Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Presenten una ILP al Parlament perquè cada centre pugui triar el seu horari

    Víctor Sauramarç 4, 20203 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Membres de la Plataforma Volem Jornada Contínua, avui a l'escala noble del Parlament
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La Plataforma Volem Jornada Contínua a Catalunya s’autodefineix com un grup de “pares i mares d’infantil i primària que volem poder participar en la decisió de quin horari volem per als nostres fills”. El seu origen es remunta a l’any 2011, llavors van aconseguir que l’aleshores Departament d’Ensenyament engegués l’any 2012 un pla pilot a 25 escoles públiques, a fi d’analitzar si aquesta modalitat horària a infantil i primària tenia alguna contraindicació. Aquest pla va acabar el curs passat i aquests 25 centres continuen amb la mateixa jornada, si bé temen que això pugui acabar canviant.

    Una portaveu de la Plataforma, Vanessa Rodríguez, afirma que “el pla pilot ha donat molts bons resultats, i per això ens sorprèn que el Departament d’Educació no els estigui publicitant”. Malgrat tot, a la web de la plataforma hi ha penjada una comunicació del mateix Departament sobre aquest pla pilot que un membre va poder obtenir a través de la Llei de Transparència. En aquest informe es revela que els centres consideren l’experiència amb un grau de satisfacció alt, ja que en la major part de casos ha millorat la convivència i ha caigut l’absentisme, i pel que fa al rendiment acadèmic no s’han observat diferències significatives.

    En síntesi, la proposta d’aquesta plataforma consisteix a endarrerir l’horari de dinar dels infants fins a les 14 hores, a fi de concentrar-hi totes les hores lectives, és a dir, les que ja es fan abans i les que la major part de centres fan per la tarda. En aquest cas, en comptes d’un esbarjo n’hi hauria dos. El menjador es mantindria per aquelles famílies que el volguessin utilitzar, i per les que no podrien recollir als seus fills a les 14 hores, que dinarien a casa i ja no haurien de tornar al centre fins l’endemà. Això, de fet, és el que han estat fent aquestes escoles que van formar part del pla pilot.

    Aquest esquema col·lisiona amb la proposta L’Educació a l’Hora, presentada el curs passat per la Fundació Bofill i la FMRP, en la qual, en el cas d’infantil i primària, la gran diferència respecte al que es fa habitualment avui dia és que el temps del migdia s’escurça i per tant l’horari lectiu de tarda comença i acaba abans. Per Vanessa Rodríguez –la qual, a banda de mare, és psicòloga infantil–, aquesta idea de reduir el temps del migdia de les dues hores i mitja actuals a una hora i mitja “complica la logística de les famílies que volen que els seus fills dinin a casa, així com el descans dels alumnes d’infantil”. “Si volen obligar els alumnes a dinar a l’escola que facin el menjador gratuït”, afegeix.

    Segons aquesta portaveu, “a Catalunya hi ha molts centres públics d’infantil i primària que voldrien passar a fer jornada contínua, molts més que els més de 60 que avui han presentat una sol·licitud conjunta, però el Departament els ho denega sistemàticament”. La Plataforma, afirma, està formada per famílies de tota Catalunya i només una part pertanyen a les de les 25 escoles amb jornada contínua. La seva por, admet, és que fins i tot s’obligui aquestes 25 a tornar a la situació anterior, i per això han presentat avui una “Proposició de llei de modificació de l’article 54.5 de la LEC”. Com totes les iniciatives legislatives populars (ILP), des del moment que la Mesa del Parlament l’aprovi disposaran de tres mesos per recollir les 50.000 firmes necessàries perquè es tramiti com a proposició de llei a la Cambra Catalana.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    horaris escolars jornada compactada jornada contínua
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Coneixem la història de les dones?
    Next Article
    Actualitat
    L’escola comunitària de formació permanent La Troca, una experiència renovadora
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025

    Anàlisi
    El 70% dels adolescents de 14 anys tenen accés il·limitat a pantalles en el seu temps lliure

    novembre 13, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}