Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Preguntes necessàries, preguntes incòmodes

    Jaume Celamarç 3, 20223 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Pare i filla en la manifestació contra la guerra a Ucraïna | Foto: Pol Rius
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Per què els éssers humans fem guerres?”. Parlo de la crisi d’Ucraïna, de la destrucció de vides i de paisatges. Parlem de la por de les criatures. L’altre dia mateix recordo un vídeo que filma una escena des de dins d’una casa. És de nit, veiem un paisatge enfosquit i de sobte s’il·lumina, bombes que l’han arrasat. Ens arriba de lluny el soroll, però el que més et commou és sentir, escoltar a la pell i a l’ànima el plor trencat d’una criatura que no es veu però que no crec que tingui més de tres anys i que aquell estrèpit l’ha espantat. Una guerra és això: el plor d’una criatura innocent. O els vells asseguts amb la mirada buida sense esperança. I uns joves, sobretot nois però també noies, que han de deixar-ho tot per lluitar ben armats o sense armes, que han de defensar alguna cosa que estimen.

    I el mal, que existeix, la mentida i l’odi dominant tot el que toquen. Parlo d’això amb els dos nets i els intento donar context al text de la sang i de la destrucció. I recordo els consells de l’article aparegut en aquest diari de com afrontar aquest tema a les aules. I ara l’aula és el menjador de casa, d’una llar que per ara es manté segura i càlida, un espai on podem somiar i parlar d’un món millor que construirem entre tots i els recordo que en parlaran, ben segur que ho faran, a InfoK, un programa divulgatiu esplèndid, absolutament recomanable adreçat al públic infantil i juvenil que no renuncia a parlar de cap tema per espinós i dolorós que sigui. I fer-lo entendre a les persones que encara tenen poca experiència del món, que encara no saben de que som capaços com a espècie. I com individus. Del millor, sí, és clar. I del pitjor, sí, és clar també. I que molt sovint estem obligats a prendre partit. A mullar-nos.

    Parlem d’Ucraïna i de Rússia. Miro, perquè ja són més grans, que no caiguin en la simplificació dels bons i dels dolents, però també vull deixar clar que anar amb el lliri a la mà pot tenir conseqüències terribles. Els més menuts ho tenen més fàcil: el llop és dolent, la serp també. La papallona i el conillet són bons. Però en el món real no tot és tan fàcil.

    Parlem d’Ucraïna i de Rússia. Miro que no caiguin en la simplificació dels bons i dels dolents, però al final de l’àpat la pregunta inicial no ha estat contestada: per què hi ha guerres?

    I arribem al final de l’àpat, però la pregunta inicial no ha estat contestada: per què hi ha guerres? No la d’Ucraïna, que és la que ara ens ocupa els espais més profunds del nostre cervell. La pregunta és una altra: per què hi ha guerres?

    L’interrogant queda l’aire. Ho deixem per a un altre dia i ells se’n van cap a l’escola i confio que allí també acolliran els seus dubtes i en parlaran i que els meus nets, quan siguin més grans, sabran estar, si més no i potser sense respostes definitives, al costat de les víctimes, dels desvalguts, d’aquells que malgrat sospitar de la capacitat alliberadora de l’esperança, siguin persones esperançades.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Educació per la pau opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les mesures del Pacte contra la Segregació Escolar comencen a donar (petits) resultats
    Next Article
    Opinió
    Ucraïna: no sabem bé què dir ni què fer, però alguna cosa cal dir i fer
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}