariment. Els màsters són tan cars que limiten quines persones s’hi poden matricular. La selecció econòmica pot ser una barrera per l’accés i incidir en el perfil esbiaixat de classe social de mestres i professorat.

    Sobre la realització de les pràctiques de manera semblant al MIR de sanitat ja vam escriure fa temps, de les seves bondats.

    Una altra proposta que se m’acut seria la formació dels mestres novells. Començar a treballar a temps sencer a un centre, tutoritzat per un company o companya durant un parell de cursos i després si l’avaluació és positiva, aconseguir la plaça definitiva. Una manera de lligar les oposicions, la formació i l’accés a un lloc de treball. El programa MIR (metges interns residents) per als futurs metges (i altres professionals, com biòlegs, físics, psicòlegs… que treballen a la sanitat) sembla que ha anat prou bé… quelcom semblant podria ajudar als futurs professionals de l’ensenyament. Seria també una manera de prestigiar i exigir la feina educativa. Milloraria més amb mesures d’aquestes la qualificació de mestres i professorat que l’augment de les notes de tall o les proves selectives específiques, iniciatives que només tenen en compte l’augment de coneixements, i no la pràctica real amb alumnat i companys de claustre. [1]

    Cal recalcar, com diu el document, el reconeixement als tutors dels centres escolars, no com ara, que fan la seva feina sense cap compensació ni econòmica ni de temps, que seria la més idònia.

    Falta més incidència en les competències personals per exercir la docència

    Saber tractar un grup d’infants o adolescents. Els ensenyants treballen amb persones, estableixen una relació, s’hi impliquen en cos i ànima… si no es té present moltes persones pateixen (i fan patir) al dur a terme la seva tasca. No s’ha d’oblidar que els aspectes emocionals també afecten els professionals de l’ensenyament. Pors, inseguretats, gelosies, il·lusions, ansietats, dificultats i satisfaccions estan presents en les relacions interpersonals que s’estableixen entre professorat i alumnat. Ja és coneguda la gran importància d’una bona relació per aconseguir més èxits en els aprenentatges.

    No és senzill preparar i avaluar si es té aquesta disposició personal, però és important tenir-ho en compte. Les tutories individuals i de grup són un element bàsic per a la tasca d’ensenyar tot educant; necessitem una bona preparació i disposició personal per dur-les a terme amb eficàcia i afecte.

    I a nivell emocional s’ha de treballar a gust: ser feliços a la feina. És important tenir una vida saludable. És bo pensar i reflexionar sobre el que fem amb la canalla, sobre el que fem cada dia… la feina de mestre és un xic difícil però engrescadora per poc que ens parem a pensar amb nosaltres i amb les persones que ens envolten.

    En aquesta línia aniria bé pensar una formació permanent

    Dedicar un temps setmanal o quinzenal, dins l’horari laboral, a reflexionar conjuntament amb tot el claustre sobre la nostra tasca. Il·lusions, pors, èxits, fracassos… si a més a més, hi pot haver la presència d’una persona aliena al claustre que ajudi a repensar des de fora sobre el que ens està passant, encara millor. Seria una formació realment eficaç per a la tasca docent, per millorar-la, per establir bones relacions empàtiques amb alumnat, familiars i companys. Qui treballa amb persones (ensenyants, treballadors sanitaris o dels serveis socials…) viu una situació diferent a altres que treballen amb objectes inanimats; que poden fer la seva feina tot escoltant música o pensant amb altres coses; que acabaran la seva jornada amb un cansament físic significatiu, però que després d’una bona dutxa o d’un descans podran oblidar la feina.

    Qui treballa en relació amb persones s’hi ha de dedicar plenament, hi implica les emocions a més dels coneixements que té. Per tant, en acabar la jornada el seu desgast és menys cansament físic però més intens. Costa més desconnectar de la feina, de les preocupacions del dia. Per salut mental es fa necessari repensar el que s’ha viscut, no només el que s’ha fet. La formació que es fa generalment és insuficient. Els aspectes relacionals, emocionals de la nostra feina no es tracten. El Departament faria bé en invertir en aquest tipus de formació. Els mestres i les professores treballarien amb més tranquil·litat i eficàcia, l’alumnat en sortiria beneficiat. Seria una formació que sí aniria al nucli de la feina d’ensenyar, d’ajudar infants i adolescents a aprendre i a créixer com a persones.

    No és bo no gaudir amb les alegries; no és bo no pensar amb les frustracions. És bo compartir amb els altres allò que ens va bé, que ens agrada i allò que no ens va tan bé, que ens molesta, que ens neguiteja. Els treballadors sanitaris poden disposar dels anomenats grups Balint (grups de reflexió i formació docent), que intenten ajudar els professionals de la sanitat a reflexionar sobre les situacions que viuen; algunes agradables i d’altres molt estressants. Quelcom de semblant aniria bé poder fer-ho als claustres.

    Serà conflictiu el tema del cos únic

    Es tracta d’una reivindicació dels anys setanta del segle passat. Part del professorat de secundària i alguns sindicats posaran el crit al cel. Es diu que no és el mateix treballar a primària que a secundària. A les etapes obligatòries no hauria de ser-ho. Aquí rau el greu error de l’aplicació de la Logse. Quan es va començar a parlar de la necessària reforma educativa, es deia que s’allargaria l’escola de primària. Que en comptes d’acabar als catorze anys els nois i noies hi estarien fins als setze; però no es parlava d’anar als instituts. Es parlava d’allargar l’escolarització obligatòria. L’esperit de la llei era aquest. Els criteris de la Logse estaven adequats a l’organització de les escoles de primària i no a la dels instituts, fessin BUP o FP. Les pressions i la recança a la reacció del professorat de secundària ho va frenar. Probablement si s’hagués cursat l’etapa de l’ESO als centres de primària, els resultats haurien estat millors. Els mestres estaven i estan més preparats per aplicar-la que el professorat de secundària. I sobretot, l’organització de les escoles ho afavoria més que la dels instituts.[2]

    Un canvi n’implica d’altres, el cos únic hauria d’anar acompanyat de la generalització dels instituts escola com ja es remarca al document que comentem, un invent que ja té cent anys de vida i que la política de concerts a la privada ha frenat fins ara.

    És bo que les etapes obligatòries estiguin ateses per un mateix cos d’ensenyants, la qual cosa evitaria l’excessiva especialització i facilitaria el treball en equip, dos elements molt necessaris per dur a terme les metodologies participatives (TxP, ABP, TG…). La globalització implica, entre altres aspectes, la docència de diferents matèries per part del mateix mestre o d’un equip.

    El document fa referència a la importància de la investigació per part de mestres i professorat: és una bona iniciativa que complementa l’ajudar a aprendre de manera globalitzada i anima a la formació permanent establint relacions entre investigadors, docents i universitaris. Potser, com s’ha dit, els actuals centres de recursos podrien ser una infraestructura adequada per facilitar-ho… Tot això ho tindrà en compte la nova formació?

    Un darrer apunt, l’accés a l’ensenyament

    Compartim la proposta de canviar radicalment el sistema d’oposicions: la selecció dels nous professionals ha d’incloure una valoració de les aptituds; en la línia del que hem escrit cal fer atenció a l’equilibri personal, a la capacitat d’empatia, d’establir bones relacions amb infants i/o adolescents, de treball en equip (no només en grup)…

    Estima el teu ofici,
    la teva vocació,
    esforça’t en el teu quefer
    com si de cada detall que penses,
    de cada paraula que dius,
    de cada peça que poses,
    en depengués la salvació de la humanitat.
    Perquè en depèn, creu-me.

    Joan Maragall. Elogi del viure


    [1] Girona, Joan M (2015) Vaig començar a anar a escola als sis anys. Barcelona. Edicions de Rosa Sensat. P.207     Altres aspectes exposats en aquest article també hi apareixen (cós únic, formació, aspectes personals…)

    [2] Girona, Joan M (2015) Vaig començar a anar a escola als sis anys. Barcelona. Edicions de Rosa Sensat. p.70.

     

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    I si posem el focus en la formació inicial dels mestres?
    Next Article
    Actualitat
    L’heroi de Mauthausen, cinema i còmic per no oblidar l’horror nazi
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}