Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    Laura Morera
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Quatre escoles de Nou Barris es transformaran en institut escola

    Actualitat
    Quatre escoles de Nou Barris es transformaran en institut escola

    Ana Basantagener 29, 20244 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Institut Pablo Ruiz Picasso | Consorci d'Educació de Barcelona
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Les escoles de Torre Baró, Vallbona i Ciutat Meridiana, ubicades al districte barceloní de Nou Barris, esdevindran instituts escola a partir del pròxim curs. En concret, es tracta dels centres Ciutat Comtal, Ferrer i Guàrdia, Mestre Morera i Elisenda de Montcada.

    Aquestes són algunes de les iniciatives previstes pel Consorci d’Educació de Barcelona, format per Ajuntament de Barcelona i Generalitat, per al curs 2024-25 a la Zona Nord.

    D’altra banda, l’Institut Pablo Ruiz Picasso tancarà progressivament els grups d’ESO i es convertirà en un centre d‘estudis postobligatoris que oferirà batxillerat i cicles formatius.

    A més, l’Aula de Formació d’Adults Ciutat Meridiana es transformarà en un Centre de Formació d’adults dins de les instal·lacions del Centre d’Educació Especial (CEE) Sant Joan de la Creu, que es traslladarà a l’equipament de l’Escola Rec Comtal, al barri de Trinitat Vella.

    Alumnat en situació de vulnerabilitat

    L’objectiu de les mesures és augmentar l’oferta educativa amb tres noves línies d’ESO i cicles de formació professional, a més de la renovació dels projectes pedagògics dels centres de la Zona Nord, que és l’àrea de la ciutat amb un percentatge més alt d’alumnat en situació de vulnerabilitat social, de gairebé el 65%.

    En aquest sentit, la població de 3 a 16 anys en la zona ha augmentat prop d’un 8% en set anys, i el 34% de l’alumnat té nacionalitat estrangera. D’aquest 34%, el 75% es troba en situació de vulnerabilitat  social.

    Així, es passarà de 3 línies d’ESO actuals a l’Institut Pablo Ruiz Picasso a 6 línies distribuïdes entre els diferents instituts escola de la zona, si bé en el futur es preveu que siguin 5 perquè l’Escola Elisenda de Montcada passarà de ser una escola de dues línies a un institut escola d’una sola línia.

    Reduir la segregació i arrelar les famílies al barri

    Aquestes actuacions persegueixen reduir la segregació tot afavorint l’arrelament de les famílies en aquests barris i facilitar la continuïtat de primària i secundària a través del model d’institut escola. Es troben dins l’estratègia del Consorci de fer canvis integrals en centres de complexitat per dignificar l’oferta i fomentar la igualtat d’oportunitats.

    L’Ajuntament destinarà aquest any 500.000 euros per a l’adequació d’espais i està prevista una altra inversió, a través del Pla de Barris, per a la millora dels equipaments.

    Evolució de la matrícula de l’alumnat de primer d’ESO amb residència a la Zona Nord entre els cursos 2018-19 i 2023-24 | Consorci d’Educació de Barcelona

    Segons detalla el Consorci en un comunicat, les característiques actuals dels equipaments fan possible que les escoles puguin incloure també l’etapa de secundària, a excepció de l’Escola Ferrer i Guàrdia, que ubicarà a partir del curs 2025-26 les seves línies d’ESO a l’actual CEE de Sant Joan de la Creu, on també hi haurà el centre d’adults Ciutat Meridiana.

    Lluita contra l’abandonament escolar

    La consellera d’Educació, Anna Simó Castelló, ha emmarcat aquestes actuacions en les polítiques del Departament en la lluita contra l’abandonament escolar prematur i contra la segregació escolar, així com en el treball per crear zones escolars. Es tracta, ha dit, d’”una tasca que es desprèn del treball conjunt del Departament i la Sindicatura de Greuges, i que es va plasmar en el nou decret de programació de l’oferta educativa, que és l’eina que ho fa possible”.

    Per part seva, el regidor de Cultura i del Districte de Nou Barris, Xavier Marcé, ha indicat que la inversió plantejada és “un avantatge objectiu perquè dona una continuïtat escolar molt més sòlida als nens i nenes dels tres barris de la Zona Nord”. “A més, aquesta transformació pot ser la base per identificar més oportunitats de canvi que millorin l’oferta educativa més enllà de la conversió de les escoles en institut escola, millorant instal·lacions i aprofitant més els espais educatius”, ha afegit.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    consorci d'educació de barcelona Institut escola Nou Barris transformació educativa Transformació social
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Anàlisi
    Tornar-se a enamorar als quaranta
    Next Article
    Opinió
    Jornades de portes obertes: the show must go on!
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Entrevista
    Zuhal Sherzad: “La prohibició d’estudiar fa molt més mal a les dones afganeses que la de cantar o portar pintallavis”

    juliol 3, 2025

    Anàlisi
    Les zones educatives com a model de governança escolar: reptes i consensos per al seu desplegament al context català

    juliol 2, 2025

    Anàlisi
    Una reflexió sobre l’aprenentatge de les matemàtiques a Catalunya: Les competències bàsiques com a brúixola

    juliol 1, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}