Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Preparació per al canvi

    César Cidraquegener 8, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    César Cidraque és acompanyador personal i fundador del Projecte Acope

    Diuen que les persones només canviem per dos motius: perquè hem après prou o perquè hem patit suficientment. Abans d’iniciar qualsevol procés de canvi són imprescindibles dues coses: voluntat de canvi i identificar què és el que volem canviar. Quan condueixes un cotxe o una moto hi ha diversos indicadors que ens informen de l’estat del vehicle. Les persones funcionem de la mateixa forma. Els sentiments són els nostres indicadors de benestar i malestar. Quan les nostres necessitats estan cobertes experimentem sentiments agradables. Quan estan descobertes apareixen sentiments desagradables. Per tornar a cobrir aquelles necessitats descobertes i que es tradueixin en sentiments agradables hem d’adoptar estratègies: accions. Perquè siguin efectives, les accions han de ser concretes, directes, realitzables i respectuoses amb un mateix i amb els altres.

    El principal recurs que disposem els éssers humans –potser l’únic- és el temps. Com el gestionem determina la nostra felicitat. En molts casos passem la major part del dia vivint en automàtic, pensant en el passat o preocupant-nos pel futur. Imaginem, ens distraiem amb el telèfon, la televisió, el pensament, la feina…però per què fem el que fem? Actuem a partir del que ens diuen que s’ha de fer i ens deixem emportar? Fem conscientment el que escollim fer? En molts casos no. Sovint fem sense posar consciència en les sensacions, en la respiració, en els sentiments. Vivim de pas, sobrevivim.

    Arribem a la conclusió que la nostra felicitat està en mans de l’atzar, que no existeix, que és només un estat d’ànim o que l’assolirem complint una sèrie d’objectius i metes. Deixem el nostre benestar en mans de persones, situacions o coses que no depenen de nosaltres, que no podem controlar. Creem dependències i ens hi enganxem emocionalment. Que tinguem feina, que la situació millori, que els altres valorin el que fem, que no em posi malalt, que la meva dona estigui de bon humor, que els meus fills treguin bones notes… Posem la nostra felicitat en l’exterior.

    Ens costa demanar ajuda. Fer-nos petits i humils, deixar de culpar als altres de tot el que ens passa i assumir realment que no som perfectes. Encara que ens hagin educat per competir necessitem ajuda constantment. I no passa res. Dóna la sensació que si reconeixem les nostres limitacions ens veuran com a éssers dèbils, que no servim, que som dependents. Ens és més senzill no mirar al nostre interior, fugir cap endavant, justificar-nos, buscar excuses, culpar als altres, queixar-nos…

    Sovint experimentem sentiments desagradables però els atribuïm als nostres pensaments, no a les nostres necessitats descobertes. Estic trist perquè els altres no m’accepten. Estic enfadat perquè el món està en contra meva. En conseqüència, ens és difícil identificar en quines situacions seria efectiu introduir canvis. No sabem què fer o com fer-ho. I encara que identifiquem les situacions, tornem a deixar-nos portar pels pensaments. No seré capaç. No ho sé fer. No se’m dóna bé. Sempre he estat així. Concedim una veracitat total als nostres autojudicis o als que ens diuen els altres. Sóc tímid, tothom ho diu. No sé parlar en públic, ja m’ho deia el meu germà que no ho feia bé. Concedim poder al pensament i acceptem autolimitarnos. Ens construïm les nostres pròpies barreres.

    Percebem la realitat a través dels sentits, i prenem consciència d’ella mitjançant el pensament i el llenguatge. Però això no significa que la realitat que percebem sigui absoluta (no la percebem completa ni totalment, només una part). En filtrar tot el que percebem amb el cervell tota la nostra realitat queda condicionada. Deixa de ser objectiva i total donat que la nostra interpretació està sotmesa a multitud de factors variables, subjectius i parcials: herència genètica, personalitat, educació rebuda, cultura, etc. Si la nostra interpretació està condicionada no pot ser total ni objectiva. Passa a ser parcial i subjectiva. El que interpretem no és ni veritat ni mentida, és incomplet. Malgrat això, com deia abans, concedim un valor absolut als pensaments que fem sobre nosaltres mateixos i sobre els altres. No estem acostumats a posar en dubte la nostra interpretació. I el que passa és que la veritat és corba, veus on comença, on acaba, però no la veus mai sencera. La pregunta és: tu què vols, tenir raó o ser feliç?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    INFOGRAFIA | Les universitats dels Països Catalans en dades
    Next Article
    Actualitat
    ‘Antoñita la fantástica’ o com adoctrinar els nens espanyols
    César Cidraque

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}