Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Incerts passos cap a l’educació inclusiva

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Qüestions a tenir en compte a l’hora d’educar en un món que ja és “una mica diferent”

    Víctor Saurajuliol 12, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Rafael Vilasanjuan, amb Francina Martí, presidenta de Rosa Sensat, durant la seva ponència. Assegut en primera fila, el conseller Gonzàlez-Cambray | Foto: Departament d'Educació
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    L’Escola d’Estiu de Rosa Sensat va poder tancar la seva 56a edició amb un to festiu i en un acte presencial divendres passat al CCCB, amb l’assistència i participació del conseller Gonzàlez-Cambray i la ponència del periodista Rafael Vilasanjuan, director d’anàlisi de l’Institut de Salut Global de Barcelona i una de les persones que millor coneix i sap explicar l’enrevessat món de la salut, a escala local i mundial. A Vilasanjuan els responsables de l’escola d’estiu van tenir l’encert de demanar-li que parlés d’Educar sobre el llegat del virus, i el primer que va reconèixer és que a Occident ens va perdre l’arrogància, perquè “el món sempre s’ha dividit entre els que tenim i els que no tenen, i això feia que totes les malalties infeccioses estiguessin de l’altre costat”.

    Aquesta pandèmia està fent canviar el món, va assegurar Vilasanjuan, i això també ha de tenir efectes sobre el que considerem que és important a l’hora d’educar. El medi ambient i la lluita contra el canvi climàtic han de guanyar en importància a l’hora d’explicar-lo a les generacions del present, va dir, perquè “no hi ha salut de les persones si no hi ha salut del planeta”. I compte amb la dada que va deixar caure: un dels fets que més preocupa la comunitat científica internacional és el desgel del permafrost, les zones permanentment glaçades de Sibèria, Canadà, Alaska, etc., perquè es creu que allà s’hi emmagatzemen una quantitat immensa de virus contra els quals no cal dir que no tenim vacuna.

    La bona notícia de la pandèmia, segons Vilasanjuan, és que “la governança populista, aquella que renega de l’evidència científica, perdrà rellevància”. “Aquesta pandèmia la guanyarem amb la ciència i amb la inversió pública”, va subratllar l’analista, a la vegada que admetia que les disciplines científiques dures, els models purament matemàtics, ni van ser capaces ni d’activar l’alarma ni ho han estat d’explicar-ho absolutament tot, i per això una altra de les conseqüències desitjables d’aquesta pandèmia ha de ser una major barreja amb disciplines toves com la sociologia, l’antropologia o l’art i la cultura.

    “La tercera reflexió és que el món digital ha vingut per quedar-se”, va apuntar Vilasanjuan, conscient que al davant tenia una comunitat educativa que això ho sap perfectament. La novetat no és tant aquesta com el fet que la digitalització posa nous deures a l’educació, ja que “la contrapartida és una pèrdua de llibertats individuals”, i això només es combat amb educació. No li va posar els adjectius digital i mediàtica, però se li entenia.

    I hi ha un darrer canvi, va insistir, relacionat amb la seguretat global, que ja ha deixat de ser una exclusiva dels exèrcits, ja que en aquests moments “la nostra seguretat depèn més del fet que la vacuna arribi a la gent del Marroc que de cap força militar”. “Els hipernacionalismes estan distorsionant el paisatge, encara hi ha qui defensa que si ens tanquem nosaltres estarem segurs, això és fals, cap dels riscos que tenim al davant es poden gestionar només des d’un Estat”, assegurava Vilasanjuan. En un context de desigualtats creixents, “anem cap a un món més complex i més obert, i hem de començar a ensenyar que ja comença a ser un món una mica diferent”, amb la salut global i la mobilitat/migracions (que va considerar com a “part de la solució”) com els seus principals reptes.

    L’essència de l’escola

    Acabada la ponència, el secretari de la junta rectora de Rosa Sensat, Àngel Domingo, va fer la lectura de les conclusions de l’escola d’estiu, que ha portat com a títol Reconèixer l’essència de l’escola. Fer de mestres des dels perquès. I què és essencial: educar-nos per pensar en llibertat i amb criteri propi, connectar els aprenentatges científics i humanístics, fer de la cultura i les arts part essencial de l’escola per reconèixer les identitats i afavorir una educació més holística i humanista. Domingo també va aprofitar que tenia al conseller assegut a la primera fila per demanar-li, o potser per desitjar-li, que confiï en els mestres i “vetllem pel bé públic i el bé comú per davant de l’interès individual”.

    Per la seva banda, el conseller Gonzàlez-Cambray va celebrar que el fet que “aquesta trobada engrescadora” ja hagi bufat 56 espelmes i va remarcar que “els mestres són i sou els que fan i feu l’escola”. Va afirmar que l’alumnat havia d’estar al centre de totes les decisions, una idea que ja comença a ser un tòpic, però en el seu cas la va extrapolar al que volia dir en el cas del Departament, i és que “els centres han d’estar al centre de totes les decisions”. I un missatge final a l’audiència: “No deixeu mai de ser inconformistes i no deixeu de ser mai persones implicades”.

    L’acte el va tancar el grup musical Xiula, amb dues cançons extraordinàries: T’estimo bastant i Mirada Estràbica. I com aquesta darrera és un himne al valor d’una societat diversa, inclusiva i tolerant, els integrants de Xiula van demanar al conseller que no deixi de treballar perquè el nostre sistema educatiu sigui cada dia una mica més inclusiu. Mentrestant, “nosaltres continuarem fent cançons”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Associació de Mestres Rosa Sensat Escoles d'estiu
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    La llavor del país que volem
    Next Article
    Anàlisi
    Pilar Alegría, nova ministra d’Educació sortida del cor de la política aragonesa
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}