Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Perdoneu, però necessitava escriure-ho

    Jaume Celaabril 29, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Veig que aquest coronavirus s’ho està menjant tot. Ja no ni ha debats –només cal que llegiu els articles d’aquest mateix diari– sobre cap tema educatiu que no tingui una relació amb la pandèmia. Estem tancats a casa i tot gira al voltant d’aquest maleït virus. Innovació? Ni una paraula llevat d’alguna reflexió que ens recorda el paper de les tecnologies del coneixement i encara hi ha qui diu les tecnologies del coneixement i no de la informació. El coneixement no el portem dins d’un llapis de memòria –que tampoc és de memòria, perquè no oblida–. No havíem quedat que el coneixement és una construcció que anem fent? Una altra cosa és la informació, això sí que ho tenim tancadet en un llapis, però una informació que hem d’aprendre a seleccionar perquè al costat de les aportacions d’un expert hi trobem la xerrameca del veí del tercer-quarta o d’en Donald, no l’ànec, l’altre. I la meva, és clar.

    Avaluació? Vaja, només quan fa referència a com avaluem el que no hem pogut ensenyar i si ho convertim en una nota o en una frase o en un aprovat general o…

    Funció dels mestres i de l’escola? I ja tenim l’antic debat de si el currículum s’ha d’acabar, de què vol dir currículum, que si el llibre de text, de confondre temari amb lliçó, que si…

    Temes socials també arraconats. Ara no hi ha pateres, ni canvi climàtic. Sí, sabem que han baixat els nivells de contaminació, però quan tot torni a la normalitat els índex s’enfilaran una cosa de no dir. I que hi haurà una nova pandèmia tan antiga com l’ésser humà: la fam.

    Hi ha qui creu que en traurem una lliçó, de tot plegat. I parlem del coronavirus com d’una oportunitat que ens regala la vida. Vaja, home, em pregunto, per saber que hem de canviar algunes coordenades del nostre pensament i de la nostra acció neoliberal a ultrança ens calia una  bufetada com aquesta? Aigua i criatura a l’abisme.

    Permeteu-me que em posi en pla íntim, personal i que em confessi: em fa por agafar el telèfon i escoltar una veu amiga que em diu: “Saps, Jaume, no tinc bones notícies” i tu, si estàs dret, t’asseus i escoltes. “S’ha mort en Pere”. En Pere? “Sí, en Pere”. I la primera pregunta que fas és: de la covid19? “No, no, del càncer que patia, m’ho ha dit el seu fill i ja m’ha avisat que quan tot això s’acabi farem un acte per acomiadar-lo, ara no podem”. I penses en el Pere i penses que si més no, no s’ha mort sol i recordes els debats amb ell, sobretot quan es tractava del que dominava amb  molta convicció: com ensenyar a llegir i a escriure a les criatures més petites. I evoques amb tendresa aquell vespre que vas baixar a Barcelona amb el seu cotxe i que avançaves a pas de cargol per l’autopista perquè en Pere sempre tenia tot el temps del món i a tu se t’escapa com l’aigua de mar entre els dits de les mans.

    I passo de la por a la tristesa. Però em dic: ens en sortirem… i continuo trist i amb por. I jo no sé descobrir l’oportunitat que representa el fet de no poder veure els nets i les netes si no és a través d’una pantalla o de pensar que no sé quan podré abraçar aquella amiga o aquell amic o aquells exalumnes amb qui parlo aquests dies per telèfon i que com m’estimen em recorden que: “Jaume, no surtis al carrer, no facis imprudències”. I jo ric perquè quan sento que diuen que la gent gran som població de risc penso “pobre gent”, i aleshores m’adono que parlen de mi. “Saps, Jaume, tinc un ERTO com qui diu que té un gra al clatell”. O “això del treball a casa és una merda i perdoneu però algú ho havia de dir”. Com fer reunions. Jo necessito veure les expressions de les persones amb qui dialogo i per les pantalles veig gestos estranys, ganyotes, paraules que es tallen. I m’he de conformar veient pel·lícules en una pantalleta ben petita. Com gaudir de Ford o del ball d’El Gatopardo? O rellegir i rellegir i rellegir, que és una gran activitat, però també necessito alguna novetat, passejar per la llibreria i tocar els llibres, la seva pell, i envejo els fumadors perquè els estancs estan oberts. La lectura encara no és un vici ni una malaltia, per tant totes tancades. I necessito, sobretot, que algú em contesti aquesta pregunta: ¿quan tornem a tenir les escoles obertes podré abraçar les criatures, podré posar la mà damunt l’espatlla d’un adolescent i donar-li confiança amb aquest gest o hauré d’enviar a les escombraries totes les reflexions que giren al voltant de tocar o acaronar? Ai, Van Manen, que et queda poca corda en aquest mon que comença a treure el nas en el nostre horitzó! I com resoldre la distància en unes classes petites i més aviat atapeïdes? I què passarà al pati o als menjadors?

    I quan veig el trio de consellers informant amb unes expressions que es nota que acumulen cansament i després contrasto les opinions del grup del govern espanyol, també fent tota mena d’esforços, amb uns quants militars al costat dels científics i dels polítics amb tantes medalles que si un raig de sol els toqués la pitrera quedaríem enlluernats per setmanes, cosa que faria que les urgències dels oftalmòlegs s’omplissin de gom a gom, els  meus dubtes creixen de manera exponencial, perquè els experts no s’acaben de posar d’acord.

    Ras i curt: podré estar al costat dels nens i de les nenes sense semblar un astronauta quan vulgui compartir amb ells la meva lliçó sobre el món i escoltar les seves?

    Són qüestions menors? Potser sí, però són les meves perquè a mi m’atabala el dia a dia, coses com veure que no puc anar al callista perquè em talli les ungles d’àguila reial que ja començo a tenir i les durícies de pell d’elefant. I em fa riure pensar que cada dia, a les set, la dona i jo anem a fer voltes al pàrquing de casa, en direccions contràries i ens saludem: “Hola, com està en Jaume?” Bé, pesat com sempre i tu: “Jo estupenda, tot el dia a la cuina fent tota mena d’àpats per llepar-se els dits”. I així estic jo, que acabaré amb la panxa de l’Hitchcock però sense la seva genialitat. L’hora dels hàmsters, en diem.

    Ja ho veieu. Una barreja de pors. Algunes de molt transcendents –segur que Montaigne en deu haver dit alguna cosa– amb qüestions de vol gallinaci però que t’ajuden a viure. I em  preocupa pensar que pot arribar un moment que em venci la tristesa per tot el que podem  perdre, malgrat l’optimisme de qui afirma que podem interpretar el present en clau d’oportunitat.

    Però sí, ens en sortirem perquè un educador ha de ser optimista per naturalesa.

    O no.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La formació inicial i la formació permanent. Dos moments d’un mateix contínuum
    Next Article
    Opinió
    Reinventar-nos des de casa
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}