Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Mireia Orgilés: «Els centres escolars són el lloc idoni perquè els nens i els adolescents rebin formació en gestió emocional»

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Competències i resultats PISA. La pandèmia de l’educació. A Catalunya, i arreu

    Martí Teixidó

    La crisi de la professió docent

    Pedro González de Molina Soler

    Xus Martín: “En l’aprenentatge servei tothom suma”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Rap i hip hop en català contra l’absentisme escolar a Sant Roc

    Reportatge
    Rap i hip hop en català contra l’absentisme escolar a Sant Roc

    Tomeu Ferrermarç 25, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Les noies i els nois de Sant Roc a la Plaça Roja mentre són filmats per l'equip de Versembrant
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    A la plaça Roja de Sant Roc una vintena de nois i noies de primer d’ESO assagen just abans que un membre de la cooperativa Versembrant els filmi per al videoclip amb què culminarà la feina feta el darrer mes. Els nois escolten les cançons que han gravat abans i fan els gestos característics dels grups de rap i hip hop. Qui diria que estan fent classe de català, una classe que ara els sembla divertida i guai. Amb paciència, repeteixen la lletra quan els ho indiquen, es nota que s’ho prenen seriosament. En un descans algunes noies treuen l’entrepà i altres es queixen que no està bé, que no es pensaven que la filmació durés tant.

    Mentre es fa la filmació, de fons se senten les lletres de les cançons que nois i noies han fet conjuntament. Els versos, sincopats, parlen de la problemàtica que pateixen nois i noies en un dels barris amb més necessitats de Badalona. Les peces musicals tracten també de la hipocresia de la gent gran, que va a missa, però es comporten amb egoisme. En això els nois i noies de 12 o 13 anys són iguals arreu.

    Engrescar els alumnes

    La Clara Moliné és la professora de català de l’Institut Baldomer Solà. Explica que “vam tenir la idea de tirar endavant un projecte com aquest per engrescar els alumnes, cosa que hauria de servir per a lluitar contra l’absentisme escolar” i aclareix que en el centre l’absentisme se situa a prop del 50%.

    A més de treure ferro a l’aprenentatge del català, Moliné hi veu un altre benefici per als alumnes: l’activitat contribueix a cohesionar el grup, atès el fet que a les aules conviuen grups procedents de diversos indrets, com la Xina o el Pakistan i també del país, amb tradicions i visions del món diverses.

    Des de l’institut es va decidir tirar endavant un projecte que animés els nois i les noies a participar en les tasques escolars i així combatre la xacra de les classes buides, més encara en plena pandèmia. Per això, la Clara Moliné va pensar que el rap i el hip hop podrien ser eines. Va parlar amb la gent de Versembrant, una cooperativa que es basa en la pràctica de la cançó reivindicativa nascuda als suburbis dels Estats Units. Crear un projecte que fes que els nois i noies fessin rap i en català era el repte.

    El membre de Versembrant que filma l’espot explica que inicialment es van fer xerrades a l’institut: «Expliquem la història del rap i també quin és el seu significat social». Després van fer pràctiques de versificar d’acord amb el ritme que requereix aquest estil musical. I ja després van venir els assajos de les cançons i les gravacions, i finalment han participat en la filmació del videoclip, expectants perquè veuen també les càmeres de Televisió de Badalona.

    «El que més ens ha costat ha estat fer la lletra de la cançó, i també parlar en català», deia un dels nois en un descans de la gravació, però també es mostrava content per fer classe a l’aire lliure i en un ambient relaxat i en companyia de la resta de la seva colla. Per això, la mare d’un alumne, veient el bon rotllo del grup ha aprofitat per marcar-se un ball davant de tots, acompanyada de les palmas dels més joves.

    Òmnium Cultural del Barcelonès Nord és el tercer component de l’equació. L’entitat cultural ja fa temps que aposta per fer accions que cohesionin la societat. Les “lluites compartides” no són un eslògan buit. Per això, als estius l’entitat cultural col·laborava en activitats per infants i joves dels barris de Badalona, «però ara amb la pandèmia no s’ha pogut fer», explica Joan Puente. A més, tampoc s’havien pogut dur a terme altres activitats i l’entitat tenia un romanent econòmic que s’ha destinat al projecte de Sant Roc.

    «Per nosaltres aquest projecte unifica dos grans objectius, la lluita contra l’absentisme, perquè si s’engresquen, els nois i noies trobaran divertit anar a l’escola, i el segon element és que aquesta acció suposa potenciar l’ús del català en un barri on la majoria de la gent no el fa servir». En tot cas, Puente puntualitza que «el que hem fet no és un donatiu».

    L’efecte multiplicador

    Tant les professores com els socis d’Òmnium que veuen com els nois i noies de Sant Roc es diverteixen fent versos i ballant a ritme del rap, veurien bé que el videoclip que s’ha enregistrat es difongués per la televisió local de Badalona. Tots entenen que veure’s a les pantalles faria que el projecte tingués un efecte multiplicador. Els nois i noies segurament ho mostrarien als seus familiars i amics, i tot plegat contribuiria a aconseguir els objectius que s’han marcat.

    Puente també veu una possibilitat que la iniciativa posada en marxa de manera pionera a Badalona tingui rèpliques en altres indrets dels Països Catalans. Recorda que ja abans s’havia posat en marxa el programa Arrelarreu, que és un projecte que es realitza a centres d’educació secundària, concretament a dins de les aules d’acollida i que repercuteix en tot l’entorn educatiu. Cada primavera el programa d’aprenentage servei arriba als centres educatius de primària on els alumnes nouvinguts de secundària expliquen de manera dramatitzada i en públic un conte del seu país d’origen.

    Així doncs, Òmnium no descarta que apareguin rèpliques del programa de rap i hip hop en altres ciutats del país que tinguin dificultats semblants a Badalona. Farien falta professors que s’hi vulguin dedicar, nois i noies que experimentin amb aquest mitjà d’expressió i entitats culturals i/o públiques que s’hi vulguin comprometre.

    En el cas de l’Institut Baldomer Solà, de Badalona, els fons, que no han estat molts, els ha aportat el centre i també Òmnium. I l’entusiasme, les noies i els nois.


    Article publicat originalment a L’Independent de Badalona

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Minari’ i ‘Dating Amber’
    Next Article
    Reportatge
    La covid persistent en infants i adolescents: una barrera en l’aprenentatge
    Tomeu Ferrer
    • X (Twitter)

    Periodista

    Related Posts

    Actualitat
    Les claus per reduir l’abandonament escolar prematur a Barcelona

    juny 23, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}