Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Realitat i percepció

    "Les exageracions i mentides intencionades inciten a pensar que la majoria d’immigrants arriben en pasteres o per les costes de la península. Les dades ens diuen que la gran majoria arriben per avió a Madrid amb visat de turistes"
    Joan M. Gironaoctubre 31, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En una època d’engany universal, explicar la veritat és un acte revolucionari.

    George Orwell

    A les enquestes que publica regularment el CIS, la immigració apareix com un dels temes que més preocupa a les persones que  les contesten; és, però, una preocupació teòrica influïda pels mitjans de desinformació i les xarxes socials. Quan es pregunta com els afecta a la seva pròpia vida la suposada preocupació aconsegueix uns percentatges força baixos..

    Darrere hi ha el racisme, imperant a les nostres societats, i el classisme (àrabs i negres rics no són rebutjats). La influència de les desinformacions que es fan córrer aconsegueix que la majoria de la població del nostre país pensi que la meitat de les persones immigrades reben ajudes públiques; la realitat, només un 11%. També es pensa que el percentatge d’atur que suporten representa un 40% front al 16% que realment no ha trobat feina. Globalment, hom creu que hi ha un 30% de persones provinents d’altres països; les xifres no ho confirmen, són la meitat.

    Les xifres són clares. El racisme també. Els estrangers no molesten. Som conscients que són necessaris per a la nostra economia. El que molesta és que siguin àrabs o negres[1].

    Les dades objectives contradiuen el que opina gran part de la població del nostre país. Les exageracions i mentides intencionades inciten a pensar que la majoria d’immigrants arriben en pasteres o per les costes de la península. Les dades ens diuen que la gran majoria arriben per avió a Madrid amb visat de turistes. De Sud-amèrica i països de l’est es pot arribar amb visat; d’Àfrica no, perquè cap país africà dóna visats per entrar a Europa.

    Un aspecte greu que ens afecta més de prop als docents: arriben adolescents, menors d’edat, sense acompanyament d’adults i en lloc de respectar els drets dels infants que els pertoquen, els sectors de dretes, mitjans de desinformació, comptes anònims a les xarxes, etc., es dediquen a criminalitzar aquestes criatures i fer-les responsables de comportaments delictius. Tot dificultant la seva inclusió al país negant-los habitatge, estudis o treball en condicions dignes. Curiosament, o no tant, si aquestes criatures són d’Ucraïna o Veneçuela, no reben el mateix rebuig ni són objecte dels mateixos prejudicis. Parlant de delictes no es tenen en compte els que cometen els estrangers del primer món instal·lats a pobles de la costa mediterrània (un milió entre anglesos, italians i alemanys) o els milions de turistes.

    Per què l’odi s’adreça a les persones africanes i/o àrabs i també a població autòctona com el poble gitano?

    Una de les causes d’aquest odi irracional és la pobresa, les desigualtats, la manca de treball i l’habitatge que suporta una quarta part de la població. Però malauradament és més fàcil criticar i denunciar persones vulnerables en situació de subordinació respecte a nosaltres que denunciar els responsables reals de la situació: els que controlen el poder econòmic i dominen els poders polítics; els que fan ostentació de generositat i no aporten el que els correspon a la riquesa i benestar de tothom. Els comportaments racistes i xenòfobs inciten l’odi contra persones dèbils perquè no ens atrevim contra aquells que controlen el poder real.

    Percepcions que afecten l’ensenyament:

    A nivell escolar també trobem falses percepcions. Davant la presència d’alumnat estranger a les aules, s’exageren la quantitat de beques que reben, les gratuïtats que se’ls concedeix… Hom opina que es donen ajuts en funció de la procedència de l’alumnat i no de dades objectives sobre la situació socioeconòmica de totes les famílies (nouvingudes i autòctones).

    Com les queixes que denuncien i aglomeracions als serveis sanitaris i socials provocades per immigrants i gitanos. Però és l’arribada d’immigrants que fa palesa les insuficiències de la sanitat i de l’ensenyament que ja patíem. El classisme de la nostra societat i de les nostres administracions provoca el diferent repartiment d’alumnat immigrat i/o amb necessitats específiques entre els centres públics i els concertats, amb la sobrerepresentació que recau damunt alguns centres públics (aquells anomenats de gran complexitat, per amagar el veritable nom, centres gueto)

    Els comportaments racistes i xenofòbics inciten l’odi contra persones dèbils perquè no ens atrevim contra aquells que controlen el poder real

    Està creixent la percepció que l’alumnat amb capacitats diferents a la majoria no es pot incloure en les escoles, que cal escolarització a part. El departament hi ajuda amb l’omissió dels recursos adequats. 

    Hom percep també que l’escola concertada és millor que la pública, la qual cosa porta a part de la població, fins i tot alguna família immigrada, a pagar les despeses que implica (que molts concertats exigeixen de manera il·legal) per mor de donar una bona educació als seus fills o filles, fins i tot amb el risc d’estigmatitzar-los atès que no totes podran assumir les despeses de les sortides o colònies i no hi podran participar mentre els seus companys sí.

    Per justificar allò que pensa una part de la població es diu que els gitanos i els immigrants de països pobres prefereixen estar amb els seus. I no barrejats. Que les criatures amb alguna necessitat educativa específica han d’aprendre o jugar a part.

    Al professorat li afecta les errònies percepcions de les capacitats del seu alumnat, aquí intervenen també prejudicis que tenen a veure amb el racisme i masclisme imperants. A les reunions i converses dins els centres escolars no és estrany escoltar algunes frases com:

    Les persones sud-americanes són mandroses, les xineses són molt treballadores, els gitanos no volen estudiar…[2]

    Les noies que tenen èxit són treballadores; en canvi, els nois amb bons resultats acadèmics són intel·ligents.

    El racisme és instintiu: l’antiracisme és fruit d’una construcció educativa. Cal estar vigilants per evitar caure en actituds que no afavoreixen la relació i l’acolliment a totes les criatures. Actituds que a vegades adoptem sense adonar-nos-en. Ens adonem que dediquem més temps als nens que a les nenes?

    Per concloure recordar que, com hem escrit en altres articles, cal continuar parlant dels milers de persones que moren al desert o al mar abans d’arribar a Europa (algunes enfonsades expressament per patrulleres europees). L’any 2023 van morir onze persones cada dia. Persones i famílies que moren per intentar viure amb dignitat, cosa que no poden fer al país on han nascut: i no ho poden fer perquè els poderosos, el sistema imperant, continua explotant i robant els recursos del seu territori. I són rebuts amb el menyspreu i odi que hem exposat més amunt. Una tragèdia que representa el segon punt de deshumanització que estem vivint (el primer és el genocidi de Gaza)[3].

    Una deshumanització que fa molt difícil a tot Europa desmuntar el discurs i el relat racista i supremacista. Les mentides, les desinformacions, superen les capacitats d’empatia, de solidaritat, que en altres èpoques havíem expressat amb persones que ho necessitaven. La memòria històrica no contempla quan els nostres avantpassats (avis, besavis) van emigrar perquè en aquest país no hi havia feina per a tothom. Avui potser dominen els comportaments racistes i individualistes: la sensació de pertànyer a una classe social, a un col·lectiu s’està perdent. Els que ens dediquem a ensenyar i educar criatures i adolescents hem de ser conscients de les nostres responsabilitats per ajudar a invertir una tendència tan perillosa, tan deshumanitzadora.


    [1]https://ctxt.es/es/20240701/Firmas/46971/joaquin-urias-inmigracion-xenofobia-racismo-mena-ninos-ultraderecha-datos-delincuencia.htm

    [2]https://diarieducacio.at/gitanos-a-lescola-paia-una-mica-dhistoria/

    [3]https://diarieducacio.cat/genocidi-a-palestina-com-ensenyar-i-educar-avui/

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    migració migracions odi opinió racisme xenofòbia
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Ramon López de Mántaras: “Al ChatGPT li pots donar la volta i fer-lo servir com una eina d’ajuda en l’ensenyament”
    Next Article
    Opinió
    III Jornada internacional Memòries Subalternes
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}